úterý 9. října 2012

Recenze - Kruh

Kruh (Kruh, #1)
Anotace:

Engelsfors, město, které buď milujete, nebo nenávidíte. Většina tamních obyvatel ho spíš nenávidí. Právě tam se díky krvavému měsíci sejde v zábavním parku šest dívek, které nemají vůbec nic společného. Netuší, jak se tam dostaly ani co je tam táhlo. Jejich osudy jsou však náhle propojeny. Odpovědí na otázky se jim nedostává, vědí jen, že ať se stane cokoliv, musí stát při sobě a postavit se zlu, které v Engelsforsu přebývá.

Myslím, že knihu bych si sama od sebe jen tak nepřečetla, protože jsem neměla ani ponětí, že jí nakladatelství Fortuna Libri bude vydávat. Jakmile se mi ale naskytla možnost tuto knihu zrecenzovat, souhlasila jsem - anotace knihy mne totiž velkmi zaujala a taktéž děsivá obálka, která mne však na druhou stranu velmi fascinovala. Třešničkou na dortu bylo to, že kniha pochází od severských autorů.

Trailer (v dánštině):

The Circle Zirkel

Chválím Fortunu za to, že vydali Kruh s oficiální dánskou obálkou. Ze všech třech dále zmíněných je nejkrásnější a už od pohledu čtenáře přitáhne. Jakmile jsem jí poprvé uviděla, věděla jsem, že tuhle knihu si budu muset přečíst. Důvod je jednoduchý - obálka vystihuje přesně to, co mám na tajemných a hororvých knihách tak ráda - je jednoduchá, ale přesto ve vás věnec, kniha, pírka a krev zanechají jakési hlubší pohnutí, z kterého vás bude mrazit na zádech. Anglická verze obálky rozhodně není špatná, ale výše zmíněné pocity ve mně nevyvolává. Pokud jde o německou verzi, tak je na tom obdobně jako oficiální, ale konečnou vítězkou stále je oficiální, tudíž i ta naše obálka.

Engelsfors, město, z kterého by většina tamních obyvatel nejraději utekla. Z dříve vyhledávaného a prosluněného místa se stalo ponuré místo plné stínů a temnoty. Pohleďme na osudy šesti dívek a jednoho chlapce, kteří na první pohled nemají nic společného - jenom to, že žijí v Engelsfors a chodí na stejnou střední školu. Elias, který již dříve toužil spáchat sebevraždu, jeho nejlepší kamarádka Linnéa, která patří mezi zdejší alternativce, Minoo, chytrá dívka libující si v logice, Rebeka, bývalá anorektička, Anna-Karin, obět šikany, Vanessa, která se vyžívá v alkoholu a sexu a Ida, toužící po pozornosti. I ony ale cítí, že v Engelsforsu je něco špatně. Po sebevraždě Eliase si dívky začínají klást otázky, na které nikdo z nich nezná odpověď - byla to doopravdy sebevražda nebo Eliase někdo zabil?

Během jedné noci pod rouškou krvavého úplňku se dívky setkávají v osamělém zábavním parku za městem. Žádná z nich netuší, proč se setkaly právě zde - jejich nový společník Nicolaus jim to ale brzy vysvětlí. Dívky se tak ocitají přímo uprostřed dávno trvajícího boje se zlem a je jen na nich, zda se postaví a budou vzdorovat. To by ale musely začít spolupracovat...  Bude muset zemřít někdo další, aby pochopily, co se v Engelsfors doopravdy děje?

Kruh je prvním dílem z plánované triologie Engelsfors z pera dvou skandinávských autorek. V poslední době se na našem trhu začíná objevovat čím dál tím větší počet knih od skandinávských autorů - a je to dobrá volba. Jejich styl psaní v sobě má cosi tajemného. To se projevilo i v Kruhu. Pokud jde o dějovou linku, tak bych chtěla pochválit fantazii obou autorek - Kruh je něčím novým, neotřelým a fascinujícím, co na našem trhu chybělo. Svojí zápletkou mi trochu připomíná Závist od Gregga Olsena - autorky se s ničím nepárají a celý příběh nám vyprávějí velmi reálně. Příběh má v sobě jak fantastické prvky, tak i detektivní zápletku, z čehož vzniká ohromující mix. Ona reálnost je nejspíš to, co nás na příběhu tak děsí - už od první kapitoly se vás zmocní jakýsi nepopsatelný pocit, který vás nutí obracet stránky dál a dál. Jediným mínusem, který bych knize nejspíš přičetla, je zdlouhavost celého příběhu. Myslím, že celý příběh by se krásně vešel do nějakých 300 - 400 stránek, což by jistě vyvolalo i větší dramatičnost závěrečných scén. Tato malá kosmetická vada se ale v celkovém hodnocení jistě ztratí.

Další silnou stránkou je větší počet hlavních hrdinů. Jak jsem z některých recenzí vyrozuměla, je to spíš mínus - postavám se nedostává tolik místa, kolik potřebují a čtenář má problém se v nich zorientovat. S tím nesouhlasím - myslím, že autorky odvedly skvělou práci. Celý děj je vyprávěn v er-formě, zároveň se ale zaměřuje na každou z dívek. Každý charakter tak dostává dostatek místa, aby vynikl. Dovídáme se tak o soukromém životě dívek a jejich vlastních pohnutkách. To celý příběh osvěžuje a dává čtenáři tak možnost oblíbit si "tu svoji" dívku. Charaktery vystupovaly velmi reálně a skutečnost, že ani jedna z dívek nevede ideální život, byl vítanou změnou oproti desítkám knih, ve kterých hrdinky čekají na svého prince a nebojují samy za sebe.

I když je Kruh zařazen do "čtení pro náctileté", troufám si tvrdit, že si tato triologie najde své fanoušky i v řadách starších. Celková propracovanost příběhu a jeho reálnost si jistě najde své fanoušky - přispívá k tomu i fakt, že Kruh je dílem skandinavských autorek. Konečný verdikt? Mnozí si mohou stěžovat, že v knize není dostatek akce - chtěla bych je ale vyvést z omylu. Kniha sice neoplývá akčními scénami na každé stránce - to ale vůbec nevadí. Vynahrauje to dějem, který vás během celého čtení nechává v nervózním očekávání, co se stane na další stránce. Právě tohle vás donutí přehlédnout vysoký počet stránek a dostane vás až na konec knihy.

Pokud tedy milujete příběhy s překvapivým rozuzelním a temnou atmosférou, Kruh je tou pravou volbou pro vás. Lidská mysl může být nakonec tou největší zbraní...

Celkové hodnocení:  90 %

Děkuji nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku.