neděle 3. srpna 2014

Speciál s Darrenem Shanem (6) - Demonata


Po menší pauze pokračujeme v představení knih našeho milovaného Mistra. Darren je velmi plodný autor a má na účtě už několik vícedílných sérií, tudíž je více než logické, že i představení jeho knih rozdělím na více částí. V každém díle sérii krátce dějově představím, přidám nějaký osobní názor, případně odkazy na recenze a názory dalších čtenářů.
Pro dnešek se podíváme na desetidílnou sérii Demonata. Démoni přicházejí.

Něco k ději

Demonata, jak se jinak říká démonům žijícím ve vlastním vesmíru, odděleném od toho lidského. Průchody, kterými démoni občas přijdou na Zemi a masakrují lidstvo. Lord Lítost, mocný pán démonů, který si libuje v neštěstí a Země se stala jeho "vyvolenou" planetou. Dva mladíci a jedna dívka, kteří jsou s Pánem démonů propojeni. Grubbs Grady, v jehož rodině řádí nebezpečná kletba. Pecka Fleck, kterému unesli bratra a který vídá světla. Keltská kněžka Bec, která dosud nepoznala svou sílu. Masakr může začít.

V České Republice vyšlo všech 10 dílů u nakladatelství CooBoo. 

Demonata (The Demonata, #1)Démon a zloděj (The Demonata, #2)
Massagre (Demonata #3)Bec (Demonata, #4)
Krvavá kreatura (Demonata, #5)Démoni apokalypsy (Demonata, #6)
Stín smrti (Demonata, #7)Vlčí ostrov (The Demonata, #8)
Temné volání (The Demonata, #9)Hrdinové pekel (Demonata, #10)

Můj názor

Demonata jsou o poznání temnější než Sága Darrena Shana či Lartena Hroozleyho. Autor se nebojí využít horrorových prvků. Jde o démony, takže střeva a vnitřnosti tu lítají vzduchem. Není nouze o useknuté končetiny či vypíchnuté oči. Pokud jde o dějovou stránku, tak je celá série střídavě vyprávěná z pohledu Grubbse, Bec a Pecky. Grubbs má největší zastoupení (6 díl), zatímco Bec a Pecka mají každý po dvou dílech. Darren Shan opět ukázal, že umí vymyslet příběh, který vás na samotném konci překvapí. I když jsou některé díly poměrně táhlé, konce to vždy vyřeší a otřesou s vámi v základech. Vyskytuje se tu také hojně magie a čarodějové, což mi oproti Darrenovi přišlo děsně fajn. 



Jedním z největších lákadel jsou samotní démoni. Demonata si svou podobu většinou tvoří podle věcí z lidského světa, nejčastěji do sebe pospojují několik zvířat a tamtadá, máte nového démona. Autor se v popisech démonů vyžívá, takže má čtenář alespoň mlhavou představu o tom, jak tahle stvoření vypadají. Mezi mé favority patří fámulové Lorda Lítosti, který v mnohém připomíná ďábelského Osmonda Sudda z Darrena Shana. 

Lord Loss by yorikitsune
Lord Lítost (zdroj)
Z hlavních hrdinů jsem si nejvíce oblíbila Bec. Tahle ženská postava je vážně úžasná a má velký potenciál. Dokonce jsem se v ní často i viděla, což se mi zas tak nestává. V závěsu je Pecka, kterého jsem sice po Démonovi a zloději neměla moc v lásce, ale jak se jeho příběh rozvinul dál, oblíibla jsem si ho. Autor tu opět vykreslil i další úžasné postavy, za zmínku třeba stojí Grubbsův strýc Dervish, který v mnohém připomíná Lartena Hroozleyho či Žralok, který je takový Vandža smíchaný se Šípem. 

Artery The Hell Child by VioletHeartsx
Artérie (zdroj)
Názory ostatních

" Když jsem do CooBoo nastoupil, zrovna se připravoval 5 díl (Krvavá kreatura), takže to byla jedna z prvních knih, na které jsem pracoval. A hned jak jsem udělal pár stran, bylo mi jasné, že by si to chtělo přečíst i předchozí díly. Takže jsem z naší redakční knihovny vzal první knihy s tím, že si je spíš jen prolistuji, abych věděl, co se v nich stalo. Viděl jsem to tak na hodinku dvě "rychločtení". Asi nemusím říkat, jak jsem se šeredně spletl. Během večera jsem přečetl první díl, druhý zhltnul do půlnoci a třetí pak během noci. Akorát čtvrtou knihu jsem přelouskal až během následujícího dne. A série mě prostě chytla. Líbilo se mi, jak se s tím Darren nemaže, neváhá obětovat jednotlivé postavy, aby dosáhl dramatičtějšího efektu, postupně stupňuje napětí i drsnost (někdo by řekl nechutnost) jednotlivých scén. A úžasné je, že hlavní hrdinové nejsou vylíčení jako bezchybní a dokonalí, ale vidíme, že mají strach, zranění je bolí, občas se chovají zbaběle a někdy neuvěřitelně krutě - a k ukázání této jejich rozporuplnosti se samozřejmě hodí i to, že jednotlivé knihy celé série jsou vyprávěny z pohledu různých postav. 
A co jsem na nich nenáviděl? Jednoznačně konce, Darren vždycky dokázal napsat neuvěřitelně dech beroucí závěr, u kterého jsem si jenom řekl "Páni". A pak jsem zase několik měsíců čekal na pokračování. A jak se celá série blížila k závěru, tím ono "Páni" bylo častější. Přesně to odpovídá autorově stylu - gradace napětí až do extrému, ochota zabít prakticky kohokoli, když to přinese ten správný šokující účinek, a nakonec nečekané rozuzlení, které vás prostě dostane.
Demonata sice netvoří v produkci CooBoo úplně typickou složku, ale i tak patří mezi moje nejoblíbenější série - prostě proto, že tahle série je naprosto úžasná. A samozřejmě taky proto, že Darren Shan umí skvělé psát a je úžasným vypravěčem. Takže už se nemůžu dočkat série ZOM-B. ;-) "
- Michal Kolezsar, CooBoo redaktor 

Vein by Wolfcurse
Céva (zdroj)
První kapitola a tolik krve? Sakra co to je?... Ale bylo to dobré! Shan se sice ukázal v poněkud zvráceném světle, ale klid. Je to čtivý, poutavý příběh. Zápletky sice jednodušší, děj sem tam předvídatelný, ale pár momentů jsem husí kůži měla. Moc se mi líbila rozhodující bitva hrdinů proti zloduchům. Ta byla velice dobře propracovaná. Autor nás opět postavil před špatný konec a hrál si s námi do poslední stránky, kde nás vykuchal a odhodil. 
Další díly jsem nečetla, ale jako vždy tu na mě v poličce čekají. Rozhodně se na ně těším, jelikož je to zas něco jiného.
DEMONATA: Kah-Gash by BloodyAnett
Pecka, Grubbs, Bec (zdroj)

Recenze

1. Demonata

2. Démon a zloděj

3. Massagre

4. Bec

5. Krvavá kreatura

6. Démoni Apokalypsy

7. Stín smrti

8. Vlčí ostrov

9. Temné volání

10. Hrdinové pekel

Žádné komentáře :

Okomentovat