neděle 12. května 2019

Recenze - Říkala si o to

Říkala si o toOficiální anotace

Emmu O'Donovanovou nikdy nenapadlo, že by se její život mohl tak nenávratně změnit. Ze dnů plných slunce se staly bezútěšné hodiny strávené mezi zdmi jednoho domu. Myslela si, že ji čeká skvělá budoucnost. Jednoho rána se ale vzbudí na trávníku před svým domem. Nepamatuje si, co se stalo, nepamatuje si, jak se tam dostala. Všichni ostatní ale ano. Všichni o Emmě mluví, všichni k tomu mají co říct. Nikdo už nevnímá, že za dívkou, která byla nejprve označována za couru a poté za objekt znásilnění, je pořád lidská bytost, která vše cítí.

Kam až můžou zajít důsledky jedné události?

Říkala si o to, když na večírku pila alkohol? Říkala si o to, když si oblékla provokativní šaty? Nebo je to jen dnešní pokřivené vidění světa, kde se to prostě "takhle stává"?

Louise O’Neill se se svým románem snaží probudit debatu o tabuizovaném tématu, které bývá často zlehčováno.

Proč jsem si knihu vybrala?

O téhle knize jsem toho slýchala hodně už nějakou dobu, a to především díky naší booktuberce Klářiny knihy, která o autorce ve svých videích dost mluvila. Dost mne tedy překvapilo, když jsem se dozvěděla, že kniha vyjde v překladu i u nás. S nadšením jsem se do ní tedy pustila, jelikož jsem žádnou vážnější knihu už dlouho nečetla.

Něco málo k obálkám

Asking For ItAsking For ItDu wolltest es doch

I když jsem velkým fanouškem německé obálky s kytičkami, která vypadá moc pěkně, ta naše se také hodně povedla. I když je originální, podobá se dost té zahraniční, z které si vzala inspiraci. Právě s ní mám příběh spojený, takže o to lepší!

Hodnocení

Emma O'Donovaná vypadá ve všech směrech jako dokonalá teenagerka - dobré známky, vzhled a popularita mezi spolužáky. A ze všech sil se snaží, aby to tak zůstalo i do budoucna z jediného důvodu - aby splnila očekávání své matky. Po jedné osudové noci ale Emma zjišťuje, že popularita je pomíjivá a několik fotek stačí k tomu, aby se jí zbořit celý svět a budoucnost. Z dříve populární krásky se tak stává vyvrhel společnosti. Bývalí přátelé ji mají za couru, která není nic. Může si za to přeci sama. Říkala si o to. Dokáže Emma zapomenout a pohnout se dál a ozvat se ve chvíli, kdy je potřeba?

Výsledek obrázku pro asking for it louise o'neill stage play
Zdroj
Říkala si o to je standalone román z pery Louise O'Neillové, která má na kontě nespočet knih (např. Only Ever Yours, Almost Love). Vyšel u nakladatelství Bookmedia, stále poměrně nového nakladatelství na našem trhu. Už na začátek je třeba upozornit na to, že se autorka zaměřila na velice závažné téma kultury znásilňování a jeho zlehčování, pokud vám tedy toto téma není příjemné, rozhodně se do knihy nepouštějte. Četla jsem již několik knih s tímto tématem a musím říct, že to, co se stalo Emmě v Říkala si o to, je bezesporu zatím to nejhorší, o čem jsem četla. Autorčin styl psaní je velmi čtivý a kapitoly ubíhají samy. Atmosféra příběhu je ale velmi temná a depresivní, hlavně ve druhé části, je s tím tedy třeba počítat. Autorka se s ničím nepáře a hlavní hrdinku v tom vymáchá po hlavě. A i když jsem četla lépe zpracované knihy na toto téma, Říkala si o to se mi rozhodně zaryla do paměti a jen tak nezmizí. Je šokující, krutá a hooodně depresivní.

Matt Reynolds napsal pod snímek komentář: Vypadá to, že hitem noci je píseň Rape Me (Znásilni mě) od Nirvany. Dvacet lidí označilo jeho postřeh lajkem. Procházím jména. A všechna znám.

Co se týče postav, autorka nejvíce pozornosti věnovala hlavní hrdince Emmě, která je i vypravěčkou knihy. Emma O'Donovanová rozhodně není hrdinka, kterou byste od první kapitoly milovali. I přes poměrně milé chování k nejbližšímu okolí a okouzlující tvářičce je to celkem bezohledná žena, která svůj vzhled využívá k vlastnímu prospěchu a popularitě. A i když má být oblíbená, občas mi připadalo, že ji její vlastní kamarádky moc nemusí. Právě Emminy kousavé poznámky a nesmlouvavé jednání s těmi "méně populárními" pro mne byly poměrně velkou překážkou v onu osudnou noc, kdy se její život obrátil vzhůru nohama. Nakonec jsem si k ní našla cestu, ale je mi líto, že až po onom incidentu, kdy jsem nemohla jinak než soucítit... Co se týče vedlejších postav, autorka je dokázala napsat tak, abyste nikoho neměli rádi, což je umění samo o sobě. Jediné dobré duše Emma našla ve svých kamarádkách, které se k ní zády neotočily a v bratrovi, kterému to jako jedinému myslelo.

