úterý 18. dubna 2017

Recenze - Umění předstírat

Umění předstíratOficiální anotace

Podle kluků na fairfieldské akademii existují dva druhy holek – ty na trvalý vztah a ty na nezávazné randění a užívání si. Sedmnáctiletá Alyssa je rozhodně ten první typ – a upřímně touží to změnit. A tak zahájí svou radikální proměnu, jejímž cílem je Justin Carter, největší krasavec a lamač dívčích srdcí. A aby si ji vůbec všiml a ona se zařadila mezi oblíbené holky na randění, přemluví svého kamaráda Brandona, populárního sportovce, aby předstírali, že spolu chodí. Zprvu nevinná hra na šťastný pár postupně přerůstá v něco mnohem víc – v něco, co navždy může zničit jejich dlouholeté přátelství i Alyssinu snahu stát se někým jiným.

Takové to, když máte na recenzi druhý díl a vy jste nečetli ten první... Takže něco takového se mi stalo i s Uměním předstírat. Naštěstí máme dobře vybavenou knihovnu, a tak nebyl problém si knihu okamžitě obsatarat. Rachel Harris miluju, takže jsem se na tuhle dilogii neskutečně těšila.

The Fine Art of Pretending (The Fine Art of Pretending, #1)

U Umění předstírat moc obálek neuvidíte. Existuje jen ta originální, kterou převzala většina překladů nebo ta naše, kterou mají ještě Slováci. Abych řekla pravdu, tak se mi ta naše líbí i víc, a to hlavně svým barevným spektrem. To sluníčko je prostě super.

Výsledek obrázku pro fine art of pretending
Kluci z fairfieldské střední rozdělují holky do dvou skupin - ty na vážný vztah a ty na nezávazné randění. Když se o tom dozví sedmnáctiletá Alyssa, rozhodne se obrátit svůj život naruby a změnit se, jelikož ji kluci považují za holku na vážný vztah. Al ale touží po Justinu Carterovi, největšímu lamači dívčích srdcí na škole. Radikální změna se netýká pouze její vizáže a šatníku - aby získala Justinovu pozornost, požádá svého dobrého kamaráda Brandona, aby předstírali, že spolu chodí. To se ale neobejde bez následků a brzy do hry vstupují i dávno pohřbené city, které celou hru pěkně zamotají. Jak dobře dokáže Alyssa předstírat?

Umění předstírat je prvním dílem ze stejnojmenné série z pera Rachel Harrisové, která je u nás známá především díky své trilogii Mé sladké šestnácté století. Knihu bych zařadila mezi klasické contemporary romanťárny z prostředí střední školy, které jsou skvělou oddechovkou a slupnete je jako malinu. Příběh je vyprávěn ze dvou pohledů - Brandonova a Alyina, což dodává celé situaci větší komplexnost. Na rovinu - nečekejte žádný geniální příběh s hlubokým významem. Od toho Umění předstírat není. Najdete tam klišé? Samozřejmě. Je příběh jednoduchý? Ano. Svůj účel ale splní. Je to místy přeslazené? Možná. A koho to zajímá? Rachel Harris píše poutavě a knihu budete mít za jedno odpoledne přečtenou. Jeden z klišé tropů "obyčejná holka se promění v sex bombu" tu funguje dobře.

Začnu přemýšlet nad nadcházejícím večerem. Z mého pohledu může skončit dvojím způsobem: Večer si užijeme a pak se vrátíme k našemu dobře fungujícímu přátelství, nebo rande s Aly, i když jenom jako, povede k tomu, že budu zase v pokušení ji políbit.

Až na ty postavy. Osobně mi Aly až tak nevadila, ale musím uznat, že na tom, že se místy chovala jako nána, něco fakt bylo. Chápala bych, kdyby chtěla celou tu změnu podstoupit kvůli tomu, aby se cítila lépe. Ale kvůli klukovi, který si jí do té doby ani nevšiml? Chápu, že se Justin nejspíš řídil tím seznamem a ještě byl ovlivněn svou backstory, kterou autorka rozvinula ve druhém díle, ale stejně. Aly je prostě občas trochu naivní. A Brandon? Toho sem taky nechápala. Ve výsledku jsem si nejvíc oblíbila právě Justina. A samozřejmě pak Alyinu kamarádku Gabi a Branova kamaráda, kteří po sobě neustále pokukovali.

A mé dojmy? Od Rachel Harris jsem nikdy nečekala nic víc než super jednohubku, kterou bych si mohla přečíst někdy, když potřebuju vypnout. Výborné. Na někoho možná moc klišé, ale já mám tyhle příběhy ze střední prostě pořád ráda a asi z nich nikdy nevyrostu. Bavil mě autorčin styl psaní, postavy, zápletka i celé vyústění. Pokud fakt nehledáte nějaký literární zázrak, určitě po Umění předstírat sáhněte. Navíc si tak připravíte cestu pro druhý díl, který se mi líbil tak stokrát víc!