Recenze - Andělé 1: Pád

Počet stran: 320
Rok vydání: 2011
Vazba: v pevných deskách s papírovým přebalem
Formát: 20 5 x 130 mm
Originální název: Fallen

Anotace:

Sedmnáctileté Lucindě se do internátní školy Meče & kříže vůbec nechce. Není divu: spíš než obyčejná internátní škola je to polepšovna pro mladistvé delikventy. Premiantka z prestižní novoanglické přípravky skončila v ponurém prostředí georgijských močálů kvůli úmrtí chlapce, k němuž došlo na jejím prvním (a jediném) rande v životě - úmrtí, které nedokázala uspojivě objasnit ani ona, ani policejní vyšetřování. Luce sama nechápe podivné věci, které se kolem ní odmalička dějí. Ví jen, že kdykoli se vynoří temné stíny, které nikdo jiný nevidí, vždycky dojde k něčemu strašnému.
Polepšovna je právě tak stresující a pochmurná, jak Luce předpokládala: mříže, ploty s ostnatým drátem, chátrající komplex budov se starým hřbitovem z občanské války, ale hlavně drsní spolužáci a spolužačky. Až na jednoho. Daniel Grigori upoutá její pozornost na první pohled, jenže tenhle povýšený mladík se o ni podle všeho vůbec nezajímá. Luce nechápe, proč je jí tak povědomý a co ji nutí ho neustále sledovat, hledat si o něm informace a špehovat ho. A nechápe ani to, že kdykoli se ocitne v nejakém nebezpečí, Daniel se záhadně objeví vedle ní. Navíc se o ni začne zajímat i atraktivní zelenooký Cam, který je stále neodbytnější. Matou ji i místní dívky - divoká Arriane, která se chová potrhle a nevyzpytatelně, baculatá Penn, která tak ráda strká nos do cizích věcí, nebo krásná barbína Gabe, s níž se Daniel zřejmě schází...
A pak se temné stíny z její minulosti vynoří v příšeří chodem Meče & kříže a podivné tragické nehody se začnou odehrávat i tady. Kolik spolužáků bude ještě muset zemřít, než Luce odhalí pravdu o svém osudu?

Reakce ihned po dočtení: Chci domů Cama!

O knize jsem se dozvěděla prostřednictvím knihkupectví nedaleko mého bydliště. V podstatě jsem ani nepřemýšlela, zda si knihu půjčit či nepůjčit. První, co jsem viděla, byla nádherná obálka, která mne naprosto uhranula. Nebylo pochyb, Pád jsem si ještě ten den zarezervovala v knihovně a po dlouhé době se mi konečně dostal do ruky. Navíc zbožňuji tématiku andělů v knihách, takže o důvod navíc.

Jak jsem zmínila výše, důvod, proč jsem si knihu vybrala, byla právě nádherná obálka. Depresivní a temná barva mi s knihou dokonale sedí, dodává příběhu naprostou autentičnost. Pokud bych měla srovnat anglickou a českou obálku, více se mi líbí česká, díky většímu zaostření a tmavosti.

Něco málo k ději

Myslím, že v recenzi by se měly objevovat spíše mé názory na knihu, než samotný děj, ale budiž. Budu se snažit nespoilerovat, abych vás tak neochudila o zážitek ze čtení.

Kniha začíná pohledem do jednoho z Luciných minulých životů, ve kterých se střetla s Danielem. Na úvod celkem povedené. Následuje Lucein nástup na novou školu pro mladé delikventy, za politováníhodných okolností. Luce má své tajemství.

Jak už to v podobné YA literatuře bývá, i ona není jen tak normální. Seznámení se spolužáky a šarmantním Camem ji nenechá chladnou. V ten samý den potká fešáka Daniela, ke kterému jí cosi přitahuje a má pocit, že ho odněkud zná. Náhoda? Ale vůbec. Během celého příběhu Luce zjišťuje podrobnosti o tom, co se vlastně stalo a proč zrovna ona vidí ty stíny.

Škola Meče a Kříže je ukázkovým příkladem školy, ve které bych já osobně nevydržela ani minutu. Strašidelné interiéry, vypadající jako z dob gothiky, hřbitov za školou, polorozpadlý kostel, ve kterém se nachází bazén. Učitelé, kteří na vás jen křičí, hodina, která má 180 minut (jak to proboha můžou vydržet?) a kamery, které vás sledují všude. Big brother. Tedy pokud nejste tak šikovní, a neobejdete je.

Kniha se neobejde ani bez pár úmrtí, což je zcela zjevné. Pokud bych měla knihu zhodnotit dle svého názoru, četla se mi vcelku dobře, mezi svými soudruhy patří k těm lepším. Bitva mezi nemsrtelnými, do kterého se zaplete dívka, která je s nimi neodlučitelně spjatá. Opět milostný trojúhelník? Nic neobvyklého.
Lauren se snažila napsat originální dílo, kterým Pád z části bezpochyby je. Téma minulých životů je příjemným zpestřením.

Pokud bych měla zhodnotit hrdiny, ze začátku jsem si oblíbila Cama, vlastně ho mám ráda tak nějak celkově. Daniel je sice Daniel, ale prostě.. klaďasům moc nefandím. Hlavní hrdinka Luce mi občas přišla trochu psychopatická, ale dala se snést.

Na další díly se poměrně těším, jelikož obálky vypadají doopravdy slibně a doslov k dalšímu dílu je zajímavý. Jak se asi vyvine vztah mezi Camem, Danielem a Luce?

Nakonec tedy k samotnému hodnocení:
75 %