čtvrtek 12. června 2014

Recenze - Hra na lež

Hra na ležOficiální anotace

Harriet Lockwoodová vždy věděla, že své dceři Florence nerozumí. Že si jedna k druhé neumí najít cestu a jejich pokusy o dialog jsou vlastně dvěma nesourodými monology. Nekonečný sled nedorozumění, trvalá rozladěnost. A pak jednoho dne Harriet zjistí, proč to tak je: dívka, kterou patnáct let vychovávala, není její biologická dcera.

Zoey Sandsová je pravým opakem energické Harriet. Ve svém chaotickém životě plném nejistot má jediný pevný bod: dceru Nell. A teď na jejím prahu stojí nějaká cizí ženská a tvrdí, že Nell není její? To přece nemůže být pravda!

Ukáže se, že je to pravda. Ale co teď s ní? Nešťastná shoda okolností, která se odehrála před patnácti lety, teď zásadním způsobem ovlivní životy dvou rodin. Nic už nebude jako dřív. A nikdo vlastně nebude vědět, jestli se on sám zachoval správně...

Od Tess Stimson jsem četla už jednu knihu a její styl psaní mne velmi zaujal. Společenské romány sice moc nečtu, ale po přečtení téhle autorky? To jinak prostě nejde... U Hry na lež mne navíc zaujalo téma výměny dětí po porodu. Fascinující, ne?

The Lying Game

Máme tu naši obálku a originál. Naše obálka se mi moc moc líbí, skvěle doplňuje ostatní knihy od Tess. Pokud jde o originál, tak taky nemám žádné námitky - jen mi trochu přijde, že ta sklenička levituje ve vzduchu.

Jste si doopravdy jistí, že dítě, které jste celý svůj život vychovávali, je doopravdy vaše? Může se stát, že pravda je úplně jinde. Harriet Lockwoodová si se svou dcerou Florence nikdy nerozuměla tolik jako se svými syny. Vždy si myslela, že chyba je v ní - že své dceři neprojevuje dostatečnou lásku a dost se o ní nestará. Pravda je ale někde úplně jinde. Oproti tomu si Zoey Sandsová rozumí se svou dcerou Nell naprosto perfektně - i když jsou každá úplně jiná, staly se z nich za ty roky bez otce nerozlučné kamarádky. Co se stane, když obě ženy zjistí pravdu o tom, co se stalo před 15 lety doopravdy? Jak se dokážou vyrovnat s faktem, že dítě, které celých 15 let vychovávali, je někdo úplně jiný?

SORRY MUMHra na lež je samostatně stojící román z pera Tess Stimson, která se u nás proslavila svými společenskými romány pro "inteligentní ženy" (Kdo miluje nejvíc, Co je tvoje, je i moje či Manželka, která utekla). Autorka se ve svých knihách, v této nevyjímaje, zabývá závažným problémem, s kterým se hrdinové musí náležitě vyrovnat. Hra na lež je psána z několika úhlů pohledů, což dodává celé knize na větší objektivnosti a uvěřitelnosti a čtenáři tak mají možnost daleko lépe pochopit to, co se hrdinům honí v hlavě. Příběh plyne svižným tempem a je velmi čtivý - ani se nenadějete a jste na konci. Mimo závažnější zápletku tu nechybí ani romantika a problémy teenagerů, které jsou reflektovány skrze postavy Florence a Nell. Ocenit musím i nápadité prostředí, kde se román odehrává - čtenář má možnost dvě úplně odlišné destinace - Vermont a Londýn. Britský způsob života a pak ten americký.

"Harriet," zasyčel skrz zaťaté zuby. "Cos to sakra provedla?"

Dostáváme se k samotným hrdinům. Tess Stimson opět odvedla skvělou práci. Většinu knihy jsem sympatizovala se všemi zúčastněnými, jelikož jejich situace, ve které se ocitli, je opravdu nezáviděníhodná. I přesto, že je Harriet většinu času protivná, ji na jednu stranu moc dobře chápu. Stejně tak i volnomyšlenkářku Zoey. Nejvíce mi k srdci přirostly ale obě slečny - Florence a Nell. Hlavně Florence, která se i přesto, že má cukrovku, vážně snažila. Je to asi tím, že k nim mám věkově nejblíž. Pokud jde o Olivera, oblíbila jsem si ho. Vážně jo, ke konci mne ale celkem štval. K tomu se ale dostaneme.

A co mé pocity z této báječné knihy? Autorčin styl jsem si moc oblíbila, a tak jsem se těšila i na Hru. Tess to opět zvládla na jedničku. Kniha se četla sama, postavy jsem si oblíbila. Jediným mínusem, který mi trochu zkazil náladu, byl konec. Ne, že by byl úplně špatný, ale některé věci tam byly vážně zbytečné. Hrdinové se začali chovat iracionálně. Jinak ale vážně skvělé, rozhodně doporučuji.

SunsetHru na lež bych doporučovala všem milovníkům společenských románů se závažným tématem. Velkou výhodou jsou skvěle prokreslené postavy, umístění příběhu a v neposlední řadě i romantická zápletka. A pozor! Je tam zmínka i o České republice.

Celkové hodnocení:  88 %

Děkuji nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku.
Více o knize můžete zjistit ZDE.