Počet stran:  152
Rok vydání:  2011
Vazba:  v pevných deskách s papírovým přebalem
Formát:  205 x 140 mm
Originální název:  Caim

Anotace:

CaimMladý muž zabil vlastního bratra. Za svůj čin byl potrestán vyhnanstvím a nesmazatelným znamením na čele. Muž se jmenoval Kain a jeho příběh je znám už přes dva tisíce let. Biblický příběh o Kainovi podnítil během času bezpočet nejrůznějších výkladů a úvah o otázkách viny a trestu, o povaze boží spravedlnosti a osobní odpovědnosti. V neortodoxním podání Josého Saramaga jde o vyprávění plné humoru a pomalu stupňovaného napětí.
Kain putuje napříč světem starozákonních příběhů a občas do nich nečekaně zasáhne. Setká se s Abrahámem a v poslední chvíli zaskočí za anděla s porouchaným křídlem, přijme práci v Lotově domě, vyslechne kosmologickou debatu mezi Jozuem a Hospodinem před pádem Jericha a nakonec nastoupí na archu s Noemovou rodinou. Především však vede vzorný dialog s bohem, jehož rozhodnutí považuje mnohdy za krutá a nespravedlivá. A když usoudí, že člověk a bůh se navzájem nikdy nedokážou pochopit odhodlá se k zoufalému činu.

Reakce těsně po dočtení: Tak tohle se v Bibli teda fakt nevidí!

Hmm. Za okolností, které se mi staly, bych si tuhle knihu nejspíš nikdy nevybrala a nepřečetla. Ale, asi tomu někdo tak chtěl, při návštěvě knigovny na mě Kain shlížel přímo z poličky Novinek. Co jsem měla asi dělat? Jméno knihy odpovídalo za vše a zajímavá obálka mne zaujaly. A tak se mi Kain dostal do rukou.

Uff. No, jak jsem se již zmínila, česká obálka je celkem pěkná, bílá s jednoduchým písmem, potřísněná krví, což se ke Kainovi skvěle hodí. Zde bych se tolik neděsila. Jakmile jsem se ale podívala na Goodreads, euforie byla tatam. Jediné, co mi blesklo hlavou, bylo: COŽE? No, prošmejdila jsem několik druhů, a myslím, že se k tomu snad nebudu vyjadřovat. Ne, nejsou tak příšerný, ale po tom, co jsem viděla u nás, jsem čekala něco podobnýho. Jediná obálka, která se mi líbí, je ta s jehňátkem. No, pro představu zde máte několik obálek k ohodnocení (ta proklatá žlutá je tam hned několikrát!):

Caïn
KabilCain (Cain) (Spanish Edition)

Hodnocení (obsahuje spoilery)

Uhm.. No, napsat recenzi na tuhle knihu bude trochu složitější. Ne že by snad byla tak těžká, ale po několika prvních stránkách Saramagovy knihy jsem jenom tiše zírala. Nejenže byla psána v naprosto odlišné formě, než jsem zvyklá (interpunkce, přímá řeč), ale i téma, o které pojednává, není v dnešní době moc časté. Náboženské otázky sice některá díla řeší, ale ne takových způsobem, jakým to udělal právě Saramago. Musím přiznat, že Kain je moje první kniha od tohoto spisovatele, o kterém jsem do té doby nikdy neslyšela. A hleďme, je to dokonce laureát Nobelovy ceny.. No, nelze se divit, když je to Španěl.

První polovinu knihy jsem si zvykala na neexistující interpunkci. Nejhorší byla přímá řeč. Žádné uvozovky, pouze velká písmena, takže člověk mnohdy nevěděl, co kdo říká. Ale v druhé polovině jsem si na to už celkem zvykla a byla to docela sranda to luštit. Rozhodně plus, které celou knihu obohatilo. Nu, abych pověděla něco k ději.

Příběh začíná v Edenu stvořením Adama a Evy. Jak je nám známo, byli vyhnáni z Ráje za prohřešek. Další kapitoly znázorňují život Adama a Evy na nehostinné Zemi. Pokračujeme narozením bratrů Kaina a Ábela. Kdo by ten příběh neznal. Dva bratři, kteří se naprosto zbožňují. Právě zde začíná náš spor s Bohem. Při obětování přijme Bůh Ábelovu oběť, Kainovu však ne, i přesto, že se oba bratři snažily stejně. Kain se rozzuří a v neuváženém činu svého bratra zabije. Bůh ho za to potrestá vyhoštěním od rodiny a nesmazatelným znamením na tváři. Kain je odsouzen navždy bloudit.

Kdo by se Kainovi nedivil. Od Boha to bylo celkem pošetilé, nepříjmout oběť mladého chlapce. Od té doby během všech příběhů mu to Kain vyčítá a jejich spor se stupňuje. Kain cestuje časem z jednoho biblického příběhu do druhého a mnohdy dost čitelně mění klasický příběh, aby se vysmál Bohu. Nejdelší část svého života tráví v loži Lilith, překrásné královny. Nakonec však i od ní odchází. Vidí pohromu v Sodomě a Gomoře, obětování Izáka jeho otcem Abrahámem, plavba na Noemově arše. Je docela vtipné, co Kain dokáže udělat, aby se pomstil Bohu.

Myslím, že k samotnému ději není co dodat, nechci nijak vyzrazovat hlavní páteř děje, ale nemohu si odpustit poblahopřát Kainovi k tomu, co udělal. Příběh je vtipně zpracován, Bůh je zde vylíčen coby krutý a špatný soudce, který si na lidech vylévá svoji moc. Takový diktátor, nezdá se vám? Konec na Noemově arše je naprosto dokonalý (devil pohled).

Pokud chcete vyzkoušet něco naprosto odlišného a nevadí vám "podivný" způsob psaní, pak je pro vás Kain to pravé. Rozhodně jsem se nenudila a čtení celkem rychle ubíhalo. José Samarago jistě patří mezi "Nobeláty" zaslouženě, jsem celkem zvědavá na jeho další knihy.

Celkové hodnocení:
82,5 %