středa 4. března 2015

Recenze - Doctor Who: Dalecká generace

Doctor Who: Dalecká generaceOficiální anotace

Výsluní 349 je jedním z nesčetného množství světů Dalecké nadace, která poskytuje domov miliardám humanoidů v nesnázích. Doktor, nedůvěřivý ke všem světům, v nichž jsou Daleci zdánlivou silou dobra, se vypravuje na Výsluní 349, aby odhalil pravdivý stav věcí. Jeho pátrání je však brzy ohroženo, neboť se ocitá před soudem, tváří v tvář takzvanému „daleckému advokátovi“.

Doktor však ví, že Daleci spřádají mimořádně nebezpečný ničivý plán, a je třeba je zastavit. Podaří se mu o jejich zlovolných úmyslech přesvědčit tamní obyvatele, kteří už celou generaci žijí ve světle dalecké shovívavosti? Uspěje dostatečně rychle? Vždyť na jiné nadační planetě archeologové právě objevili tu nejničivější technologii ve vesmíru...

Protože Doctor je prostě Doctor. A zvlášť když se jedná o Jedenáctku a Dáleky. Tyhle malé potvůrky ze srdce miluju a nenechala bych si ujít příležitost se s nimi opět potkat. Navíc jsem také fanouškem Nicholase Briggse, takže asi tak. I sama anotace zněla strašně lákavě...

K obálce nemám jediné výtky. Běžící Matt Smith a Dálekové... Co víc si přát?

UntitledDálecká nadace vystavěla Světy na výsluní, aby jejich obyvatelé mohli žít nové, lepší životy. Dálekové jsou přeci hodní, ne? Doctor o tom ví své. Proto ho velmi překvapí, když se shodou náhod dostane na jeden z takových světů a setká se se svými úhlavními nepřáteli tváří v tvář. Mezi vykopávkami místních archeologů se navíc skrývá tajemná síla, která má co do činění právě s Dáleckou nadací. Dokáže Doctor vypátrat, co mají Dálekové v plánu dřív, než bude příliš pozdě? Co přesně se skrývá pod mystickým jménem Kolébka bohů?

Dálecká generace je padesátým dílem ze série krátkých příběhů ze světa seriálu Doctor Who, tentokrát sepsaná Nicholasem Briggsem, známým hlavně coby hlasem Dáleků ze samotného seriálu. Příběh se odehrává střídavě na planetce Getrii a na jedné z Planet na Výsluní. Hlavním protagonistou je jedenáctá reinkarnace Doctora, který tentokrát cestuje sám. Jak už to v dílech s Dáleky bývá, hlavním cílem Doctora je objevit, co jeho nepřátelé chystají.

Příběh je velmi svižný a čtivý - nechybí ani pořádná akce a mystický nádech. Mimo hlavní dějovou linku točící se kolem dáleckého plánu autor neopomněl ani psychologickou stránku knihy - zaměřil se především na dětskou mysl a na to, jak se děti vyrovnávají se ztrátou. Nicholas Briggs děj pořádně promyslel a jsem si jistá, že by příběh coby jeden z dílů seriálu rozhodně obstál.

"Geeeerrrónimooooooooooo!"

A co postavy? Hlavním hrdinou je přirozeně Doctor, poslední Pán času z planety Gallifrey, který křižuje prostor a čas se svým strojem času, Tardis. Jedenáctka je přirozeně dětinský, šílený a nepředvídatelný. Na druhou stranu ale občas ukazuje i tu serióznější stránku - jde tedy poznat, že jde spíše o jeho starší já. Dálekové se chovají dle očekávání - nesmírně inteligentní, nelítostná monstra, která touží po Doctorově vyhlazení a po ovládnutí celého vesmíru. Nechybí ani jejich klasické Exterminate - Vyhladit! Pokud jste fanoušky jako já, pak budete nadmíru spokojení. Velkou roli zde dostali i sourozenci Sabel, Jenibeth a Ollus, kteří jsou nedílnou součástí příběhu. Právě na nich nám autor ukazuje fungování dětské mysli a to, jak se dítě dokáže vyrovnat se ztrátou a dalšími obtížemi.

The Parliament of The Daleks | via TumblrA jaké jsou mé dojmy ze čtení téhle vyhlazovací knihy? Měla jsem nějaká očekávání, která se mi ale naštěstí potvrdila. Byla jsem vážně spokojená. Dokonce jsem se přenesla i přes sonáč a další čechizmy. Ne, vážně. Příběh byl skvěle promyšlený a i když nesnáším děti, v téhle knize mi vůbec nevadily. Doctor byl opět tak akorát šílený a Dálekové... na těch nejde nic zkazit. Navíc ta obálka... Kdo by se do téhle knihy nezamiloval?

Dáleckou generaci bych doporučila všem milovníkům seriálů, kteří by měli rádi ve své knihovně Matta Smithe. A samozřejmě také skvěle promyšlený příběh ze svého oblíbeného seriálu.

Celkové hodnocení: 85 %

Děkuji nakladatelství Jota za poskytnutí recenzního výtisku.