neděle 10. listopadu 2019

Recenze - Superman: Ničitel úsvitu

Superman: Ničitel úsvitu (DC Icons, #4)Oficiální anotace

Za svítání povstává hrdina. Clark Kent vždycky byl rychlejší a chytřejší – prostě lepší – než všichni ostatní. Ale nevychovali ho, aby se vychloubal, a přitahovat pozornost může navíc být nebezpečné. Všechny své schopnosti ještě ani nezískal… zatím. Za každou schopnost se navíc platí. V poslední době je pro něj čím dál těžší skrývat své hrdinské sklony. Když se vydá za hlasem plačící holčičky, najde Glorii Alvarezovou a odhalí temné tajemství obestírající Smallville. Zdá se, že Clark není jediný, kdo něco skrývá. Společně se svou kamarádkou Lanou se vydá na hon za pravdou. Jaké zlo se skrývá pod povrchem jejich města? A jakou cenu bude Clark muset zaplatit, aby se dozvěděl o své minulosti, zatímco se vydává na cestu, na jejímž konci se stane slavným hrdinou? Než se pustí do záchrany světa, musí nejdříve zachránit své nejbližší okolí.

Proč jsem si knihu vybrala?

Ze série DC Icons jsem četla už Catwoman, která se mi dost líbila, a proto jsem se rozhodla vyzkoušet i něco dalšího (Batmana i Wonder Woman pořád plánuji). Od Matta jsem navíc už něco málo četla, takže jsem do něj úplně naslepo nešla. Supermana sice nemusím (jen toho ve Smallvillu), ale pořád se u mě těší větší oblibě než takový Batman.

Něco málo k obálkám

Superman: Dawnbreaker (DC Icons, #4)

Ani k jedné z obálek nemám moc co říct - k příběhu se hodí. Extra nadšená z nich sice nejsem, ale svůj účel splňují.

Hodnocení

Výsledek obrázku pro superman dawnbreaker
Zdroj
Clark Kent je obyčejný středoškolák, který žije se svými rodiči na farmě za městem. V poslední době se u něj však začínají čím dál tím víc projevovat zvláštní schopnosti, které mladík až tak dobře nedokáže ovládat. Nadlidská superrychlost, supersluch či rentgenový pohled jsou jen jedněmi z mála věcí, které Clark dokáže. V maloměstském Smallvillu se toho sice moc neděje, ale v poslední době začali z ulic mizet lidi a místo nich se objevili podezřelí magnáti, kteří skupují okolní farmy. Clark a jeho kamarádka Lana se tak vydají na hon za tajemstvím, které v sobě skrývá ohromné zlo. Podaří se jim zabránit neštěstí dřív, než bude příliš pozdě?

Superman: Ničitel úsvitu je čtvrtým a závěrečným dílem série DC Icons z pera Matta de la Peňy. Knihy na sebe navzájem nenavazují a mohou být čteny v jakémkoliv pořadí - mají společné pouze to, že jejich hrdinové pocházejí z univerza DC. Každý díl navíc napsal jiný spisovatel, což dodává celé sérii na diverzitě. Jak už název napovídá, Ničitel úsvitu se soustředí na postavu Supermana aka Clarka Kenta, jehož dobrodružství mimo komiks byla nesčetněkrát zpracována (např. seriál Smallville či celá řada filmů). Sama o tomto hrdinovi příliš nevím, což mi ale ve čtení vůbec nebránilo. Autor se zaměřil na fázi, ve které Clark o svém původu nemá ani tušení a své schopnosti teprve objevuje. První polovina knihy je spíše pomalejší - pomalu spolu s hlavním hrdinou objevujeme, co je vlastně zač a co se ve Smallvillu vlastně děje. Chtěla bych autora neskutečně pochválit za téma xenofobie, na které se v příběhu velmi silně zaměřil. To mě neskutečně bavilo. Nechyběla ani nějaká ta akce, s kterou se autor popral na výbornou. Jeho styl psaní je velmi čtivý, knihu budete mít přečtenou během jednoho či dvou odpolední.

Instinktivně si spočítal úhel, rychlost auta a možnou destrukci. Zasáhl v poslední možné vteřině. Když letěl vzduchem, letmo pohlédl do šílených očí řidiče svírajícího volant a viděl, jak je ten muž zmatený a vyjevený.

Související obrázek
Zdroj
Jedním z nejdůležitějších komponentů celé knihy jsou postavy. Největší prostor samozřejmě dostává Clark Kent, náš Superman. Osobně jsem nikdy nebyla jeho velkou fanynkou, což se nezměnilo ani tady. Superman je pro mě poměrně nudný superhrdina - je prototypem klasického klaďase, který klade dobro ostatních před to svoje, což podle mě není úplně dobře. Knižní Clark mi byl ale sympatičtější než ti filmoví. Daleko víc jsem si užívala přítomnost Lexe Luthora, kterého jsem si zamilovala ve Smallvillu. Co se týče Clarkovy nejlepší kamarádky Lany, nevadila mi, ale ničím ani neohromila. Osobně bych asi dala větší přednost, kdyby se tu objevila Lois. Jelikož je příběh sám o sobě poměrně jednoduchý, hodně propracované postavy rozhodně nečekejte. S tím je ale třeba u této série počítat.

Dostávám se k vlastním dojmům. Jak už jsem zmínila výše, Supermana moc nemusím, což se odrazilo i od mých očekávání. Moc jsem jich neměla, takže jsem ve výsledku byla mile překvapena. Clarkův seberůst a objevování jeho schopností mě až tak nebralo, na druhou stranu jsem si ale neskutečně užila zápletku točící se kolem xenofobie ve Smallvillu a přistěhovalců, kteří z jeho ulic mizeli. Ničitel úsvitu rozhodně není kniha se složitým příběhem a hodně propracovanými postavami. Pokud od ní ale stejně jako já nebudete moc čekat, překvapí vás. Je to skvělá jednohubka na několik odpolední. A vůbec nevadí, že o Supermanovi nic nevíte, ke čtení žádnou znalost nepotřebujete. Za mě je Catwoman pořád sice o něco lepší, i tak jsem si ale Supermana celkem užila.

Supermana: Ničitele úsvitu bych doporučila všem milovníkům DC, kteří hledají nové zpracování jejich oblíbeného superhrdiny.

Celkové hodnocení: 4 z 5 hvězdiček

Děkuji společnosti albatrosmedia.cz za poskytnutí recenzního výtisku.
Více o knize ZDE

Zdroje:
Anotace a obálky

Žádné komentáře :

Okomentovat