sobota 25. února 2017

Recenze - Oko za oko

Oko za oko (Burn for Burn, #1)Oficiální anotace

Ostrov Jar není jen idylické místo na dovolenou, ale to vědí pouze ti, co na něm žijí. Kat, Mary a Lillia chodí na střední školu, ale to je asi to jediné, co mají společného… tedy kromě touhy pomstít se. Pomstít se těm, kteří je šikanovali, vysmívali se jim a udělali jim ze života peklo. Špatné věci se totiž stávají i hodným holkám.

KAT už má dost toho, jak ji její bývalá nejlepší kamarádka ponižuje.

LILLIA klukům vždy věřila, ale tomu je konec. Ne potom, co se stalo tohle léto. A rozhodně to nenechá jen tak.

MARY ostrov před šesti lety opustila kvůli klukovi. Ale vrátila se a chce, aby ten, co jí kdysi ublížil, taky trpěl.

Žádná z dívek by se sama nedokázala bránit, ale dohromady… dohromady jsou schopné čehokoli.

Jenny Han je pro mě takovou sázkou na jistotu. Její knihy jsou pro mě většinou super oddechovkami, a proto jsem byla zvědavá, jak se s tím vypořádá v případě, že bude mít ještě spoluautorku. Od Siobhan Vivian jsem nikdy nic nečetla, takže tohle byla moje premiéra.

Meet the Authors

Burn for Burn (Burn for Burn, #1)Burn for Burn

Všechny zahraniční obálky jsou v podstatě stejné. V pozadí obrázek hlavních hrdinek, a pouze jiné fonty písma. Naše obálka se mi sice ze začátku tolik nelíbila, ale teď se mi líbí asi nejvíc.

I found this on tumblr. Lillia Cho from Burn for Burn series by Jenny Han and Siobhan Vivian
Ostrov Jar je místo, kam jezdí obyvatelé z pevniny na prázdniny, aby si užili krásné pláže a sluníčko. Pro Kat, Lilliu a Mary je to ale místo plné staré historie, svárů a hlavně - jejich domov. Kat kdysi měla kamarádky a byla populární, to se ale změnilo, když ji jedna z jejích nejlepších kamarádek vrazila kudlu do zad a poslala ji tak na spodek společenského žebříčku. Lillia je dcera, kterou by chtěl mít každý otec - krásná, vychovaná a nevinná. Je to ale doopravdy pravda? I princezny dokážou kousat. Mary na Jaru kdysi bydlela, ale po tragédii, která ji stále sužuje, se musela odstěhovat. Nyní je zpět, připravena čelit svým nočním můrám. Co se stane, když se tři na první pohled nevinné dívky spojí, aby získaly pomstu, po které tak touží? Kdo si zahrává s ohněm...

Oko za oko je prvním dílem ze stejnojmenné trilogie z per dvou spolupracujících autorek - Jenny Hanové, která se u nás proslavila především díky trilogii Léto a plánovanou trilogii Všem klukům, které jsem milovala a Siobhan Vivianové (The List, Not that kind of girl). Oko za oko na první pohled vypadá jako klasická teenagerská contemporary, ve které se parta puberťaček snaží o odplatu na těch, kteří jim v minulosti ublížili. Vypadá to tak skoro až do samého konce. Nechci tu úplně nic spoilerovat, ale bylo by možná dobré vědět, že je tu lehce i nějaká paranormální zápletka, která se ale nejspíš rozvine víc až v dalších dílech. Poukazuji na to jen proto, že jsem v recenzích hodně často viděla, že o tom lidé nevěděli, a pak byli nemile překvapeni.

Slíbila jsem Nadie, že až Rennie odmaturuje, bude na vršku pyramidy stát ona. Slíbila jsem jí, že na Jarské střední bude mít cestičku vyšlapanou, stejně jako její starší sestra. Ale teď už si nejsem jistá, jestli chci, aby byla jako já nebo jako Rennie.

I found this on tumblr. Mary Zane from Burn for Burn series by Jenny Han and Siobhan VivianUmístění příběhu na ostrov odříznutý od pevniny vytváří tajemnou atmosféru (podobně tomu bylo třeba u Lhářů od E. Lockhart). Na první pohled bych nepoznala, že se jedná o spolupráci dvou autorek - příběh se odehrává svižně, je čtivý a navazuje na sebe. Je vyprávěn z pohledu tří hlavních hrdinek - Kat, Lillii a Mary. Věkově bych knihu doporučila spíše mladším čtenářkám, i když věřím, že se bude líbit i dospělým slečnám (a klukům). Je ale potřeba počítat s tím, že jsou hrdinky ještě středoškolačky, a tím pádem se tam řeší i jejich problémy, lásku a vztahy nevyjímaje.

Ze všech tří mi byla nejvíce sympatická asi Kat, a to především svým charakterem. Rázná, ohnivá a odhodlaná udělat pro pomstu úplně cokoliv. Na druhou stranu také chytrá a troufala bych si tvrdit, že byla jedním z mozků celé operace Pomsta. Lilliu už jsem tak moc nemusela. Perfektní a dokonalá princeznička s bohatými rodiči. Občas i trochu naivní (takže mi lezla často na nervy). Na druhou stranu se mi líbilo, jak se starala o svou mladší sestru, což mi hodně připomnělo sestry ze série Všem klukům, které jsem milovala (Jenny Han). Lillia s sebou do příběhu navíc přináší i nějakou tu diverzitu, jelikož je asijské národnosti (přesně si teď nevzpomenu). A pak je tu Mary, která má ze všech tří asi nejtejmnější tajemství. Její backstory se mi ze všech tří líbila asi nejvíc, na druhou stranu jsem ji ale neměla ráda jako postavu. Naivní, uzavřená do sebe a občas i trochu hloupoučká. Autorky kladly velký důraz i na vedlejší postavy - ať už je to Lilliina nejlepší kamarádka Rennie, která poleze na nervy snad každému nebo klučičí postavy, kterých tu bylo požehnaně.

Moje mamka vždycky tvrdí, že ostrov Jar se nikdy nemění. Žije si ve svém vlastním malém vesmíru. Něco na tomhle ostrově umožňuje lidem předstírat, že se tu zastavil čas.

Související obrázekA mé dojmy? Z větší části jsem je už shrnula, ale kdybych to měla vzít jako celek, byla jsem celkem příjemně překvapená. Oko za oko určitě není nějaký literární skvost, ale pro danou cílovou skupinu čtenářů rozhodně postačí a rozhodně si myslím, že patří i k těm lepším. Jako oddechovka je tahle kniha ideální - rychle se to čte, je to napínavé a hrdinky mají důvod pro pomstu. Co se mi nelíbilo? Necontemporary paranormální prvky. Nemyslím si, že by pro zvýšení napětí bylo něco takového nutné. Nechala bych příběh jako klasický příběh o pomstě, něco jako Mean Girls. Na druhou stranu si tak autorky připravily půdu pro pokračování, které mne lehce děsí svou délkou. Uvidíme.

Oko za oko bych doporučila všem, kteří by si rádi přečetli lehce temnější příběh o pomstě, vinně a lžích z prostředí typické střední školy.

Hodnocení: 3.5 z 5 hvězdiček

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního e-booku.