Výsledek obrázku pro asking for it louise o'neill quote
Zdroj
Dostávám se k vlastním dojmům. I když jsem měla od knihy poměrně velká očekávání, byla jsem připravená na to, že to nebude hezký příběh. Nikdy bych ale nečekala, že mne zasáhne až tak moc. Zpočátku jsem byla poměrně skeptická, jelikož jsem hlavní hrdinku nesnášela a cokoliv, co udělala, mne neskutečně vytáčelo (hlavně to, jak se chovala ke kamarádkám). Proto jsem se cítila dost provinile, když jsem s ní nezačala ihned soucítit po tom, co se jí stalo. Jsem hrozná, já vím! Nakonec to ale přišlo, protože omg... To, co se Emmě stalo, byl fakt mazec. Neskutečně mi to vyrazilo dech. Z druhé poloviny knihy navíc úplně vyzařuje bezmoc a deprese, která se na vás při čtení přenese. Stejně jako Emma, i já jsem během čtení pociťovala v hrudi obrovskou černou díru, která nehodlala zmizet. Autorka na mne rozhodně udělala dojem a dokázala, že na knihu jen tak nezapomenu. Pokud vám nevyhovuje papírový formát, můžete mrknout i po audioknize, kterou namluvila Klára Nováková.

Knihu Říkala si o to bych doporučila absolutně všem bez rozdílu pohlaví či věku, jelikož o kultuře znásilňování a o jeho zlehčování je prostě třeba mluvit a je škoda, že na našem trhu je stále nedostatek knih s touto tématikou pro mladší čtenáře.

Celkové hodnocení: 4 z 5 hvězdiček


Děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku. 
Více o knize ZDE

Zdroje:
Anotace a obálky

2 komentáře :

  1. OK, právě jsi mě na knihu nejvíc navnadila! Tu si rozhodně musím přečíst!

    OdpovědětVymazat
  2. Ten, kto dnes číta toto svedectvo, by mal osláviť so mnou a mojou rodinou, pretože to všetko začalo ako vtip pre niektorých ľudí a iní hovorili, že to nie je možné. Volám sa Juraj Kamensky a som z Bratislavy, ale s manželkou sa sťahujem do Chicaga. Som šťastne ženatý s dvoma deťmi a krásnou ženou. Niečo hrozné sa stalo mojej rodine, stratil som prácu a moja žena opustila dom, pretože som sa nemohla starať o seba a o potreby rodiny. a jej deti v tomto konkrétnom okamihu. Podarilo sa mi deväť rokov, žiadna žena, ktorá by ma podporovala, aby som sa o deti starala. Snažím sa poslať testovaciu správu mojej žene, ale ona blokovať ma z rozprávania s ňou sa snažím hovoriť so svojím priateľom a jej rodinnými príslušníkmi, ale stále viem, že by mi mohol pomôcť a ja som bol podanie žiadosti neskôr toľko spoločnosti, ale stále to urobili Nevolajte ma, kým neprišiel verný deň, že nikdy nezabudnem v mojom živote. Keď som sa stretol so starým priateľom môjho, ktorému som vysvetlil všetky moje ťažkosti a povedal mi o skvelom mužovi, ktorý mu pomohol získať dobrú prácu v Coca cola spoločnosť a on mi povedal, že jeho kúzlo koliesko, ale ja som človek, ktorý nikdy neverí v kolieskach kúzla, ale ja som sa rozhodol dať mu vyskúšať a jeho meno je Drosagiede on ma poučil a ukázal mi, čo mám robiť v týchto troch dňoch obed spell.I sledovať všetky pokyny a robiť to, čo ma požiadal, aby som sa dobre. uistil sa, že všetko šlo dobre a moja žena ma opäť uvidí po skvelej práci Drosagiede. Moja žena mi zavolala s nevedomým číslom a ospravedlnila sa mi a povedala mi, že mi naozaj chýba a naše deti a moja žena sa vracajú domov.a po dvoch dňoch Spoločnosť, ktorej som poslala svoj uznávací list, teraz som manažérom spoločnosť Paragon tu v USA. Odporúčam vám, ak máte nejaké problémy, pošlite správu na tento e-mail: {doctorosagiede75@gmail.com} alebo čo mu dáte na +2349014523836 a dostanete najlepší výsledok. Vezmite veci za samozrejmosť a bude vám odobraté. Prajem Vám to najlepšie.

    OdpovědětVymazat