pátek 5. prosince 2014

Recenze - Fallout: Equestria

Fallout: EquestriaAnotace

Fallout. S poníky. Příběh odehrávající se v alternativní budoucnosti, kde se jeden pony musí naučit přežít v pusté a otrávené zemi... a s pomocí přátel si proklestit cestu kupředu a přinést světlo do temnoty post-apokalyptické Equestrie.

Proč jsem si "knihu" vybrala

K Falloutu jsem se dostala úplnou náhodou, a to díky korektuře povídky, kterou dělám kamarádovi. A hádejte, o čem ta povídka je? Do té doby jsem o My Little Pony pouze slýchávala a dělala si z toho legraci. No, zvědavost byla silnější. Jakmile mi byl totiž tím samým člověkem podstrčen Fallout, propadla jsem mu. Protože vážení, já post-apo vážně žeru. A co na tom, že tam jsou poníci. To nehraje žádnou roli.

Ehm... ehm... Ne, vůbec jsem nečetla dál a dál kvůli té obálce. Po troše googlení jsem totiž zjistila, že to je SteelHooves. A ve Falloutu je kapitola s názvem SteelHooves... Takže jsem měla jasno. Abyste to pochopili správně - já miluju plynové masky a cokoliv, co vypadá jako tady kolega Steel. Ať už je to člověk nebo pony. Ta radiace v pozadí tomu jen pomohla.

Hodnocení (a že bude dlouhé)

Fallout Equestria Commission by johnjoseco
Calamity, Velvet a LilPip by johnjoseco
Tuhle recenzi pojmu asi trochu netradičně, jelikož Fallout netradiční je. Potřebuju se někde vypsat. Tak mě prosím neukamenujte. Budu se snažit, aby to bylo alespoň trochu záživné i pro ty, kdo MLP nesledují nebo nemají páru, o čem tu budu kecat.

Fallout: Equestria je FANFICTION z pera kkat - je to crossover mezi světem počítačové hry Fallout a seriálem My Little Pony: Friendship is Magic (první 2. série). Proč vůbec psát recenzi na fanfiction? Jednoduše proto, že Fallout je sice fanfic, ale autorce se podařilo i tak vytvořit něco naprosto originálního a úžasného. Fallout: Equestria (dále jen FoE) existuje i v papírové podobě, prozatím ve dvou dotiscích (doufám, že jednou bude další!).

V životě by mě nenapadlo, že něco, kde budou barevní poníci, bude tak dobré. Před čtením téhle ff jsem seriál neviděla a Fallout jsem v životě nehrála, takže jsem šla s čistým štítem a neměla jsem nejmenší tušení, co mě čeká. Stačilo mi jediné - je tam postapokalyptická krajina.

“It was the deepest part of the night. There was a name for it that I couldn’t remember – that mystical black hour where all is darkest and you can’t sleep, when the weight of all your sorrows and bad decisions come weighing on you most heavily, and when the monsters scratch just outside your door.”

FoE zaujme už svou délkou. V Kindle verzi má tohle "dílko" přes 2 000 stran. Obdivuhodné, že? To jsou zhruba dva díly Her o trůny, že? Takže asi tak. FoE existuje v téhle chvíli pouze v angličtině, nějaké ty pokusy o překlady sice byly, ale dosud neúspěšné. Co bych řekla k angličtině? Dá se přežít. Místy jsem sice měla problém s názvy zbraní či technickými údaji, ale dalo se to.

“You can't fix dead!”

A o čem FoE vlastně je?

Příběh se odehrává 200 let po událostech v seriálu. Equestria byla zasažena megaspelly (což jsou vlastně takové magické atomovky, v překl. "velekouzly") během války se zebrami a většina populace vymřela. Equestria se změnila ve Wasteland - pustinu prosáklou radiací s troskami měst, kde žijí raideři (překlad by měl být zloděj, ale ve Wastelandu jsou to spíš psycho maniaci, kteří se vyžívají v zabíjení), kteří drancují, zabíjí a znásilňují vše živé, co potkají. Malá část populace přežila v podzemních bunkrech, takzvaných Stables (Stájích). A právě ze Stable 2 (Stáje 2)  je hlavní hrdinka LittlePip, která opustí bezpečí svého domova a vydá se do Wastelandu ("Pustiny") hledat svou tajnou lásku, Velvet Remedy, která ze Stable 2 uteče. LittlePip brzy zjistí, že jediné, co jí pomůže přežít, jsou přátelé a pořádná výzbroj. Dokáže tahle malá jednorožka vnést do Wastelandu trochu světla a najít Velvet dřív než bude pozdě? A jaká tajemství skrývá minulost? Proč válka vůbec začala? Kdo je zodpovědný za megaspelly?

OMG SpiritofthwWolf Epic Pip by Piecee01
LittlePip by Pieceee01

Jednou z hlavních postav a zároveň vypravěčem je LittlePip, mladá mechanička Pipbucků (přístroje, které se používají ve Stájích) ze Stable 2, která si myslí, že celý svůj život prožije v podzemí. Právě Pip je postava, která během celého příběhu prošla největším psychologickým vývojem. Autorka neuvěřitelně přesně ukázala, jaký vliv má Wasteland na její obyvatele a jaký dopad mohou mít takové činy jako je zabití nevinného a další. I když se na první pohled zdá, že je Pip dokonalá, vůbec tomu tak není. Stejně jako ostatní, i ona za sebou táhne démony minulosti. Upozornění - Pip se líbí pony slečny!

