pátek 31. července 2015

Recenze - Doon

Doon (Doon, #1)Oficiální anotace

Veronica si je jistá jednou věcí - rozhodně se z ní nestává blázen. Proč ale nikdo kromě ní nevidí tajemného blonďáka, který se objeví vždy tam, co Veronica? Když jí její nejlepší kamarádka Mackenna pozve na prázdninový výlet do Skotska, Veronica neváhá ani chvíli a skáče po příležitosti, jak na několik měsíců opustit svůj komplikovaný život.

Skotsko s ní má ale jiné plány.

Nejenom, že ji do Alloway následoval její imaginární chlapec v kiltu - spolu s Mackennou objeví pár podivných prstenů a dopis od Meckenniny pratety, který ukrývá prapodivné instrukce. Jakmile se dívky rozhodnout vyzkoušet pokyny od Tetičky Gracie, věci se dají do pohybu a ony se ocitnou v zemi, která si žádá logické vysvětlení. Doon vypadá jako z pohádky, nechybí ani dva princové - jeden, který má oči jen pro Mackennu a druhý, který se až příliš podobá klukovi z Veroničiných představ. Avšak i Doon skrývá svá temná tajemství. Obě dívky mohou mít vše, o čem snily... nebo mohou zlomit kouzlo a zůstat uvězněny ve světě, který se proměnil v noční můru.

Na Doon jsem měla spadeno už děsně dlouho, asi od té doby, co ho tak propagovala Sasha z Bookutopie. Samozřejmě mě nalákala i nádherná obálka, o tom žádná... Mám ráda příběhy z "pohádkových království", takže proč ne.

K samotné obálce moc slov nemám... snad jen... páni! Ta kombinace barev je prostě nádherná a už jen to mě nalákalo na to, abych si ji zařadila do wish-listu toho, co si chci koupit.

Veronica vždycky toužila po tom, aby se objevil princ na bílém koni a odvezl ji daleko od jejího mizerného života. Jediným světlým bodem je její nejlepší kamarádka Mackenna, se kterou se o prázdninách vydá na dobrodružnou výpravu do Skotska, kde má Mackenna chatu, kterou zdědila po své pratetě Gracie. Vše se ale změní ve chvíli, kdy začne mít Veronica vize, ve kterých vidí tajemného šarmantního mládence v kiltu, který se jí snaží něco říct. Po nalezení prstenů a dopisu s instrukcemi, které prateta Gracie zanechala, se obě dívky ocitají v podivném pohádkovém království jménem Doon. Mohla by tu Veronica najít svůj pohádkově šťastný konec? A co racionální Mackenna, která své nejlepší kamarádce nejprve nevěřila? Jaké zlo číhá v temných zákoutích doonského hradu?

Doon je prvním dílem ze stejnojmenné série z pera dvou autorek, Lorie Langdon a Carey Corp. Příběh je vyprávěn střídavě z pohledu obou hlavních hrdinek a je umístěn zčásti do reálného světa a zčásti do pohádkového království Doonu, které se v mnohém podobá středověkému Skotsku, až na podivnou kletbu a magii, kterou ovládaly doonské čarodějnice. Vzhledem k inspiraci Skotskem je tomu uzpůsoben i jazyk doonských obyvatel - mix mezi angličtinou a skotštinou, což může být pro někoho malý problém (naštěstí ty odlišnosti nejsou tak velké a dá se celkem dobře vypozorovat, co "podivné" výrazy znamenají). Jinak se ale celá kniha nese v pohádkovém duchu - nechybí akce, napětí, samozřejmě nějaká ta láska a dramatické vyvrcholení. Autorky se také hodně zaměřily na psychologii hlavních hrdinek a na jejich přátelství - především na postavě Veronicy ukazují, čeho všeho je člověk schopen se vzdát a co je schopen vytrpět pro své milované. Občas je děj sice maličko předvídatelný, to ale autorkám snadno odpustíte. Doon je prostě kouzelný.

Had I imagined the whole encounter, or had he slipped away before I could see where he went? In light of my best friend's campaign to convince me to spend the summer in Scotland, a wishful hallucinaton of a hot kilt-wearing boy was entirely possible.

Tak se dostáváme pomalu k samotným hrdinům. Mackenna a Veronica jsou jako oheň a led - naprosto rozdílné, ale přesto spolu dokážou vyjít. Oblíbila jsem si spíše Veronicu, která je snílek a útěk z reality hledá právě v podobě Doonu. Mackenna se drží více při zemi a jde si tvrdě za svým snem. Obě jsou to ale sympaťačky, které skvěle spolupracují a dokážou se podržet, i když jim zrovna nepřeje osud. Pak tu máme dva prince, kteří jsou také naprostými opaky. Jamie, který si drží svou masku a je tajemný. Duncan, vždy sršící dobrou náladou a vtipy. I když je plavovlasý Jamie v kiltu bezpochyby sexy, zamilovala jsem si především Duncana. Mám ráda postavy, které jsou vtipné a dokážou pozvednout náladu (podobnost prince Jamieho s Jamiem z Cizinky je jen čistě náhodná). Děj se zaměřuje především na tuhle ústřední čtyřku, vedlejší postavy tolik prostoru bohužel nedostaly (až na výjimky).

Dostávám se k tomu, jak se mi kniha vlastně líbila. Nebudu předstírat, na Doon jsem se těšila celý rok. To byl taky důvod, proč jsem ho zařadila do letního čtení. Nevím, co jsem čekala, ale příběh splnil má očekávání. Chtěla jsem roztomilý a příjemný pohádkový příběh s nenáročnou romancí a zajímavými hlavními hrdiny. Sice mě málem zabil ten skotský akcent, ale budiž. Už si zvykám, v Cizince je to to samé. Pokud nehledáte žádné zázraky, tak se vám bude Doon líbit. Je to milé, oddechové a kouzelné. A jsou tam chlapi v kiltech! A princové! Já osobně mám pro tyhle dokonalé chlapce prostě slabost.

Doon bych doporučila všem, kteří mají rádi kouzelné pohádkové příběhy a nevadí jim kapka romantiky. A čarodějnice. A Skotsko.

Celkové hodnocení:  4/5*

Playlist k Doonu