úterý 25. prosince 2012

Recenze - Bec

Anotace:

Jako malá bojovala Bec o život. Coby učednice kněžky se touží stát součástí kmenu, který sice potřebuje její schopnosti, ale zároveň se děsí její síly. A když se zjeví démoni, z boje je najednou válka. Dokud Bec nepotká druida Drusta, je její magie slabá a netrénovaná. Pod jeho vedením a s malou skupinkou válečníků se vydají na dlouhou cestu nepřátelskou zemí, aby konfrontovali Demonata přímo u pramene. Ale závěrečná bitva si vyžádá příliš hroznou oběť…

Je to čtvrtý díl desetidílné série, a tak jsem nemohla odolat, zvláště kvůli anotaci. Hlavní hrdinkou je totiž dívka. A tak jsem s plnými nadějimi vyrazila pro Bec do knihovny. I ta obálka mne docela nalákala - přeci jen, je krásně modroučká a modrou miluju.

Bec (The Demonata, #4) BEC

Opět se pobavíme u rádoby horrorových obálek Demonaty. Stejně jako u předchozích dílů i tady máme jednu z originálních obálek. Mám ráda modrou a naživo vypadá fakt dobře. Jako perličku bych chtěla dodat, že na originální obálce je mimo Bec napsáno i screams in the dark.. Nezní to děsivě? Pokud kde jde o druhou origoš obálku, tak si není na co stěžovat - je pěkná a k ději se perfektně hodí. Jen jiné ztvárnění té modré. Ale pokud jde o tu druho, indonéskou, docela koukám. Netuším, co to je, asi nějakej podivnej démon... Ale první, co mě napadlo, byli kanibalové...

Blutige Nächte (The Demonata, #4) Bec (Demonata #4)

No, k německé obálce se nebudu moc vyjadřovat - ten jejich chlápek vypadá jako by ho bolely zuby. Pokud jde o norskou obálku, tak se mi sice nelíbí barva a font, ale nápad s Bec na obálce se mi moc líbí, takže v závěru je obálka docela příjemná.

Jako malé nemluvně našli vesničané Bec před branami osady. Matka Bec zemřela, a tak se malá Bec dostává do rukou kněžky. Už od mala má sklony k magii, a tak není překvapením, že je to právě Bec, kdo se stává kněžčinou učednicí. Vesnice je čím dál více napadána Fomory, démony (demonaty), kteří se snaží celou lidskou populaci vyhladit. Nepomáhají tomu ani Křesťané, kteří se šíří zemí jako mor a snaží se ostatní převést na svou víru. Během jedné noci se v Becině vesnici objeví vesničané ze sousedního rodu - jediní, kteří přežili útok Fomorů. Nakonec je rozhodnuto - Bec a hrstka válečníků se vydá na pomoc do vedlejších vesnic, aby zastavili Fomory. Na cestě potkají rychlonohého chlapce Brana, který sice skoro nemluví, ale za to je inteligentní a dokáže Fomorům rychle uhýbat. Na cestě potkají druida Drusta, který si z Bec okamžitě udělá učednici. Přináší také děsivou zprávu - v horách se otevřel portál, kterým do země proudí stále více a více demonat. Pár dní a přijde s nimi i pán démonů se svými fámuly - těmi z nejděsivějších a nejsinějších démonů, kteří chtějí jediné - vydrancovat zemi a surově pobít vše, co žije. Jedinou možností je uzavřít portál pomocí krvavé oběti - a k rituálu potřebuje právě Bec. Dokáže jedna malá holka čelit hordě témonů v čele s Lordem Lítostí nebo je odsouzena propadnout do temnoty a křičet, dokud jí demonata neroztrhají na kaši?

Už počtvrté se vracíme s mistrem Shanem do světa démonů. Oproti ostatním příběhům se vracíme zpět do minulosti, tisíc let před tím, než byl naživu Grubbs Grady. Kniha se nečetla tak rychle jako ostatní díly, možná právě proto, že tu máme úplně odlišný charakter a děj se odehrává v dávné minulosti. I přesto je tu ale cítit Shanův osobitý styl vyprávění. To, že je hlavní hrdinkou dívka, je neobvyklé a může to být další z věcí, které knihu od ostatních odlišují. Jakmile se ale objevil Lord Lítost, tak se vše dalo do pohybu a my se konečně dovídáme o tom, odkud pocházejí první vlkodlaci. Mohlo by se zdát, že je kniha samosatnou položkou v desetidílné sérii, ale jak jsem zjistila, je potřeba jí přečíst v tom pořadí, jak velí sám autor. Bec bude totiž hodně důležitá i nadále a setkáme se i s Branem.

Hlavní hrdinku Bec jsem si oblíbila - je to první ženská hrdinka v Shanových knihách, která má důležitější roli (nepočítám třeba Arru nebo Juni). Ne, neleze na nervy, protože se snaží vyrovnat se svým osudem. I když dopředu ví, co se stane. Máme i tu romantické pouto mezi Bec a jedním z vesničanů - jejich vzájemnou blízkost jsem si hodně užívala. Pak tu máme vztah Bec a Brana. Tohle bylo něco úžasného - jeden z nejhezčích vztahů, které jsem kdy viděla. I když Bran nemluví, rozumí si. O Lordu Lítosti nemá smysl už mluvit, fantastický jako obvykle. Právě tady vznikla jeho posedlost šachami. Za zmínku stojí i syn vesnického vůdce Connla, který je vychytralý a člověk by od něj hnedka větřil zradu. A nejlepší hrdina celé knihy? No přece jeden z Lordových fámulů - Cévička. Kdo by odolal tomu krokoušímu ksichtíku?

I přes slabší začátek bych knihu doporučila všem Shanomilům. Závěr knihy je naprosto strhující a četla jsem jej jedním dechem. Rozdílné prostředí je jen ku prospěchu a je celkem zajímavé vidět v knize jako Demonata křesťany. Nebojte, o masakr nepřijdete.

Celkové hodnocení:  85 %