Velvet Remedy by LimreiArt
Další na řadě je Velvet Remedy - důvod, proč Pip opustila Stáj a vydala se Velvet hledat (Pip je do Velv totiž zamilovaná). Velvet je kráska na první pohled - s nádherným hlasem, který dokáže obměkčit i srdce pekelného psa. Velvet je rozporuplná postava. Osobně jí nemám vůbec ráda, ale to je spíš osobní záležitost. Ať už je to ten její podivný kult uctívání Fluttershy nebo to, jak si zahrává s Pip. Nope. Just nope.

Calamity by LimreiArt

Dostáváme se k mému nejoblíbenějšímu členovi bandy - pegasovi Deadshot Calamitymu. Calamity je prostě dobrák každým coulem. A ten jeho jižanský přízvuk.... Boží! Navíc je supervtipný a jeho kleptomanství stojí vážně za to. Proč ho milovat? Je to jeden z nejlepších střelců v celé Equestrii. A nosí kovbojský klobouk.

SteelHooves by Olafski
Jedním z největších lákadel je dozajista SteelHooves, Steel Ranger pochodující v ocelovém brnění. SteelHooves skrývá daleko víc než jen ocel - temná tajemství, která souvisí s dobou před válkou. Zajímá vás, co má pod tím brněním? Pak určitě čtěte, protože SteelHooves umí vážně super vtipy.

F:E Heroes -- Xenith by tomcullen
Xenith by tomcullen
Neopomněla jsem ani zebry. Je tu Xenith, jedna z nejlepších bojovnic, které Equestria má. Tahle smrtící zebra je neohrožená a přes neuvěřitelně těžký osud stále stojí na všech čtyřech kopytech. Xenith jsem si naprosto zamilovala. Ono to ani jinak nejde (Že, Pip?).

Homage by Sockstah
Z důvodu spoilerů tu bohužel nemůžu zmínit svojí druhou nejoblíbenější postavu, ale pokud vám to pomůže, tak se jmenuje Homage... A to je tak jediné, co můžu prozradit. Jedním z největších lákadel by mohly být i originální postavy ze seriálu, které se tu hojně objevují v paměťových orbech a vzpomínkách. Díky nim se také dovíte, co vlastně způsobilo válku a jaké osudy potkaly úhlavní šestici Ministry Mares ("Ministryně" - Twilight, Rainbow, Fluttershy, Pinkie, Applejack a Rarity).

FoE je jasné postapo a můžu říct, že ze všech knih, které jsem v tomhle žánru četla, je tahle fanfiction asi to nejlepší. Kkat dokázala skvěle popsat zdevastovanou krajinu ovlivněnou radiací a to, jaký dopad to mělo na obyvatele. Je tu řada chemických látek, které vás pomalu zabijí nebo vás zdeformují... Prostě geniální (ne, vážně nejsem sadista, ale když už apokalypsa, tak v pořádném stylu ne?).  To je jeden z největších plusů celého příběhu.

fallout ministry mares by CSImadmax
Ministry Mares by CSImadmax
Kkat se hodně zaměřuje i na psychologii postav. Předvedla to jak u hlavní hrdinky, tak i u těch ostatních. Pokud čekáte od Falloutu nějaký happyend nebo duhu, tak smůla. FoE je hodně depresivní a dožene vás to k tomu, že budete přemýšlet nad smyslem života. A budete brečet, nejspíš. Protože Wasteland je nemilosrdný a krutý. A chladný. A šílený. A já nevím už jaký.

“We... we are basically good."
"Haven't you been paying attention, Littlepip? Deep inside, we're all raiders."
"No! That's not true."
"No? Even the best of us fall to evil at the drop of a hat.”

O FoE bych toho mohla psát hodně, ale tolik času a místa nemám. Navíc bych musela pravděpodobně spoilerovat. Takže pokud jste dočetli až sem, tak gratuluji. K tomu, abyste se do tohohle geniálního příběhu ponořili, nemusíte znát Fallout. Bylo by sice fajn, kdybyste viděli alespoň jednu sérii show, ale dá se přežít i bez toho. Takže to tedy nějak zakončeme... mými dojmy a pocity.

FoE mě na nějakou dobu psychicky i emocionálně odrovnalo. Brečela jsem kvůli tomu na veřejnosti a měla pár pěkných depresí. Jako milovník postapo jsem si samozřejmě přišla na své, obohatila svůj slovník o nová anglická slovíčka, hlavně z oblasti zbraní a techniky. Takže za mě rozhodně palec nahoru.

A nezapomeňte, válka se nikdy nezmění.

A pokud by to někoho zajímalo, tak k FoE existují další spin-off příběhy z pera jiných autorů. Většina z nich sice není uznaná kkat, ale jsou tu asi tři-čtyři, které kkat "uznala" za následovníky svého Falloutu. Za sebe určitě doporučuji Pink Eyes nebo Project Horizons.

Celkové hodnocení:  101 %