čtvrtek 15. srpna 2013

Recenze - Monument 14

Monument 14 (Monument 14, #1)Anotace

Čtrnáct dětí. Jeden supermarket. A milion věcí, které nabraly špatný směr.

V akcí nabitém debutovém románu Emmy Laybourneové se stal supermarket útočištěm pro čtrnáct dětí - šest středoškoláků (oblíbených i neoblíbených), dva osmáky (z nichž jeden je technický génius) a šest malých dětí. Venku zuří jedna katastrofa za druhou, počínaje monstrózním krupobitím a konče použitím chemických zbraní, které svět – jak ho znají – vedou do záhuby.

Monument vypadal jako kniha, která je pro mě jako stvořená. Chemické zbraně, apokalyptická atmosféra, masakr. I anotace vypadala slibně - neděsila by vás trochu kniha o dětech, které čelí apokalypse samy? Mě tedy ano. Napomohla k tomu i nádherná obálka, která vás dostane do té správné čtecí nálady.

Monument 14 (Monument 14 #1)Monument 14 (Monument 14 #1)

Nakladatelství Baronet udělalo skvělý marketingový tah s originální obálkou, která je působivá. Trochu mi připomíná obálky od Michaela Granta ze série Gone. Kontaminovaný kouř a děti, které únik sledují. Děsivé. Němci nám pak naservírovali zelenou verzi Monumentu, která také není vůbec špatná. Následuje další originální verze, která však místo černého kouře má výbuch. Zlověstné.

"Monument 14" Book Series Gets Adapted | News | Dark HorizonsMonument je úplně obyčejné americké městečko, kde se nic neděje. Alespoň na povrchu ne. Nikdo ale netuší, co se skrývá za zdmi místních laboratoří. Během cesty do školy zažije parta dětí smrtící krupobití, které jim naprosto znemožní další cestu, a tak se skupinka 14 dětí (pár středoškoláků, dětí ze základky a předškoláků) dostává do obchoďáku, který se stává jejich jediným útočištěm.

Za zdmi obchodního centra propuká pravé peklo - Monument zasahuje zemětřesení a následně dochází k úniku smrtících chemikálií. Dokáže skupinka přeživších čelit hrůzám a postavit se faktu, že svět, jaký dosud znali, už není?

Monument 14 je prvním dílem z apokalyptické série z pera Emmy Laybourne. Děj je zasazen do Spojených států amerických, přesněji řečeno do městečka Monument, po kterém získala kniha svůj název. Autorčin styl je velmi čtivý, samotné kapitoly jsou celkem krátké a celý děj je prošpikován několika básničkami a písničkami. Autorka si jako hlavní hrdiny vybrala celkem netradičně děti a pomalu dospívající teenagery, což tvoří kontrast s apokalypsou, která zuří za dveřmi obchoďáku. Je fascinující sledovat, jak děti reagují na krizovou situaci a jak se s ní vypořádávají. Třešinkou na dortu je použití chemické zbraně, která má na lidi různé účinky. Ze začátku má kniha pomalejší rozjezd, to se ke konci knihy zlepšuje a děj nabírá na obrátkách.

Přísahám bohu, chtěl jsem mu rozpárat krk.

sick inside the head
Pokud jde o postavy, tak během celé knihy postupně poznáváme všech 14 dětí, které se dostaly do obchoďáku. "Hlavním hrdinou" alá vyprávěčem je Dean, knihomol, který se zakoukal do nejkrásnější holky na škole, Astrid. Která o tom samozřejmě neví. Dean byl celkem nevýrazný charakter a vystupoval spíše v roli vypravěče.

O hodně zajímavější byly postavy Jakea a Braydena, kteří drželi neustále spolu a v bývalé školy patřili mezi "hvězdy". Celkem velký prostor dostává i vůdčí Niko, který je sice trochu upjatý, ale jako skaut ví, co je potřeba. Astrid a Josie se snažily jít dětem příkladem a postarat se o ně. Alex je Deanův bratr a byl rozhodně tím zajímavějším. Vyzná se v elektronice a dokonale mu to pálí. Za zmínku stojí i Sahalia, která touží po pozornosti těch starších či fanatický křesťan Batiste. Každé z dětí je osobnost, což v konečném výsledku a faktu, že jsou spolu zavřeni na jednom místě po dlouhou dobu, dělá velmi zajímavou podívanou.

Monument 14 je velmi slibným začátkem apokalyptické série. Pokud jste milovníci katastrofických knih a dětských hrdinů, pak je tato kniha přesně to pravé pro vás. Po přečtení Monumentu 14 si můžete přečíst krátkou novelku Dress Your Marines in White, která je prequelem (0.5) či Jake and the Other girl (1.5), která následuje ihned po Monumentu 14.

Celkové hodnocení:  80 %

Děkuji nakladatelství Baronet za poskytnutí recenzního výtisku.