neděle 14. května 2017

Recenze - Ledová krev

Ledová krev (Ledová krev, #1)Oficiální anotace

Sedmnáctiletá Ruby žije ve světě, v němž vše ovládá led. Ovšem ona sama má moc ohně a žáru – a to se v tomto krutém světě trestá smrtí. Takže po smrti své matky se přidává k rebelům, kteří chtějí zničit ledového krále. Ovšem než se stačí zapojit do boje, je polapená a donucena bojovat proti nejlepším bojovníkům svého nepřítele. Jestliže turnaj přežije, má jedinečnou šanci zničit šíleného krále. Ale skončí tím utrpění lidí v království?

Plamen a led jsou v tomto světě nepřátele na život a na smrt, ovšem společně by mohly vytvořit sílu, která by mohla změnit vše.

Po Frostblood jsem pokukovala už v zahraničí, když se začla objevovat obálka. Ze slov zahraničních booktuberů jsem vyrozuměla, že půjde o něco alá Rudá královna, což mě přesvědčilo, že tuhle knihu prostě chci číst. Pro někoho možná klišé, mě však tenhle styl knih neskutečně baví a skvěle se u nich odreaguju. A proč si knížku rovnou nepřečíst v češtině, když už se mi dostala do rukou?

Frostblood (Frostblood Saga, #1)Frostblood (Frostblood Saga, #1)

Kombinace bílé a rudé je vždycky moc pěkná a rozhodně zaujme. Jsem moc ráda, že se CooBoo rozhodlo zachovat originální obálku, i když i ta druhá je moc pěkná. Nemyslíte?

Ve světě, kde žije sedmnáctiletá Ruby, proti sobě už odnepaměti bojují Mraziví a Ohniví - dvě rasy, které ovládají neskutečnou moc. Mezi nimi žijí i tací, kteří žádnou moc neovládají. U moci jsou nyní Mraziví, kteří téměř všechny Ohnivé pobili a na zbylé uprchlíky pořádají hony. Ruby je Ohnivá - svou schopnost se však celý svůj život snažila skrývat. Brzy ji ale objeví mraziví vojáci, kteří se neslitují před ničím. Její jedinou záchranou je odboj plný rebelů. Ruby má dvě možnosti - přidat se k mrazivým rebelům a pomoci jim svrhnout krále nebo zemřít bolestivou smrtí jako ostatní Ohniví. Mimoto se také objevuje proroctví, kterému nikdo nevěnuje velkou pozornost, ale jeho čas pomalu přichází...

Ledová krev je prvním dílem z plánované trilogie z pera Elly Blakeové. Jedná se o autorčinu prvotinu. Kniha spadá mezi klasické příklady young adult fantasy, ve které se objevují dvě rasy s magickými schopnostmi, které mezi sebou bojují. Autorka zasadila děj do fiktivního fantasy světa, který je rozdělen na království. Na první pohled se Ledová krev hodně podobá Rudé královně od Victorie Aveyard a staví na podobných základech. Mnozí by možná řekli, že jde o kopírku RK. Já si to ale nemyslím. Je sice pravda, že toho mají hodně společného, ale svět Elly Blakeové se v mnohém liší. Už ze začátku bych chtěla varovat všechny, kteří v knihách podobného žánru hledají hodně podrobně popsaný fantasy/magický svět. To v této sérii nenajdete (nebo alespoň ne v prvním díle). Kniha má kolem 300 stránek, a tak by bylo hodně těžké vměstnat do knihy nějaké popisy.

I když jsem věděla, že na spálení kůže Ohnivého je potřeba neuvěřitelná teplota, zdálo se mi, že mě plameny pojídají zaživa, ožíhají mi oči, berou mi vzduch z plic a nacházejí ta nejzranitelnější místa, kde možná nejsem tak odolná, jak jsem si myslela.

Autorčin styl psaní je velmi čtivý, svižný a děj ubíhá rychle a má spád. Objevují se zde motivy královské rodiny, dvorního života, arény, kde se bojuje na život a na smrt, magických schopností a samozřejmě i nějaká ta romance a pseudo milostný trojúhelník. Proč jen pseudo? O hlavní hrdinku sice stojí dva muži, ten druhý je ale lehce pofidérní a upřímně jsem si nebyla jistá, jestli Ruby doopravdy chtěl a nemluvila z něj jen moc. Pokud jde o hlavní romantickou linku, vyvíjela se uvěřitelně, poměrně pomalu a ihned jsem si tento "pár" oblíbila. Pokud jde o hrdiny, hlavní hrdinka Ruby mi byla hned od začátku docela sympatická, částečně i díky tomu, co se stalo její rodině. Tajemný Arcus na mě působil v mnohém ze začátku jako Dimitrij z Vampýrské akademie. Pokud ho tedy milujete, budete nejspíš milovat i Arcuse. Já si ho tedy zamilovala. Velké plus bych dala autorce za to, že dala prostor i mnichům z opatství. Někomu možná bude tahle část knihy připadat nudná, mě však neskutečně bavilo pozorovat každodenní život v opatství a celý výcvik.

A mé konečné dojmy? Jsem doopravdy mile překvapená. Od Ledové krve jsem toho moc nečekala (lepší nic nečekat, a pak být příjemně překvapen) a s výsledkem jsem spokojená. Rudou královnu jsem četla, a tak mohu obě díla porovnat. Narozdíl od většiny se mi první díl RK líbil moc. Nedokážu prostě odolat ničemu, co se odehrává na královském dvoře nebo kde jsou nějaká zvláštní schopnosti. Ledovou krev jsem přečetla během tří hodin na jedno posezení. Výtečná jednohubka. Dala bych vám však jednu radu. Rozhodně v knize nehledejte nic hlubokého. Příběh je svižný, jednoduchý a zabaví, To je přesně to, co dal i mě. Ocenila jsem i fakt, že autorka mimo Ohnivých a Mrazivých přidala i další "rasy", které se doufejme objeví více v dalších dílech, stejně jako ono proroctví.

Ledovou krev bych doporučila všem milovníkům Young Adult, kteří hledají nenáročný a čtivý fantasy příběh na jedno odpoledne, u kterého si skvěle odpočinou a pocítí na vlastní kůžu trochu toho mraziva a horka (Arcus je fakt hot i přes tu jeho ledovou fasádu!).

Celkové hodnocení:  4 z 5 hvězdiček

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí reading copy.
Kniha v českém překladu vychází v srpnu 2017.