neděle 4. dubna 2021

Recenze - Věčnoplamen

Sophie Fosterová je po vyléčení Černou labutí připravena čelit nelehkému úkolu, který před ni postavila Rada. Prolomení mysli nebezpečného Pyrokinetika má však pro všechny katastrofální důsledky.

Elfí svět začíná obklopovat hrozící nebezpečí. Nejen, že musí elfové čelit povstalcům z vlastních řad, ale možná se brzy budou muset chránit i před dalšími bytostmi. Navíc Rada vznešených elfů není kompletní a je zapotřebí zvolit si nového člena, což mezi obyvateli Eternalie vzbudí značný rozruch.

Sophie se nadále snaží přijít na to, kdo jsou její únosci a za jakým účelem byla stvořena. Postupně odhaluje důmyslně ukrytá tajemství a zjišťuje, že její únosci mohou být blíž, než si myslí. Během svého pátrání však poruší základní pravidlo a málem tak rozpoutá válku mezi světy. Tato zásadní chyba ji bude stát víc, než si dokázala představit.

Strážce ztracených měst je dle mého názoru jedna z nejlepších sérií pro mladé čtenáře, která u nás vychází, a proto mě velmi těší, že jsou překládány další díly. Sama jsem totiž kouzlu téhle série propadla a byla jsem zvědavá, kam osud Sophii zavede dál. Navíc ty obálky!

Ze všech dosud vydaných dílů se mi Věčnoplamen líbí si nejvíc. Kombinace barev a ohně je prostě top strop. To v knihovně prostě chcete.

Sophie, Edaline a Grady by Laura Hollingsworth
Sophie sice byla vyléčéna a unikla tak hrozící smrti, rozhodně ale není všem dnům konec. Čeká před ní velmi nebezpečný úkol od samotné rady - spojení mysli neblaze proslulého Pyrokinetika. Jediné uklouznutí by ale mohlo znamenat obrovskou katastrofu pro celý Elfí svět. Stačí totiž jen malá jiskřička, která by mohla znamenat revoluci. A nejen mezi elfy, nebezpečí hrozí i od ostatních bytostí. Sophie stojí na tenkém ledě. Kromě hledání tajemství svého stvoření je tu i otázka o jejích únoscích. Existuje kromě Černé labutě i jiná organizace?

Věčnoplamen je třetím dílem ze série Strážce ztracených měst, které vyšlo v zahraničí již osm dílů, a za kterou stojí Shannon Messenger. V zahraničí se těší série velké oblibě zvláště mezi mladšími čtenáři, i když si ji jistě užijí všechny věkové kategorie. Autorce se povedlo stvořit fantasy svět plný magických bytostí, který existuje vedle toho lidského. V každém díle umně poodkrývá další tajemství a představuje nové bytosti, které příběh oživují a posunují ho vpřed. Oproti prvním dvoum dílům je ten třetí napěchovaný akcí a napětím už od samého začátku. Hlavní hrdinku totiž čeká nelehký úkol, jehož výsledek rozjede událostí celé knihy. Velmi mne překvapilo, jakým směrem se autorka rozhodla příběh vést. I když je totiž hlavní hrdince pouhých 13, musí čelit rozhodnutím, které dalece přesahují její věk. Možná právě to je ten důvod, proč sérii milují i starší čtenáři. Milovníci romantiky si na své nepřijdou, najdete tu totiž jen letmé záblesky. Sérii nelze upřít čtivost - krátké kapitoly podtrhují autorčin styl psaní a dodávají mu šmrnc a dynamičnost. Nemáte tak šanci se začít nudit.

Sophie svěsila hlavu a ukázala si na hlavu.

"Kdo by chtěl mít v rodině monstrum?"

Biana Vacker by Laura Hollingsworth
Jedním z pilířů celé série jsou bezespory postavy. Autorka dokázala vytvořit reálně působící hrdiny s řadou rozmanitých charakterů, kterým budete buď fandit od samého začátku nebo je proklínat. Dalším plusem je bezesporu to, že se postavy neustále vyvíjejí s tím, jak postupně rostou a získávají zkušenosti. To platí především o naší hlavní hrdince Sophie, která se už od prvního dílu hledá a stále neví, čeho je doopravdy schopná. Z naivní a nezkušené dívenky se postupně stává mladá a neohrožená dívka, která má co nabídnout. A i když dostala do vínku spoustu speciálních schopností, rozhodně to z ní nedělá žádnou Mary Sue, která by dokázala všechny porazit. Už od druhého dílu sledujeme Sophiin vztah s její novou adoptivní rodinou, Edaline a Gradym. Autorka skvěle ukazuje všechny útrapy, které s sebou adaptace do nové rodiny přináší, zvláště do takové poznamenané ztrátou vlastního dítěte. Spoustu prostoru dostávají i Sophiini spolužáci, a to především Keefe, kterého jsem si zamilovala už v jedničce.

Nakonec mé vlastní dojmy. Čím jen začít? Ani nedokážu popsat radost z toho, že u nás vychází další díly téhle úžasné série. Sice nejsem úplně cílovka, autorka mě ale dokázala zaujmout už od prvního dílu a donutila mě chtít další dávku Sophiina příběhu. Věčnoplamen jsem přečetla jedním dechem a osobně ho považuji za dosud nejlepší díl, který u nás byl dosud vydán. Akce a napětí už od samého začátku, spousta tajemství a poměrně šokujících odhalení a hlavně nečekaný směr, kterým se příběh vydal. Jeden moment jsem dokonce rozdýchávala několik minut a bylo mi z něj těžko u srdce, protože bych ho v téhle sérii nečekala. I to mne ale jen utvrdilo o kvalitě Strážců a upřímně doufám, že se dočkáme překladu dalších dílů.

Již třetí díl ze série Strážců ztracených měst, Věčnoplamen, jsem měla možnost si přečíst díky internetovému knihkupectví Megaknihy, které mi ji nabídlo v rámci spolupráce s nakladatelstvím Ocelot. A nemohla jsem být šťastnější! Že jste o sérii ještě neslyšeli? Tak to honem napravte! Milujete dobrodružné píběhy, které v sobě mají podobnou jiskru jako Eragon, Percy Jackson a další dobrodrůža pro mladší? Pak pro vás mám dobrou zprávu. Série Strážce ztracených měst ji má táky! Rozmanitá fantasy plná elfů, skřetů, jednorožců, tajných organizací a spiknutá je tu. Exkluzivně na webu Megaknih, a to s poštovným zdarma! V překadu u nás vyšly zatím tři díly. Kromě poutavého příběhu na vás čeká i krásná obálka, která se vám bude vyjímat v knihovně. V zahraničí zatím vyšlo 8 dílů, autorka ale pracuje na dalších.