neděle 26. srpna 2012

Recenze - Poslední píseň

Posledni pisen (Nicholas Sparks) obalAnotace:

Život vzpurné sedmnáctileté Ronnie se obrátí vzhůru nohama, když musí opustit milovaný New York a odjet na letní prázdniny za svým otcem do ospalého městečka u moře. Nemůže se smířit s tím, že její táta, koncertní pianista, před třemi lety odešel od jejich rodiny. Ronnie se rozhodne, že odmítne každou tátovu nabídku ke smíření, i když po jejich společně prožívané vášni pro hudbu se jí tajně stýská.
Na městské pouti se Ronnie seznámí s výstřední dívkou Blaze, která by mohla být skvělou kamarádkou nebýt jejího násilnického kluka Marcuse, a potká pohledného Willa. Ronnie ho považuje za hloupého frajírka, ale brzy bude muset svůj názor změnit. Ostatně o těchhle prázdninách na ni čeká krom velké první lásky i mnohem větší a osudovější překvapení. Na konci léta bude Ronnie dospělejší, moudřejší, o trochu smutnější a – zamilovaná.

Jako první jsem bohužel viděla film, takže názor na knihu mohl být trochu zkreslený. Naštěstí se mi film líbil, a tak jsem chtěla poznat i knižní zpracování.

Fimový trailer:

The Last Song The Last Song

Klasická anglický obálka se mi moc a moc líbí. Je jednoduchá a k Sparksovým příběhům se tahle pláž prostě hodí. Naše zpracování obálky také není špatné a mám ho moc a moc ráda. Další ze zpracování je filmový obrázek s modrými doplňky. Není to až tak úplně moje gusto, ale nejhorší rozhodně taky ne.

I když další z anglických obálek není podle filmu, líbí se mi ten nápad. Portugalská obálka by byla hezká, kdybych chápala, jakou souvislost má s dějem knihy.

Do německé obálky jsem se zamilovala. Vypadá přesně tak, jak bych si zamilovaný román představovala. Ani italská obálka není vůbec špatná.

Motýlci by se mi asi i celkem líbili, ale na téhle obálce mi přijdou kdoví proč mimo mísu. Turecká obálka má fajn nápad, ale Turci k Poslední písni prostě nejdou.

Ronnie je typická sedmnáctka z velkoměsta. Večírky, alkohol, kluci, problémy s chováním. To se má ale změnit, jakmile nadejdou letní prázdniny. Ronnie je nucena odjet se svým bratrem Jonahem do malého nudného městečka u moře, kde mají strávit dva měsíce se svým otcem. Ronnie odmítá s otcem byť jen promluvit, pořád mu totiž neodpustila to, že před třemi roky odešel od jejich matky. Jonah naopak vítá možnost strávit každou minutu se svým otcem, bývalým koncertním pianistou a pustit se do sestavení vitrážového okna do místního kostela, který před nějakým časem vyhořel.

Ronnie proto raději zkoumá, co nabízí zdejší městečko a na pouti se seznamuje s Blaze, celkem milou dívkou, kterou má však v moci její násilnický přítel Marcus, který okamžitě vyjede i po Ronnie. Dále tu máme frajírka Willa, bohatého synáčka místních boháčů, který má svůj život skvěle nalajnovaný. Ronnie proto raději tráví čas s nimi než s otcem doma. Odmítá také hrát na piano, které jí příliš připomíná otce. Přitom by mohla dostat tak skvělé stipendium na jednu z nejvyhlášenějšich vysokých škol...

Ronnie je také velká ekoložka a je stůj co stůj rozhodnutá zachránit hnízdo želvích vajec na pobřeží, i kdyby to mělo znamenat, že u nich bude celou noc spát. Zjišťuje, že Will vlastně není až tak špatný a postupně se do něj zamilovává. Nudné léto se tak mění v zábavu a zamilovaná Ronnie si začne přát, aby se nemusela vracet k matce, s kterou se jen neustále hádá. Stíny minulosti ale nikdy nespí a jsou připraveny v tom nejlepším zasáhnout. Ronnie tak bude představena před těžkou zkoušku a tragédii, která jí změní celý život a je jen na ní, jak se s tím popere.

Poslední píseň patří mezi jednu z nejdojemnějších knih, které jsem kdy četla, pokud jde o zamilované romány. Nicholas Sparks ví, jak čtenáře zaujmout a i pokud jste viděli film a znáte děj, tak vás kniha stejně překvapí. Je psaná svěžím stylem, který vám nedovolí se nikdy nudit. Téma celého příběhu je nadčasové a čtenář se s ním dokáže snadno ztotožnit. Díky tomu pak knihu ještě lépe prožívá a dokáže se do hlavní hrdinky vcítit. Máme tu romantické prvky, které ostře kontrastují s problémy v rodině a s přáteli. Dostváme se tedy k otázkám, co je dobré a jak by se rodiče měli chovat ke svým dětem. Je dosti možné, že vás kniha nakonec rozpláče, což je samo o sobě dobré znamení - čím je kniha lepší, tím bouřlivější emoce ve vás dokáže vyvolat.

Díky tomu, že se jedná o příběh z reálného světa, nejsou hrdinové knihy žádné nadpřirozené bytosti oplývající nebeskou krásou a dokonalostí. Ronnie tak není žádná krvesající slečna, ale normální holka s teenagerovskými problémy, které musel někdy řešit každý z nás. Díky tomu si jí ihned oblíbíte. I přes její drsnou fasádu a prvotní namyšlený přístup k otci se v ní skrývá správné a citlivé děvče, které však musí skrze skušenosti poznat, co je správné. Will může vypadat jako dokonalý bohatý chlapeček, ale právě to mu je největším problémem - musí se naučit rozhodovat sám za sebe. Pak tu máme Jonaha, chlapce, kterého nikdy nikdo pořádně nedocenil, ale i přes svůj mladý věk dokáže dělat hotové zázraky. Blaze a Marcus jsou vítanými "záporáky", kteří děj skvěle oživí. A pak tu máme Steva, otce Ronnie, kterého jsem si naprosto oblíbila. Atmosféra piana je skvělým doplňkem.

Pokud bych se měla vyjádřit k fimové verzi, zprvu jsem byla trochu skeptická s výběrem Miley Cyrus. Nic proti ní nemám, ale moc mi tam nesedl Liam. Nakonec jsem ale i u filmu brečela a skvěle si ho užila. I přes to, že ho hodně lidí svými recenzemi shodilo, já si ho zamilovala a rozhodně se na něj někdy ráda podívám znovu.

Poslední píseň je tedy rozhodně knihou, kterou byste si alespoň jednou za svůj život měli přečíst, tedy pokud fandíte reálným příběhům s romantickou zápletkou (nejen). Nemrhejte tedy čas a přečtěte si Poslední píseň, nikdy totiž nevíte, kdy nastane ta vaše.

Celkové hodnocení:  90 %