pondělí 26. března 2012

Recenze - Inheritance

Inheritance (Inheritance, #4)Anotace:

Není tomu tak dávno, co byl Dračí jezdec Eragon obyčejným chudým farmářským chlapcem a jeho dračice Safira pouhým modrým kamenem v lese. Nyní právě na nich závisí osud celé civilizace!

Dlouhé měsíce výcviku a bojů přinesly mnohá vítězství a naději, ale také srdcervoucí ztrátu. A ta nejtěžší bitva je přitom teprve čeká: musí se postavit samotnému Galbatorixovi. Aby zvítězili, potřebují být neskutečně silní a odvážní. Pokud to nedokážou oni, neporazí Galbatorixe nikdo. Druhá šance neexistuje.
Jezdec a jeho drak došli dál, než se odvážil kdokoli jiný. Ale podaří se jim porazit samotného krále zla a obnovit v Alagaësii spravedlnost? A pokud ano, co budou muset obětovat?

Pocit po dočtení: Naprosto úžasné zakončení skvělé série! Murtagh a Trn, best of!

Už je tomu skoro 10 let, co byl vydán první díl Eragon. A co si myslíte, že jsem v té době dělala? No, samozřejmě, že mi maminka knihu ihned koupila. Ještě si pamatuju, jak jsem jí někde ve čtvrté třídě nedočkavě četla a psala na ní review do tehdejšího "čtenářského deníku". Rok se s rokem sešel a máme tu už čtvrtý díl. Kdo by nebyl nedočkavý, jak to dopadne, že?

Něco k obálce

Dle mého gusta. Po Eldestovi se mi tahle krásná zelená obálka líbí ze všech nejvíc. Na Trna samozřjemě nemá, ale krásný profil draka a ta zelená dělají z Inheritance naprostý skvost v této sérii. Ne, že by se mi Gleadr nebo Safira nelíbili, ale zelená a rudá jsou přeci jen něco jiného.

Hodnocení (může obsahovat drobné spoilery)

S Eragonem se setkáváme na tažení po městech obsazená Galbatorixovými vojáky, která chce mladý Jezdec spolu s Vardeny obsadit, aby se mohl v závěrečném díle postavit Galbatorixovi a svému nevlastnímu bratrovi Murtaghovi s rudým drakem Trnem. Sledujeme zde opět vyprávění v několika rovinách, a to opět z pohledu Eragona, s kterým jsme se setkali již v prvním díle, dále s Eragonovým bratrancem Roranem, který se nám dostal do vardenského vojska coby zasloužilý bojovník a Nasuady, vardenské velitelky. A nechybí tu ani trpaslíci v čele s králem Orikem, který nastoupil po Hrotgarovi.

I přes mnohonásobnou přesilu Vardenové stále věří, jelikož mají po svém boku Eragona se Safirou. Po svém nedokončeném váýcviku Eragonovi zbývá jediná naděje v podobě Gleadrově eldunarí. Sice již nemá Oromise, ale i přesto je starý drak schopen Eragona učit, jak bojovat a obrnit svou mysl. Spolu s ostatními přáteli, jako je bylinkářka Angela, Solembum, krásná elfka Arya a mnozí další se Eragon vydá do Dras Leony a zvláště do Urubaenu svést závěrečnou bitvu s Šruikanem a Galbatorixem a rozhodnout tak o osudu celé Alagaesie.

V tomto díle se dovíme mnoho z Eragonovy historie, setkáme se také s novým dračím jezdcem a jeho zeleným drakem, budeme mít možnost pozorovat Rorana a jeho těhotnou ženu Katrinu, spřádat plány spolu s Nasuadou či vychutnat si pohled z dračího sedla. Strhující závěr se blíží a je jen na vás, abyste ho objevili.

Pokud bych měla zhodnotit jazyk, kterým je Inheritance psána, je opět shodný s ostatními díly. Kniha se mi četla doopravdy dobře, a to díky střídání pohledů různých postav, což knize dodalo rychlý spád a dynamičnost. Paolini píše na svůj věk naprosto skvěle a samotný svět Alagaesie je naprosto neuvěřitelný. Přidejme k tomu i dodatky v podobě starověkého a trpasličího jazyka a máte jasného favorita mezi fantasy pro mladší ročníky (i když starší si také rádi počtou).

Co Inheritance na chvále trochu ubírá je to, že vyšla až letos. Jak jsem již podotkla o sobě, knihu jsem četla zhruba v 9-10 letech, což se také odráží právě na Inheritance. Čtenáři odrostli a mnohým z nich se už nechce vracet se k příběhu, který četli ve svém dětství. No, ale přiznejme si, že po Inheritance všichni z nás stejně sáhnou. Už jen proto, aby viděli, jak to dopadne.

Postavy byly skvěle prokreslené jako obvykle. Jsem ráda, že zde bylo věnováno více místa Murtaghovi s Trnem a kočkodlakům. Jen je škoda třeba Angely, o které víme hodně málo a myslím, že nejsem jediná, kdo by se o této hrdince dověděl rád více.

Sečteno a podtrženo? Inheritance svému titulu dostála a rozhodně patří mezi závěrečné díly, které si zaslouží chválu.

Konečné hodnocení:   90 %

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí reader copy.