pondělí 21. října 2019

Recenze - Až přejde zima

Až přejde zimaOficiální anotace

Magický příběh od autorky Dívky z inkoustu a hvězd.

Jednoho rána Mila zjistí, že její bratr Oskar zmizel. Jen tak by rodinu neopustil, a přesto se podle nalezeného šperku zdá, že odešel s tajemným cizincem, který se ve vesnici objevil po setmění. Když začne zjišťovat, kam mohl jít, dozví se, že zmizeli všichni chlapci… kromě jediného – mága jménem Rune. Mila a Rune se proto vydávají na neobyčejnou cestu zasněženou divočinou ovládanou vlčími smečkami. Podaří se jim dojít k nejvzdálenějším severním mořím? Najdou zmizelé chlapce a přijdou na to, proč vlastně odešli?

Proč jsem si knihu vybrala?

Kiran Millwood Hargrave je pro spoustu českých čtenářů buď hit nebo miss (u většiny spíš miss) autorkou. Osobně mě k ní ale pořád něco táhne a mám chuť na každou novou knihu, která jí u nás vyjde. U Dívky z inkoustu a hvězd jsem tak nadšená nebyla, ale pořád to taková hrůza nebyla. Ostrov na konci všechno? Neskutečné nadšení. Proto jsem se pustila i do Až do přejde zima, která má opět naprosto nádhernou obálku,

Něco málo k obálce

The Way Past Winter

Celé grafické zpracování knihy se povedlo na jedničku - nejenom dechberoucí obálka, ale i vnitřní ilustrace.

Hodnocení

Výsledek obrázku pro the way past winter hargrave
Zdroj
Mila žije spolu se dvěma sestrami a starším bratrem v domě uprostřed lesa v zemi, kterou už několik let sužuje nekonečná zima. Matka jim zemřela a otec před několika lety zmizel. Je tedy pouze na Mile a jejích sourozencích, aby krutou zimu nějak přežili. Jednoho dne však zmizí i Oskar, spolu s ostatními chlapci z blízké vesnice. Jedinou výjimkou je mág Rune, který narozdíl od ostatních tuší, kam chlapci mohli odejít. Mila se tak vydává na nebezpečné dobrodružství zasněženou krajinou, ve které číhají mnohá nebezpečí. Podaří se jí a Runovi přijít na to, proč chlapci odešli?

Až přejde zima je samostatně stojícím románem z pera Kiran Millwood Hargrave, které u nakladatelství Fragment v českém překladu již vyšly dvě knihy (Dívka z inkoustu a hvězd a Ostrov na konci všeho). Kniha je řazena do middle grade, což znamená, že je cílena především na mladší čtenáře. Zalíbení si v ní jistě najdou ale i ti starší, a to především ti, kteří mají rádi magický realismus, který zde hraje poměrně velkou roli a celému příběhu dodává kouzelnou atmosféru. Tu dotváří i prostředí, ve kterém se příběh odehrává - zasněžená a zmrzlá krajina, která trpí pod vládou nekonečné zimy. Narozdíl od autorčiných předchozích knih Zima působí daleko více pohádkověji a nevinněji (v porovnání s Ostrovem, který se zabýval malomocnými) a svým umístěním hodně připomíná třeba takového Mrazíka. Autorčin styl psaní je neuvěřitelně čtivý a dokáže vtáhnout do děje. Knížečka je útlá a budete ji mít přečtenou za jedno odpoledne. Poklidnější pasáže se střídají s těmi akčnějšími, což celkově vytváří zajímavý mix. Osobně jsem se sice občas trošku nudila, ale celkový dojem mi to nezkazilo.

Ten muž totiž nedopadl do sněhu - ale na něj! Nepropadl se měkkým popraškem, přestože jí do bot zapadal i seshora a poníci jeho společníků byli zaboření téměř po kolena.

Výsledek obrázku pro the way past winter hargrave
Zdroj (Alicia Canter, The Guardian)
Autorka se v příběhu hodně soustředila na vývoj svých postav. Hlavní hrdinkou je Mila, která vždy toužila opustit rodinné hnízdo a ze všech svých sourozenců byla vždy tou nejzvídavější. Mila čelí během celé knihy celé řadě výzev, kterým se musí postavit. Osobně mi k srdci až tak nepřirostla, ale jako vypravěčka mi nevadila. Rozhodně jsem si ji ze všech tří sester oblíbila nejvíce. Mým největším miláčkem se stal čaroděj Rune, jehož životní filozofie mi přišla zajímavá a scény s ním jsem si užívala naplno. Chtěla bych zmínit i to, že se autorka hodně zaměřila na rodinná pouta, a to především v Milině rodině. Pokud jste tedy fanoušky sourozeneckých příběhů, rozhodně po téhle knize mrkněte. Co se týče nějaké romantiky, je jí v příběhu minimum.

Dostávám se k vlastním dojmům. Jak jsem již zmínila dříve, knihy Kiran Millwood Hargrave se u nás netěší až tak velké popularitě, a to především díky knize Dívka z inkoustu a hvězd. Osobně netuším proč. Příběhy jsou psané jako middle grade, takže je třeba očekávat jednodušší jazyk a zápletku. S tím jsem počítala i u Až přejde zima. Po Ostrově na konci všeho jsem sice měla poměrně vysoká očekávání, která se až tak úplně nenaplnila, to je ale pouze má chyba. Kniha mě bavila, měla jsem ji přečtenou za jedno odpoledne a rozhodně se plánuji pustit i do autorčiných dalších knih. Líbí se mi jednoduchý styl vyprávění, magická atmosféra a vztahy mezi rodinnými příslušníky, na které se autorka v tomto díle zaměřila. V neposlední řadě nesmím zapomenout na dechberoucí grafické zpracování.

Knihu Až přejde zima bych doporučila všem, kteří hledají magický příběh pro mladší čtenáře o síle rodiny, přírody a hledání sebe sama.

Celkové hodnocení: 3.5 z 5 hvězdiček

Děkuji společnosti albatrosmedia.cz za poskytnutí recenzního výtisku. 
Více o knize ZDE

Zdroje:
Anotace a obálky

Žádné komentáře :

Okomentovat