neděle 7. června 2015

Recenze - Hodina čarodějnic

Hodina čarodějnic (#1)Oficiální anotace

Úvodní část rodinné kroniky příslušníků staré bohaté rodiny z New Orleansu, proslavené v minulosti čarodějnickými schopnostmi jejích ženských potomků.

Čtyři ženy postupně odkázaly své nadpřirozené schopnosti svým dcerám a v průběhu staletí se každá z nich stala svým způsobem jejich obětí. První díl je věnován poslední ženské příslušnici rodu, mladé lékařce, která své neobvyklé schopnosti využívá ve své profesi k dobrým účelům. Seznámí se s člověkem, který po klinické smrti nabyl mimořádných telepatických schopností a ten ji upozorní na mezery v její minulosti a podnítí v ní odvahu začít po této minulosti pátrat.

Protože Anne Rice. Anne považuji za jednu z nejlepších autorek tvořící knihy o upírech a rozhodně si všechna ta ocenění zaslouží. U nás se jí bohužel tolik pozornosti nedostalo, což je vážně škoda. Proslavila se především svým Interview s upírem, které se mi celkem líbilo, takže jsem se rozhodla dát šanci i její čarodějnické trilogii, která se postupem času s Upířími kronikami i prolíná. A jak to dopadlo?

The Witching Hour (Lives of the Mayfair Witches, #1)The Witching Hour (Lives of the Mayfair Witches, #1)

Čas vyšel už kdysi dávno, takže od něj nelze očekávat žádné velké grafické zázraky. I tak se mi ale naše obálka líbí - k atmosféře knihy to perfektně sedí a navíc je to pěkně creepy. Pokud jde o cizí obálky, jsou na tom také dobře - čarodějnice vlevo se k tomu hodí, stejně jako domeček vpravo.

La hora de las brujas (Las brujas de Mayfair, #1)Час ведьмовства (Lives of the Mayfair Witches, #1)

Žádné velké připomínky nemám ani k dalším dvěma obálkám, přeci jen kniha vyšla v 90.letech a nelze od ní čekat žádnou grafickou nádheru.

Deidre Mayfair - The 12th Mayfair Witch by la-voisin
Deirdre Mayfair by la-voisin
O Mayfariovic rodině se povídají různé věci. Divné věci. Děsivé věci. Obrovský dům, který se dědí z generace na generaci, stejně jako podivný medailon, který si předávají ženy v rodině Mayfairů. Sebevraždy a šílenství. Rowan Mayfairovou dali rodiče k adopci, a tak vyrostla coby obyčejné děvče, žijící daleko od své pravé rodiny. Až na zvláštní schopnosti, díky kterým dokáže léčit lidi (je doktorka). Michael Curry se s Rowan setkal jen jednou, a to, když mu zachránila život. Co je zač tajemný Lasher, který se Rowan začal zjevovat? Má nějakou spojitost s tím, že ho vídá i Michael? Co je zač tajemný muž, který se představuje coby člen skupiny Talamasca? A jaká tajemství skrývají Mayfairovic čarodějky?

Hodina čarodějnic je prvním dílem z trilogie Životy Mayfairovic čarodějek z pera světoznámé autorky Anne Riceové, která se proslavila především díky sérii Upíří kroniky, jejíž první a třetí díl byly i zfilmovány (kdo by si nepamatoval film, kde se sešly tři krasavci Cruise, Banderas a Pitt?). Už ze začátku je třeba vědět, že Annin styl je hodně osobitý - je hodně hutný, nevyhýbá se popisům, místy až naturalismům a je třeba si na něj zvyknout (nečekejte žádnou YA, protože YA to fakt není). Pokud se přes to ale přenesete, čeká vás velmi příjemný čtenářský zážitek. Začátek je možná trochu těžkopádnější a pomalejší, ale tak od poloviny se kniha už slušně rozjíždí. Menší zmatek dělá i několik vypravěčů, kteří se vždy střídají (namátkou Rowan, Michael...). Hodina čarodějnic má temnou tíživou atmosféru, která ze stran přímo proudí. Tajemnosti knize přidává i tajemný duch Lasher, který se zjevuje Mayfairovic ženám. Je dobré vědět také to, že Riceová se nevyhýbá sexuálním scénám - líčí je poměrně barvitě a detailně. K jejím knihám to prostě patří (i když se oproti Daru vlka v Čarodějkách dost mírnila).

Někdy se mu zdálo, že miluje domy víc než lidi. Miloval je tak, jako námořníci milují své lodě.

Rowan Mayfair by la-voisin
Dostáváme se pomalu k postavám. Je jich tu celá řada a já se bez mučení přiznám, že si některé už nepamatuji. Ale nevadí! Riceová je skvělá vypravěčka, takže vám její postavy i tak zůstanou v hlavě. Jmenovitě třeba Rowan, jejíž léčící schopnosti jsou obdivuhodné (je to Mayfairová). Michaela Curryho jsem měla ráda o trochu méně - přeci jen je to chlap se vším všudy. Jeho posmrtný zážitek z něj ale dělá někoho, s kým je třeba v téhle paranormální knize počítat. Daleko zajímavější jsou ostatní ženy z rodu Mayfairů, zaujala mne především Deirdre. A to nejlepší na konec - Lasher. Tenhle podivný duch se v knize zjevuje velmi často, a nikdy to nevěstí nic dobrého. I tak jsem se do něj ale zamilovala na první pohled - už jen z toho důvodu, že se další díl jmenuje právě po něm. Jsem zvědavá, jaká další tajemství nám Riceová v pokračování odhalí.

A nakonec si necháme mé dojmy. Co jen k tomu říct... Popravdě jsem od Anne čekala něco jiného. Možná víc schopností? Výsledek mne ale překvapil. Hodina čarodějnic je jakýmsi úvodem do celé trilogie, tudíž je trochu zdlouhavější. Osobně mám ale Annin styl psaní moc ráda, takže jsem si přišla na své. Kniha je tajemná, s dusivou atmosférou a opředená tajemstvím. Nechybí ani flashbacky do minulosti. Musím také brát v potaz, že kniha není žádná YA, ale plnohodnotný čarodějnický román od jedné z nejznámějších autorek, která v tomhle žánru píše.

Hodinu čarodějnic bych doporučila všem, kteří hledají kvalitní čarodějnickou knihu s tajemným nádechem a duchem, který se vám vkrade do snů.

Celkové hodnocení:  83 %