čtvrtek 6. září 2018

Recenze - Z ohně a papíru

Z ohnÄ› a papíru (Velká knihovna, #2)Oficiální anotace

Velká knihovna v Alexandrii. Instituce, která železnou rukou ovládá veškeré vědění světa, bezohledně potlačuje každou vzpouru a ve jménu vyššího dobra zakazuje lidem vlastnit knihy…

Jess Brightwell už zjistil, že velkolepá sláva Velké knihovny je jen iluze, která maskuje temnotu a zlo. Jeho život se nenávratně změnil. Musí v Knihovně sloužit jako voják, přišel o nejlepšího kamaráda, a dívka, kterou miluje, má navždy zůstat zavřená v Železné věži. Jess a jeho spojenci se však nehodlají vzdát a vydávají se na záchrannou misi. Londýn je v plamenech a na Jesse čeká těžká volba. Na čí stranu se přidá?

První díl ze série Velká knihovna byla jedním velkým překvapením. Nečekala jsem, že se do světa a postav tak zamiluju, takže jsem se jen modlila, aby u nás vyšel i druhý díl, protože sami dobře víme, jak to s dovydáváním sérií u nás vypadá.

Paper and Fire (The Great Library, #2)

Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství Fragment rozhodlo pro origoš obálky, protože jsou fakt nádherné, stejně jako vydání, které můžete vidět výše. Ta kombinace barev!

Výsledek obrázku pro paper and fire rachel caineJess Brightwell spolu se svými přáteli zjistil, že zlaté pozlátko Velké knihovny je jen iluze, kterou se instituce prezentuje na veřejnosti a hraje si na hrdiny a ochránce veškeré moudrosti a informací. Jess ale moc dobře ví, že Knihovna má za sebou daleko temnější minulost a věci, které dělá, rozhodně nejsou dobré. Jeho milovaná je zavřená v Železné věži, ze které není úniku a jeho nejbližší přítel byl unesen a je dost možné, že je i mrtvý nebo přinejmenším polomrtvý neustálým mučením. Jess se musí rozhodnout, zda se svými spojenci vyrazí příteli na pomoc, než bude příliš pozdě a přiblíží se tak možnosti svrhnout Velkou knihovnu jednou provždy.

Z ohně a papíru je druhý díl z dosud plánované pětidílné série Velká knihovna z pera Rachel Caine, které u nás v minulosti vyšla série Upíři z Morganville. Navazuje přímo na konec prvního dílu, který skončil dost dramaticky a zanechal hlavního hrdinu v šoku. První polovina knihy je lehce pomalejší a odehrává se v Alexandrii, kde se hlavní hrdina snaží přijít na kloub tomu, zda je jeho unesený přítel stále naživu. V druhé polovině se děj rozjíždí a je daleko akčnější a napínavější - protagonisté se vydávají na nebezpečnou záchrannou výpravu, která je zavede do Říma. Je škoda, že kniha nemá větší propagaci, jelikož je naprosto kouzelná. Autorka vytvořila alternativní svět, ve kterém Velká knihovna v Alexandrii nikdy neshořela a místo toho je vedoucí institucí světa. Autorčin styl psaní je velmi čtivý. Čeká vás spousta zvratů. Velkým plusem je i soundtrack na konci knihy, který můžete při čtení poslouchat. Orientální rytmy vytvoří tu správnou orientální atmosféru, kvůli které jsem si tuto sérii tak zamilovala.

"Už mě unavuje to věčné čekání, jestli nám někdo na stříbrném podnose nenaservíruje odpověď na to, co hledáme," odsekl Dario.

Výsledek obrázku pro paper and fire rachel caineCo se týče postav, hlavním hrdinou je Jess Brightwell pocházející z pašerácké rodiny, který na příkaz svého otce nastoupil na Akademii a díkyvýcviku se stal vojákem Velké knihovny, kterou jeho rodina a všichni pašeráci nesnáší. Jess si od prvního dílu prošel poměrně velkým psychologickým vývojem a rozhodně dospěl. Jesse mám jako hlavního hrdinu docela ráda - je inteligentní, a i když je občas lehce zbrklý, pořád je to sympaťák. To samé ale nemůžu říct o jeho lásce Morgan, která je obskuristka. Morgan jsem neměla ráda už v jedničce a moje sympatie k ní se neobjevily ani v pokračování. Byla bych radši, kdyby byl Jess s někým jiným (Glain, ehm...). Když už mluvíme o Glain... Ta mi byla daleko sympatičtější než Morgan. Oceňuji především její přátelství s Jessem. Ráda mám i Chalílu a Diega. A to nejlepší nakonec - můj oblíbený pár - učenec Wolfe se Santim.

A jaké byly mé dojmy ze čtení této knihy? Z ohně a papíru splnilo všechna má očekávání a mnohem víc. Ze začátku to sice bylo trochu pomalejší a v podstatě se nic podstatného nedělo. To mne ale neodradilo - užívala jsem si atmosféru Alexandrie a interakce mezi hrdiny (hlavně Jesseho a Glain). Navíc tu pořád bylo tajemství ohledně Černého archivu, které hrdinové postupně odhalují během celé knihy. Palec nahoru za zprávy z Efeméry, které příběh skvěle dokreslují a doplňují informace. Celkově jsem ze série Velká knihovna neskutečně nadšená - líbí se mi autorčin nápad, její svět a v neposlední řadě i postavy. Upřímně doufám, že u nás vyjdou i pokračování, protože jinak nevím... Angličtina to jistí.

Z ohně a papíru bych doporučila všem knihomolům, kteří hledají zajímavý fantasy příběh z orientálního prostředí.

Děkuji společnosti Albatrosmedia.cz za poskytnutí recenzního výtisku.