pátek 11. října 2019

Recenze - Eliza a její nestvůry

Eliza a její nestvůryOficiální anotace

Její příběh je fenomén. Její život katastrofa. Ilustrovaný román o životě nejen na sítích.

Ve skutečném světě je Eliza Mirková stydlivá, divná a nemá žádné kamarády. Na internetu se z ní stává LadySouhvězdí, anonymní tvůrkyně neuvěřitelně populárního online komiksu Nestvůrné moře. Eliza si nedokáže představit, že by se jí v realitě mohlo kdy líbit tolik jako v té virtuální, a rozhodně nemá chuť to zjišťovat. Pak začne na její školu chodit Wallace Warland, největší fanoušek Nestvůrného moře a autor oblíbených fanfikcí. Wallace si myslí, že Eliza je jen další obyčejná fanynka, a když se mu začne dařit lákat ji ven z její ulity, Eliza začne přemýšlet, jestli by ten život offline přece jen nestál za zkoušku. Ale když Elizina tajná identita vyjde omylem najevo, všechno, co vystavěla – její příběh, vztah s Wallacem i její příčetnost – se začne rozpadat.

O Elize jsem už nějaký ten pátek slýchala (vlastně od doby, kdy vyšla v zahraničí). Neslyšela jsem na ni nic jiného než samou chválu, takže jsem ji přirozeně chtěla vyzkoušet na vlastní kůži. Za překladem navíc stojí Anežka Dudková, což byl pro mě další důvod, proč si ji přečíst.

Елайза и нейните чудовищаTi ho trovato fra le stelleElajza i Njena Čudovista

Určitě se shodneme na tom, že originální obálka, kterou máme i my, je nejhezčí. Barvičky k sobě pěkně ladí a přímo vybízejí k přečtení. Zbytek zahraničních obálek je na můj vkus až příliš tmavý a na první pohled zapomenutelný.

Eliza Mirková je ve skutečném světě obyčejnou středoškolačkou, která se vyhýbá lidem, jak jen může a raději tráví čas sama. Na internetu se z ní ale stává LadySouhvězdí - autorka velmi populárního komiksu Nestvůrné moře, které má po celém světě desetitisíce fanoušků. Eliza se ve své ulitě cítí bezpečně a nehodlá na tom nic měnit. Jednoho dne k nim na školu ale nastoupí Wallace - atraktivní fanoušek jejího komiksu a jak brzy zjišťuje, i autor jejich fanfikcí. Elizu čeká těžké rozhodnutí - vyzkoušet krásy života offline a poznat někoho nového nebo zůstat navěky sama. Její jedinou zbraní je to, že nikdo neví, kdo se za nickem LadySouhvězdí doopravdy skrývá. Co by se ale stalo, kdyby celý svět zjistil, že za ním stojí právě Eliza?

Eliza a její nestvůry jsou samostatně stojící YA contemporary román z pera Francescy Zappii, které v českém překladu již vyšla jedna kniha (Uvnitř mé hlavy u YOLI). Za překladem Elizy stojí mladá překladatelka Anežka Dudková. Kniha je zpracována poměrně netradičním způsobem - kromě tradičního vyprávění tu najdeme i konverzace z chatů, e-maily a v neposlední řadě i ilustrace z Nestvůrného moře, které hlavní hrdinka vytvořila. I když anotace napovídá, že by mohlo jít o romantický příběh, Eliza v sobě skrývá daleko více. V první řadě bych chtěla upozornit na přítomnost vážnějších témat, která by mohla některé čtenáře rozrušit. Jde především o depresi, vyrovnání se se smrtí blízkého, sociální fobii atd. Z toho vyplývá, že jde o poměrně depresivní příběh, na který je třeba mít tu správnou náladu. Autorčin styl psaní je velmi čtivý a poutavý - sama jsem měla přečteno za jeden večer. Nechybí ani romantická linka. Příběh je hodně zaměřen na umění, konkrétně na tvorbu komiksu. Pokud jste tedy fanoušky tohoto média, mohla by se vám kniha taktéž líbit.

V moři jsou nestvůry.

Francesca Zappia věnuje velký prostor svým postavám, na kterých ve velké míře celý příběh stojí. Eliza je hodně stydlivá a dává přednost samotě. Raději žije ve svém vymyšleném světě, který přenesla na papír a do svého komiksu Nestvůrné moře. Už od začátku jsem se do ní dokázala vcítit - hlavně, co se té asociální části týče. I když na první pohled vypadá děsně nudně, je to spíše naopak. Eliza byla výborná hrdinka, která se chovala realisticky a úměrně situaci, ve které se ocitla. Líbilo se mi, jakým způsobem komunikovala s Wallacem, a i když ne všechno šlo dle plánu, ve výsledku to dopadlo dobře.

Zamilovala jsem si i Wallace, který mne svým netradičním charakterem velmi mile překvapil. Autorka z něj dokázala udělat postavu, s jakou jsem se ještě v žádné jiné knize nesetkala. Bravo! Spoustu prostoru dostaly i vedlejší postavy - jak ty z online světa, tak i ty z Elizina nejbližšího okolí. Neskutečně jsem ocenila vztah, jaký Eliza měla se svými bratry. Co se týče romantiky, působila nenásilně a krásně dokreslovala celý příběh.

Dostávám se k vlastním dojmům. Už od začátky jsem od Elizy měla jistá očekávání, jelikož na GR měla samá pětihvězdičková hodnocení. Splnila se? Naprosto (a ještě víc!). I když sama nemaluju, celý motiv s online komiksem se mi neskutečně líbil a přišel mi velmi originální. Nečekala jsem ale, že bude kniha až tak depresivní a vezme mě za srdce. Ve výsledku se to ale k Elize hodí. Elizin a Wallacův postupně se rozvíjející vztah jsem sledovala se zatajeným dechem a byla jsem zvědavá, jakým směrem se vyvine. Autorka rozhodně psát umí a rozhodně si od ní ještě něco dalšího přečtu. Palec nahoru i za netradiční zpracování - e-maily a chaty v knihách miluju.

Elizu a její nestvůry bych doporučila všem, kteří hledají citlivý příběh o umění, lásce, hledání sebe sama a ztrátě někoho blízkého.

Děkuji společnosti albatosmedia.cz za poskytnutí recenzního výtisku.