pondělí 2. května 2016

Recenze - Poslední dopis od tvé lásky

Poslední dopis od tvé láskyOficiální anotace

Novinářka Ellie při pátrání v archivu narazí na půlstoletí starý dopis, v němž neznámý muž žádá svoji milenku, aby opustila manžela. Ellie příběh, skrývající se za dopisem, okamžitě zaujme – i ona sama má poměr se ženatým mužem. Rok 1960. Jennifer Stirlingová leží v nemocnici po vážné autonehodě a na nic si nepamatuje – na manžela, na své kamarády, ani na to, jaká byla ona sama. Když se však vrátí z nemocnice domů a najde tajný dopis, pomalu se začíná rozpomínat na milence, kvůli kterému byla kdysi ochotná riskovat úplně všechno.

Od Jojo Moyes jsem si chtěla přečíst něco už strašně dávno, protože je to všemi vychvalovaná autorka a na kontě má nespočet knih. A tak jsem po Než jsem tě poznala sáhla po Posledním dopise. Moc jsem netušila, co od knihy čekat, takže jsem neočekávala nic, což bylo jen dobře.

The Last Letter from Your LoverThe Last Letter from Your LoverThe Last Letter from Your LoverThe Last Letter from Your Lover

Naše obálka je doopravdy překrásná. Líbí se mi víc paperback než hardback, protože prostě... to musíte vidět naživo. Zahraniční obálky nejsou špatné, ale na tu naši prostě nikdy mít nebudou.

flowers, pink, and rose image
Dopisy mohou skrývat spletitá a temná tajemství. Novinářka Ellie jednoho dne narazí na jeden, ve kterém se skrývá pohnutý milostný příběh z minulého století o tom, jaké je to zamilovat se do někoho jiného než vašeho manžela. Jennifer Stirlingová má vše - je bohatá, krásná, má zámožného manžela a svět jí leží u nohou. Jednoho dne se ale dostane do dopravní nehody, z které sice vyvázne, ale vůbec si nevzpomíná na celý svůj život před nehodou. Po návratu domů ale objeví dopisy, které jsou adresované jí a nejsou od jejího manžela. Osudy Jennifer a Ellie se v mnohém podobají. Z příběhu Jennifer se tak dozvídáme, jaký život musely žít ženy v 60. letech v Anglii. Bohatství totiž není vše... zvláště, pokud jde o pravou lásku.

Poslední dopis od tvé lásky je samostatně stojící román z pera světoznámé autorky Jojo Moyesové, která se proslavila především díky svému románu Než jsem tě poznala, který se dočkal i filmového zpracování. V Posledním dopise od tvé lásky autorka představuje příběh dvou žen, které se v mnohém podobají a jejich osudy se díky náhodě spojí. Kniha je vyprávěna z pohledu obou žen - části s Ellie jsou situovány do Londýna dvacátého prvního století, příběh Jennifer je pak situován do šedesátých let. Velkou část příběhu tvoří milostné dopisy, jak už napovídá i sám název. Jeden najdeme i na začátku každé kapitoly, což pěkně oživuje příběh. Jojo Moyesová sází na citlivé a vážné téma, které v knize prezentuje, a to především úlohu žen z lepší společnosti v šedesátých letech a to, jaký následek měly nezávazné románky. Pokud jste četli některou z autorčiných ostatních knih, tak víte, že Jojo umí skvěle vystihnout emoce a dokáže své čtenáře dohnat až k slzám. Poslední dopis od tvé lásky je také takový - syrový, upřímný a nabitý velmi uvěřitelnou láskou.

"Kdykoli ses na mě podívala těma navlhavýma očima jako moře, vždycky jsem si říkal, co na mně proboha vidíš. Teď chápu, že jsem měl o lásce pošetilou představu. Ty a já bychom se mohli přestat milovat asi tak, jako by se Země mohla přestat točit kolem Slunce."

sharon tate, coffee, and vintage image
Dostávám se pomalu k hrdinům, kteří jsou velmi důležitou součástí příběhů. Jojo Moyesová si se všemi pořádně vyhrála, takže působí velmi reálně a lidsky. Zamilovala jsem si především Jennifer Stirlingovou, která se musela vyrovnat s amnézií. Jennifer je sice slečna z lepší společnosti, o které si všichni myslí pouze to nejlepší a pokládají ji za vzor ctnosti. I Jennifer je ale pouze člověk a během příběhu prochází pořádnou deziluzí. Novinářka Ellie je v podobné situaci jako Jennifer - má poměr s ženatým mužem. Oblíbila jsem si ji o poznání méně než Jen, ale na obranu Ellie musím přiznat, že Jen měla daleko větší prostor. Oblíbila jsem si i služebnou Jennifer, která pro svou paní dělala první poslední a samozřejmě i Anthonyho. Kdo by si zasloužil pořádný výprask, je manžel Jennifer, pan Stirling.

Na závěr přecházím k mým vlastním dojmům. Abych pravdu řekla, vůbec jsem netušila, co od knihy čekat. Už jsem za sebou sice měla Než jsem tě poznala, takže jsem se na autorčin styl moc těšila, ale knihy, ve kterých se objevují dopisy, jsou hodnoceny dost rozporuplně. Neměla jsem se ale ničeho bát, jelikož Jojo Moyesová odvedla skvělou práci. Hrdiny jsem si oblíbila hned po několika stránkách a knihu jsem přečetla prakticky na jeden zátah. Jojo prostě psát umí. Navíc mne velmi zaujalo i samotné téma knihy - o společenské historii toho moc nevím, zvláště pak o úloze žen ve společnosti. Byla to skvělá exkurze do šedesátých let. A jelikož jsem beznadějný romantik, užila jsem si i tuhle stránku knihy. Kombinace romantiky, historie, dopisů a skvěle napsaných hrdinů vynesla této knize jisté místo v letošní TOP 10 knih, které jsem četla.

Poslední dopis od tvé lásky bych doporučila všem, kteří hledají čtivou romanťárnu, která se ale zaměřuje i na vážnější téma a má hlavu a patu.

Celkové hodnocení:  4.5 z 5 hvězdiček

Děkuji internetovému knihkupectví Dobré-knihy.cz za poskytnutí recenzního výtisku.