úterý 21. března 2017

Recenze - Caraval

Caraval (Caraval, #1)Oficiální anotace

Welcome, welcome to Caraval―Stephanie Garber’s sweeping tale of two sisters who escape their ruthless father when they enter the dangerous intrigue of a legendary game.

Scarlett has never left the tiny island where she and her beloved sister, Tella, live with their powerful, and cruel, father. Now Scarlett’s father has arranged a marriage for her, and Scarlett thinks her dreams of seeing Caraval, the far-away, once-a-year performance where the audience participates in the show, are over.

But this year, Scarlett’s long-dreamt of invitation finally arrives. With the help of a mysterious sailor, Tella whisks Scarlett away to the show. Only, as soon as they arrive, Tella is kidnapped by Caraval’s mastermind organizer, Legend. It turns out that this season’s Caraval revolves around Tella, and whoever finds her first is the winner.

Scarlett has been told that everything that happens during Caraval is only an elaborate performance. But she nevertheless becomes enmeshed in a game of love, heartbreak, and magic with the other players in the game. And whether Caraval is real or not, she must find Tella before the five nights of the game are over, a dangerous domino effect of consequences is set off, and her sister disappears forever.

Když jsem na zahraniční booktube scéně slyšela o tom, že je Caraval takový mix Nočního cirkusu a Laini Taylor, okamžitě jsem si knihu chtěla pořídit a přečíst. Laini Taylor je totiž moje srdcovka, hlavně co se týče jejího snového stylu psaní. A cirkus a hra plná iluzí? ANO, PROSÍM!

Knižní trailer (fanmade, ale je super)

Caraval (Caraval, #1)Het Zwarte Hart (De Duisternis, #1)Caraval. Chłopak, który smakował jak północ

Nemůžu se rozhodnout, jestli se mi víc líbí americká nebo britská verze Caravalu. Obě mají hodně do sebe a doma bych je chtěla mit obě. Špatné nejsou ani obě obálky s dívkou a šaty, ale na originál rozhodně nemají.

Sestry Scarlett a Tella žily celý svůj život v zajetí domova pod dozorem svého přísného otce, který je prakticky nikdy nespustí z očí. Snem Scarlett však bylo jediné - spolu se svou sestrou navštívit magické představení Caraval, které se konalo jednou ročně. Po letech posílání prosebných dopisů se dívkám konečně jejich sen vyplnil - Scarlett je i se svou sestrou pozvána, aby se zúčastnila letošního Caravalu. Nic ale není tak snadné, jak se zdá, a tak se dívky ocitnou na útěku. Caraval je sice plný úžasné magie a iluzí, které vám zatočí hlavu, ale jak zní samotné motto - "vše je jenom hra" a nic není skutečné. Ten, kdo vyhraje Caraval, získá hlavní cenu. Scarlett ale ještě netuší, že hlavním úkolem letošní hry je najít její sestru, kterou majitel Caravalu, magický Legend unesl. Podaří se dívce sestru najít, a přitom se nezaplést do pavučiny lží a iluzí, než bude příliš pozdě?

“Whatever you've heard about Caraval, it doesn't compare to the reality. It's more than just a game or performance. It's the closest you'll ever find yourself magic in this world.”

Circus
Caraval je prvním dílem z plánované stejnojmenné série z pera Stephanie Garber. Jedná se o její prvotinu. Autorka zasadila děj svého příběhu do fiktivního světa, který se v mnohém podobá historickému období britského kolonialismu. Samotné fungování celého světa je poměrně zvláštní a troufám si tvrdit, že o jeho tajemstvích zatím nemá zdání ani samotná autorka. Funguje tu totiž jakási podivná magie, která se objevuje právě v Caravalu, který je hlavním tématem celého příběhu. Sama jsem celý koncept magie nepochopila a myslím si, že si tu magie dělá, co chce a její pravidla budou vysvětlena až v pokračování.

Na to, že se jedná o autorčinu prvotinu, je Caraval neskutečně čtivý a autorčin styl mi místy připomínal mix Laini Taylor a Tahereh Mafi. Autorka se vyžívá v metaforách, stejně jako Tahereh a nebojí se popisovat v pocitech. Pokud tedy nemáte tenhle poetický styl psaní rádi, ani po knize nesahejte. Díky četným iluzím a tomu, že prakticky nevíte, co je iluze a co je skutečné, působí kniha snově. Caraval není jen o samotném zachraňování Scarlettiny sestry - řekla bych, že tam hodně jde i o samotný vývoj charakteru hlavní postavy. Nesmíme zapomenout ani na romanci, která tu hraje také velmi důležitou roli.

“Some would probably call him a villain. Others would say his magic makes him closer to a god.”

Ardente NirvanaDostáváme se k problematičtějšímu tématu, a to jsou postavy. Moc dobře vím (z recenzí), že hodně lidí nemělo rádo Scarlett. Chápu proč. Scarlett byla většinu času poměrně otravná, naivní a neustále dělala něco špatně. Na druhou stranu to působilo hodně lidsky a úplně ji chápu. Já osobně jsem si Scarlett oblíbila - na nervy mi rozhodně nelezla, jelikož znám daleko otravnější postavy, které musím při čtení ignorovat. Scarlett? Ani náhodou. Daleko víc mi na nervy lezla její mladší sestra Tella, která na první pohled působí jako jasný troublemaker, který se do všeho vrhá po hlavě (pouze první zdání, ale i tak...). Juliana jsem si oblíbila už ve chvíli, kdy se poprvé objevil s tou svou přezdívkou pro Scar, Crimson. Jeho hlášky jsou prostě legendary. Dante? Docela fešák. Legend? Mysterious. Otec holek? OMG, zabte ho!!! To je Umbridgeová na druhou. Násilník, který se nevyrovnal se zmizením své ženy a dokonce i násilně si to vybíjí na svých dcerách.

A mé dojmy? Už jste asi pochopili, že se mi Caraval líbil. Nebudu si nalhávat, že ta kniha byla dokonalá. Protože nebyla. Byla tam spousta klišé momentů, nad kterými bych normálně protáčela oči. ALE! Nad podobnou věc jsem se už povznesla a daleko víc jsem si užívala samotný jazyk, jakým byla kniha napsaná. Poetický, přesně ten styl, který mám ráda. Romanci jsem sežrala i s navijákem. Poslední dobou podobné věci můžu. Hlavní hrdinka mě vůbec neiritovala a celý příběh jsem prožívala s ní. Samotné zpracování Caravalu? ANO! Sice vám už na začátku jasně říkají, že vše je jen iluze a hra, ale vy tomu stejně nevěříte, Magie v Caravalu je naprosto šílená bez jasných pravidel a nikdy tak nevíte, co se stane. Posledních 10 % knihy jsem jen němě zírala s otevřenou pusou a říkala si WTF. Protože ono to WTF bylo. A výsledek? Dejte mi druhý díl!

Celkové hodnocení: 5 z 5 hvězdiček