středa 15. května 2019

Recenze - Sirotčinec slečny Peregrinové: Mapa dní

Mapa dní (Miss Peregrine's Peculiar Children, #4)Oficiální anotace

Poté co odvrátil obrovskou hrozbu, která téměř zničila svět podivných, se Jacob Portman vrací tam, kde jeho příběh začal – na Floridu. Avšak s tím rozdílem, že teď jsou slečna Peregrinová, Emma a jejich podivní přátelé s ním a snaží se co nejlépe splynout se světem normálních. Ovšem bezstarostné dny na pláži a poznávání reálií 21. století brzy přeruší objev – podzemní bunkr, který patřil Abeovi, Jacobovu dědečkovi.

Na povrch vycházejí překvapivé informace o Abeově dvojím životě, dávná tajemství se odhalují přímo před očima. A Jacob začíná poznávat nebezpečný odkaz, který zdědil a který byl jeho součástí dávno předtím, než vstoupil do časové smyčky slečny Peregrinové.

V sázce je teď víc než kdykoli dříve. Jacob a jeho přátelé jsou vrženi do temného světa amerických podivných – do světa, v němž existuje jen několik ymbryn a téměř žádná pravidla. V brilantním pokračování úspěšné série o podivných dětech slečny Peregrinové na vás čekají nové zázraky, nebezpečí i láska. Příběh opět provázejí zvláštní dobové fotografie, v tomto zcela novém americkém dobrodružství dokonce barevné.

Do Sirotčince slečny Peregrinové jsem se zamilovala už od prvního dílu. A ne, nečetla jsem sérii jen z toho důvodu, že ji napsal manžel mé milované Tahereh Mafi. Počítala jsem s tím, že s Knihovnou duší se příběh Podivných uzavře, ale ejhle, ono ne! A díky bohu za to! Nový příběh Podivných jsem si tedy nemohla nechat ujít.

Stejně jako u předchozích dílů, i čtvrtý díl slečny Peregrinové má naprosto úžasné grafické zpracování, které je jednou z nejlepších věcí na celé sérii. Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství Jota rozhodlo pro origoš obálky.

Jacobovi Portmanovi a jeho partě Podivných přátel se podařilo odvrátit hrozbu číhající v Knihovně duší, která málem zničila svět Podivných. Jacob se tak vrací zpět k nudnému životu obyčejných na Floridu s tím, že své přátele už nikdy neuvidí. To ale netuší, že se jich jen tak nezbaví. V čele se slečnou Peregrinovou se jeho přátelé stěhují na Floridu, kde se snaží splynout s davem a naučit se žít v moderním 21.století. Dny polehávání na pláži jsou ale brzy u konce. Jacob totiž objevuje deník svého dědečka, ve kterém odhaluje, že se Abe inkognito věnoval zachraňování podivných dětí a bojem proti netvorům. Jacob, který dědečkův dar podědil, se tak s přáteli vrhá po hlavě do nového dobrodružství plného nebezpečí - svět amerických podivných je totiž naprosto odlišný od těch evropských. Nefungují tu žádná pravidla a Americe vládnou gangy, které porušení pravidel řeší tvrdými tresty. Mají Jacob a jeho přátelé šanci na úspěch?

Mapa dní je čtvrtý díl plánované šestidílné série Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti z pera Ransoma Riggse, která vychází u nakladatelství Jota. Série byla původně plánovaná jako trilogie, autor se ale rozhodl v příběhu Podivných pokračovat, což jistě potěšilo nejednoho skalního fandu, mě nevyjímaje. Kniha navazuje tam, kde Knihovna duší skončila. Jacob je zpátky u rodičů a je na cestě do blázince. Nečekaně se ale objevují jeho přátelé v čele se slečnou Peregrinovou, kteří ho zachrání. Na naše milované Podivné tak čeká zbrusu nové dobrodružství, tentokrát na americkém kontinentu. Stejně jako v předchozích dílech, i zde je příběh vyprávěn z Jacobova pohledu. Autorův styl psaní je stále velmi čtivý a skoro pětisetstránkovou knihu prolétnete rychlostí blesku. Napomáhá tomu i grafické zpracování a dobové fotografie, které k celé sérii neodmyslitelně patří a příběh skvěle doplňují. V tomto díle už navíc nejsou fotografie černobílé, ale nově barevné. Mapa dní slouží jako jakýsi úvod do nové "trilogie" - velkou část knihy tvoří roadtrip napříč Amerikou, který postupně odhaluje stav amerických podivných a to, jak to v Americe funguje. Nechybí tu opět akce, napětí a nečekaná odhalení. Na své si přijdou i milovníci romantiky, i když zrovna ne tak, jak by nejspíš čekali.

Emma mě vzala za ruku a doprovázela mě, za což jsem jí byl vděčný - pokoj se se mnou ještě trochu točil. "Už se jdete cicmat?" ozval se Enoch. "Vždyť jsme sotva přijeli!"

Autor věnuje velký prostor svým postavám, které si v předchozích třech dílech prošly peklem. Je velmi zajímavé sledovat jejich psychologický vývoj a to, jak postupně dospívají. Velkou roli tu hraje i fakt, že většina Podivných nepochází z Jacobovy přítomnosti, tudíž se musí s moderními zvyky a mechanismy sžít, což ve velké řadě případů vyvolává humorné situace. Hlavním hrdinou je opět Jacob Portman, který se konečně sžil s tím, že patří mezi Podivné a umí ovládat netvory. Jacob je sympaťák a nikdy jsem s ním žádné větší problémy neměla. Zamilovala jsem se i do jeho podivných přátel, kteří mají rozmanité schopnosti a charaktery, což je jedna z věcí, která dělá Sirotčinec Sirotčincem. Mým top favoritem se v Mapě dní stal Enoch - toho kluka prostě žeru. Zajímavostí je i to, že se skrze deníky dozvídáme více i o Jacobově dědečkovi Abeovi.

Dostávám se k vlastním dojmům, které jsem při čtení knihy měla. Od Mapy dní jsem měla poměrně vysoká očekávání, která se k mé velké úlevě i splnila. Kniha byla stejně akční a čtivá jako předchozí díly a i když jsem osobně preferovala spíše prostředí Velké Británie, Amerika má také něco do sebe. Nejvíce mne bavilo poznávat pravidla a chaos, který mezi americkými Podivnými funguje. Na scéně se navíc objevují i nové postavy, které dle mého názoru budou hrát v dalších dílech významnou roli. Z toho mála, co se na konci knihy dovídáme, to vypadá na velkou pecku. Absolutně boží dobové fotografie (barevné) nemusím ani připomínat, jsou samozřejmostí. Jsem neskutečně ráda, že se Ransom zaměřil více i na postavy, kterým se v předchozích dílech nedostávalo až tolik pozornosti. Za mě tedy rozhodně přečíst, protože tahle série je jedna velká bomba v krásném balení.

Mapu dní bych doporučila všem, kteří hledají originální příběh o partě teenagerů s netradičními schopnostmi, doplněný dechberoucími dobovými fotografiemi, které jsou více než podivné.

Děkuji nakladatelství Jota za příležitost a poskytnutí recenzního výtisku.