pátek 20. října 2017

Recenze - Diabolik

DiabolikOficiální anotace

Vypadá jako člověk, ale není člověk. Je nemilosrdná, je neporazitelná, je oddaná. Jmenuje se Nemesis a je diabolik. Bytost, jejíž existence má jediný smysl: zabíjet či zemřít pro tu, jejíž život má ochraňovat: Sidonii – dceru galaktického senátora… Nemesis a Sidonie jsou spolu od malička a jsou na sebe napojené jako sestry. Když se Sidoniin otec přidá na stranu rebelů a je Imperátorem žíznícím po moci prohlášen za kacíře, přichází odplata. Sidonie je povolána na galaktický dvůr jako rukojmí. Její přítomnost má zajistit senátorovu poslušnost a držet ho tak v šachu.

Je jisté, že Sidonii hrozí smrt a proto existuje jen jediná možnost: Nemesis se musí stát Sidonií a odjet na dvůr místo ní. Nemesis, stroj na zabíjení bez emocí a schopnosti citu, se ocitá uprostřed politických intrik a úskoků. Musí hrát roli člověka, kterým ale není. Nesmí dát najevo, kým vlastně je. Jenže nepokoje v různých částech Impéria nepřestávají. Imperátor nemíní tolerovat neposlušnost a tak je čas zapojit do hry své rukojmí…

O Diabolikovi se už nějakou dobu hodně mluvilo v zahraničí. Pořád jsem se na knihu chystala, nějak jsem to ale nezvládla... a tak jsem si počkala, až vyjde v češtině. Klasika, asi jako u všech knih, které jsem si chtěla v poslední době přečíst.

Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství Fragment rozhodlo ponechat originál, protože je úderný a ihned upoutá. Nádhera. Vystihuje, co je Nemesis vlastně zač.

Fan cast

Jelikož se blíží i film, snažila jsem se trochu zapřemýšlet, koho bych tak ráda viděla v hlavních rolích Nemesis, Sidonie a Tyruse. Jelikož se v téhle knize hodně často geneticky upravuje vzhled, byl to hodně těžký oříšek. Pro Nemesis jsem ale nakonec zvolila herečku Marii Avgeropoulos - konkrétně pro její Impyreanský vzhled (před tím, než z ní byla zrzka). Sidonie nebyla v knize skoro vůbec popsaná, ale tak nějak intuitivně jsem pro ni vybrala Willow Shields (herečka Prim v Hunger Games), která by roli nevinné dívenky určitě zvládla na jedničku. Tyrusův vzhled se během knihy neměnil, tudíž pro něj bylo najít vhodného kandidáta nejjednodušší. Zvítězil zrzek Rock Anthony.

Lumina
(The Diabolic by S.J. Kincaid )
Lumina by Evilienne
Nemesis není člověk. Je diabolik - bytost uměle vytvořená z lidské DNA, která má jediný úkol - bojovat a ochraňovat svého majitele za každou cenu. Nemesis patří Sidonii von Impyrean - dceři galaktického senátora, která ji bere spíše jako svou sestru než majetek. Sidoiin otec je kacíř - nevěří v helionistické náboženství a dává přednost vědě, což je v Impériu považováno za velezradu a kacířství. Proto je jednoho dne Sidonia povolána na galaktický dvůr, kde má pykat za hříchy svého otce. Místo ní je však vyslána Nemesis, která se za svou paní vydává - to vše jen proto, aby zachránila její život. Dokáže diabolik předstírat lidskost, kterou nemá?

Diabolik je prvním dílem z plánované sci-fi trilogie z pera S.J.Kincaid, která se v zahraničí proslavila svou sérií Insignia. Příběh se odehrává ve vzdálené budoucnosti v galaktickém Impériu, v jehož čele stojí Imperátor. Diabolik bych zařadila mezi sci-fi - vesmíru a vesmírných lodí si tu užijete doopravdy dost. Autorka velkou pozornost zaměřila na mocenské a politické konflikty, které se točí kolem dvou stran - tradičního helionistického náboženství, které vyznává Imperátor a většina rodin, a kacíři, kteří věří v pokrok vědy a jsou Imperátorem odsuzováni.

Dále se věnuje i problému genetických úprav a pokusech na lidech - s čímž přímo souvisí i tvoření diaboliků. Autorka si hodně pohrává s otázkou, co je vlastně lidskost a kam až dokáže člověk zajít pro to, aby získal moc. Nechybí ani romantická linka, která se však objevuje až ve druhé části příběhu a spíše jej dokresluje. Diabolik je poměrně drsný, hodně akční a nepředvídatelný - nikdy nevíte, kdo vás tu zradí.

Ona mě podezřívala. A nyní se prokáže, že její podezření byla oprávněná. Jsem její nepřítel. A během pár vteřin buď přinesu smrt já jí, nebo ona mně.

Řekla bych, že autorka si dala hodně záležet na svých postavách. Hlavní hrdinka Nemesis je diabolik - uměle vytvořená bytost s jediným cílem - chránit a ničit. Postupem příběhu se ale dovídáme více o její minulosti a jejím charakteru - a dozvídáme se, že diabolici nejsou taková monstra, za která je mají lidé. Nemesis mi k srdci přirostla asi nejvíce. A i když prošla celou řadou vzhledových modifikací, pořád je to ta samá slečna jako na začátku. Badass holka, která se nebojí i obětovat za svou paní. Oproti Nemesis jsem měla velké problémy se Sidonií, která mi přišla dost naivní a volnomyšlenkářská. Její vztah s Nemesis mi vadil a byla bych radši, kdyby tam Sidonia nikdy nebyla. Šílený Tyrus mě pak skvěle bavil od začátku do konce. O to víc jsem byla překvapená, když jsem poznala jeho skrytou stránku. Autorka dala hodně prostoru i vedlejším postavám, které skvěle splnily svůj účel - hlavně padouši jako Imperátor či Cygna.

A nakonec moje dojmy. Od Diabolika jsem měla jistá očekávání, která mi autorka splnila. Dostala jsem skvělý sci-fi příběh šmrncnutý pletichami na královském dvoře, nějakou tou láskou, přátelstvím a vybuchujícími planetami. Kniha se četla sama. Jako milovník akce a napětí jsem zklamaná rozhodně nebyla. A Tyruse rozhodně přidávám do svého knižního harému, protože je prostě k sežrání. A jako bonus přidávám písničku "Not Gonna Die" od Skilletů, která mi Diabolika připomíná.

Diabolika bych doporučila všem milovníkům young adult sci-fi, kteří hledají čtivý a napínavý příběh s kapkou té lásky a badass hlavní hrdinkou.