pondělí 8. října 2012

30 Day Book Challenge: Day 7

DAY 07 - Kniha, ze které umíš recitovat

Silmarillion (John Ronald Reuel Tolkien) [SK] obalPři tomhle úkolu mne napadá jediná kniha - a to Silmarillion od J.R.R.Tolkiena. Knihu jsem naposledy četla zhruba před pěti lety. Jelikož jsem dítě Tolkienovy éry, knihu jsem si z celé tvorby autora zamilovala nejvíce a dokonce se naučila i recitovat některé z básní, které se v Sillmarilionu nachází. Mojí nejoblíbenější je píseň o boji Finroda Felagunda a Temného pána, kterou si pamatuju jako jedinou celou. 
 
Pěl zrádnou, černokněžnou píseň,
jak odhalovat, budit tíseň,
zrazovat, páčit tajemství,
však Felagund se postaví
a zpívá píseň vytrvalých,
vzdorujících, nezoufalých
o nezrazených tajemstvích
věrnosti čisté jako sníh
o putování na zapřenou
jak minout léčku nastraženou
jak zlomit zámky vězení 
a nepodlehnout mámení.
 
Dvě písně spolu zápolily
hněv hučí, bouří, stále sílí
a Felagund se nepoddává
třebaže se mu točí hlava
a všechna kouzla, všechnu moc
Elfie vkládá do svých slov
zaslechli ve tmách zdaleka
nargothrondského slavíka
a moře, které věčně vzdychá
na písku z perel, snů a ticha
tam, kde západ nesmrtelný je, 
kde prostírá se Elfie.
 
Tma zhoustla, chmurně zazněl zpěv,
ve Valinoru teče krev,
u moře, kde se vraždí rodní
kde Noldor vzali plavcům lodi
s bílými plachtami z přístavů bílých
ve světle luceren a vítr kvílí,
vlk vyje, letí krkavec,
led skřípá v mořské úžině,
v Angbandu mučí zajaté,
hrom hřímá, ohněm plane zem
a Finrod klesl před trůnem.

2 komentáře :

  1. Super! K Silmarillioni jsem se ještě úplně nedostala... Tolkien je můj nejoblíbenější autor, ale tuhle knížku jsem zatím nebyla schopná dočíst. No, musím to napravit. Mimochodem, tohle je nádherná obálka, takové vydání by se mi líbilo!

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to tě obdivuju, že si to pamatuješ. Silmarillion právě čtu, ale zatím nejsem moc daleko.

    OdpovědětVymazat