sobota 16. ledna 2016

Recenze - Všechno, úplně všechno

Všechno, úplně všechnoOficiální anotace

Tato originální prvotina vypráví o dívce, která je doslova a do písmene alergická na celý svět. Je zavřená doma, nikam nesmí a skoro nikdo nesmí k ní. Když se ale do sousedního domu přistěhuje nová rodina a s ní i kluk jménem Olly, začíná se odvíjet komplikovaná „lovestory“, která obrátí naruby všechno, úplně všechno, co osmnáctiletá Madeline dosud znala. Neotřelý milostný příběh je zajímavý i svým zpracováním – obsahuje Madelininy deníkové záznamy, poznámky, tabulky, seznamy či ilustrace.


Ahoj. Jmenuji se Madeline Whittierová a jsem nemocná. Moje nemoc je vzácná a málo známá. Jsem totiž alergická na celý svět. Vůbec nevycházím z domu, nebyla jsem venku celých sedmnáct let. Jediní lidé, které vídám, jsou moje máma a ošetřovatelka Carla. Ale pak se jednoho dne u vedlejšího domu objevilo stěhovací auto. Vykoukla jsem z okna a uviděla ho. Byl vysoký, štíhlý a celý v černém – černé triko, černé džíny, černé tenisky a černá pletená čepice, která mu zakrývala vlasy. Zachytil můj pohled a upřeně se na mě zadíval.

Proč jsem si knihu vybrala?

Po loňském americkém Book Expu se z Everything Everything stala nejočekávanější contemporary zahraniční booktube scény. To samozřejmě zaujalo i mě, jelikož zahraniční booktubery pravidelně sleduji. Anotace vypadala dost zajímavě, a tak jsem se rozhodla téhle prvotině dát šanci a zkusit ji v češtině.

Něco málo k obálkám



Everything, EverythingTodo, TodoDu neben mir und zwischen uns die ganze Welt

Z naší obálky úplně nadšená nejsem, i když úplná katastrofa to taky není. Celkem jsem si na ni už zvykla. Oproti tomu originál... tomu se říká nádhera. Jednoduché, ale úderné. Zaujme to. Líbí se i ta modrá prostřední - sice to nemá na originál, ale neurazí.


Hodnocení

bibliophile, book, and bangtan imageMadeline Whittierová strávila celý svůj život zavřená ve svém pokoji, jelikož trpí vzácnou nemocí. Je alergická na všechno. A to doslova. Madeline tak nikdy nepoznala, jaké je to chodit do školy či mít nějaké přátele v jejím věku. Vše se změní ve chvíli, kdy se do vedlejšího domu nastěhuje nová rodina a Madeline poprvé spatří Ollieho. Dvojice si začne vyměňovat e-maily a dívka brzy zjistí, že vnější svět je úplně jiný, než jaký si ho představovala. Ani Olly neměl svůj život nějak jednoduchý - rodina na tom není nejlépe, a tak je pro něj dopisování s Maddy vítaným únikem do reality. Dokáže se "dívka uzavřená v bublině" proklestit cestu ven a poznat, co znamená doopravdy žít?

Všechno, úplně všechno je samostatně stojícím románem a prvotinou z pera spisovatelky Nicoly Yoon. Jedná se o young adult contemporary, která se ale zabývá o poznání vážnějším tématem. Celá kniha je psána velmi čtivě, originálně a netradičně - většina knihy je složená z e-mailů, různých poznámek a obrázků, které doplňují krátké úseky samotného děje. Velkým plusem je rozhodně to, že se autorka zaměřila na problémová témata - rasové rozdíly a předsudky, sociální problémy a vztahy v rodině. Nechybí ani nějaká to romantika, která je ale nenásilná a tváří se, jako by k příběhu odjakživa patřila. Všechno, úplně všechno vůbec nevypadá jako prvotina - je skvěle promyšlené a rozhodně má co nabídnout.

Taky se utěšuju, že se vlastně nic neděje, když mámě lžu.A říkám si, že neonemocním. A taky, že na přátelství přece není nic špatného.Že Karla má koneckonců pravdu: láska vás zabít nemůže.


girl, quote, and book image
Autorka si skvěle pohrála i s postavami. Vykreslila je poměrně realisticky, takže není vůbec těžké se s některou z nich sžít. Hlavní hrdinka Madeline se od ostatních YA hrdinek v jednom liší - není to běloška. Tahle změna se mi moc líbila a autorka za ni má body k dobru. Celou knihu jsem Madeline fandila, jelikož to, co ji postihlo... by leckoho dokázalo dohnat k pořádné depresi. Nicola Yoonová neopomenula ani matku Maddy a její ošetřovatelku - zejména ta mi přirostla velmi k srdci. Pak tu máme Ollyho a jeho rodinu... Ollyho jsem zprvu moc nemusela, připadal mi zvláštní a ničím mne nezaujal. Nakonec jsem ale změnila názor a zamilovala si ho. Doma to vůbec neměl lehké a v dané situaci... dělal co mohl.

Nakonec můj vlastní názor. Narovinu přiznám, že jsem od knihy měla velká očekávání. Prakticky každý zahraniční booktuber ji vychvaloval do nebe a objevila se ve všech top 2015, která jsem viděla. Takže... splnila moje očekávání? Vcelku ano. Nicola Yoonová píše neuvěřitelně - bavilo mě to od začátku do konce. Jsem velkým fanouškem netradičních knih, psaných zejména v dopisech, e-mailech a podobně... hned to tu knihu ozvláštní. Oblíbila jsem si oba hrdiny, a o to myslím jde. Trochu jsem se bála tématu nemoci, jelikož někteří autoři mívají sklony dělat z hrdinů chudáky, které mají čtenáři litovat. Naštěstí to nebyl tenhle případ. Trochu mě mrzí, že jsem odhadla konec už pár kapitol před tím, než se to stalo... ale to je asi tím, že jsem to tak nějak čekala. Kdyby ne, tak bych byla určitě v šoku. Protože mi to přišlo až moc podezřelé.
Pokud tedy hledáte nějakou zajímavou contemporary s trochou romantiky, která se zabývá něčím vážnějším, pak tuhle knihu rozhodně zkuste. Neprohloupíte.

Celkové hodnocení: 4 z 5 hvězdiček

Děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Více o knize ZDE

Zdroje:
Anotace a obálky
Obrázky

Žádné komentáře :

Okomentovat