pátek 3. ledna 2020

Recenze - Město nebeského ohně

Město nebeského ohně (The Mortal Instruments, #6)Oficiální anotace

Na svět lovců stínů padla temnota, zavládl chaos a zkáza. Clary, Jace, Simon a jejich přátelé se nyní musejí spojit proti největší hrozbě, jaké kdy čelili – Claryinu vlastnímu bratrovi. Sebastián Morgenstern přešel do útoku a systematicky ničí řady lovců stínů. Pomocí Poháru smrti je mění v bytosti z nočních můr, rozvrací rodiny, odtrhává od sebe milence, a jeho temná armáda se stále zvětšuje. Nic na tomto světě nemůže Sebastiána porazit, leda by se někdo odvážil do světa démonů, kde se ukrývá poslední naděje.

Kdo by nechtěl dočíst sérii, kterou má rozečtenou už přes 5 let? Město nebeského ohně je sice pěkná bichle, což byl ale přesně důvod, proč jsem si ji vzala na dovolenou do Egypta. Jelikož jsem půlku pobytu strávila s vyrážkou na pokoji, byla to ideální příležitost pro to tuhle sérii dočíst.

City of Heavenly Fire (The Mortal Instruments, #6)City of Heavenly Fire (The Mortal Instruments, #6)City of Heavenly Fire (The Mortal Instruments, #6)Mesto nebeského ohňa (Nástroje smrteľníkov, #6)

Nové vydání od booklabu s novými obálkami je bezkonkurenčně tou nejhezčí obálkou, kterou jsem u téhle knihy viděla (alespoň dle mého názoru). Ani ta starší není špatná, stejně jako ta slovenská. Jediný problém mám s tou zelenou, která mi připomíná Emerald City z Čaroděje ze země Oz.

Hero of the Dark War by fanny000
Světu lovců stínů hrozí smrtelné nebezpečí. Sebastián Morgenstern je na tahu a buduje obrovskou armádu, která plánuje jediné - zničit lovce stínů a podsvěťany a převzít vládu nad celým světem. Sebastián má v rukou navíc Pohár smrti, pomocí kterého mění zajaté lovce stínů v pokroucené nestvůry bez vlastní vůle. Jedinou nadějí na záchranu jsou Clary, Jace, Simon a jejich přátelé. Dokáže Clary najít způsob, jak porazit a zabít vlastního bratra bez toho, aniž by ztratila někoho, koho miluje?

Město nebeského ohně je šestým a závěrečným dílem young adult fantasy série Nástroje smrti z pera Cassandry Clareové, která má na svědomí již několik sérií zasazených do světa lovců stínů. Kniha navazuje přesně tam, kde skončil předchozí díl a okamžitě se vrhá do akce. Autorka je ve svém žánru proslulá velmi propracovaným fantasy světem, ve kterém se mísí obyčejný svět s nadpřirozenem, anděly a démony a celou řadou postav. Stejně jako v předchozích dílech, i v Nebeském ohni máme celou řadu vypravěčů, kteří se pravidelně střídají a přinášejí tak čtenáři ucelený přehled o tom, co se vlastně děje. Novinkou jsou kapitoly z pohledu Emmy Cairstarsové, která je hlavní hrdinkou v autorčině další trilogii Temné lsti (všechny tři díly již vyšly u booklabu a odehrávají se několik let po událostech Města nebeského ohně). Autorce nelze upřít velmi čtivý styl psaní, který vás okamžitě vtáhne do děje a už nepustí. Sama jsem měla knihu přečtenou za jeden jediný den. Kromě spousty akce a napětí autorka do příběhu také zapracovala i romantickou linku, která trochu odlehčuje tíživou a temnou atmosféru blížící se války.

"Znám svoji sestru," odpověděl Sebastián. "A velice brzy už ji budu znát všemi způsoby, jakými někoho můžeš poznat." Znovu se krutě zasmál.

Jace by RoltsSomething
Autorčinou oblíbenou doménou jsou postavy. A čím víc, tím líp. Jelikož jde již o šestý díl, čtenáři se s většinou svých oblíbenců již setkali. Pokud bych měla Cassie něco vytknout, pak je to šablonovitost některých postav, které se svým charakterem podobají postavám z jiných autorčiných sérií. Clary se během šesti knih proměnila v nebojácnou mladou dívku, která si dokáže stát za svým. I když ji spousta čtenářů nemá ráda, mně osobně nijak nevadí. Spolu s Jacem patří k mému oblíbenému duu a jako pár je totálně žeru. Když je řeč o Jaceovi, stále patří k mým oblíbeným mužským hrdinům. I když dokáže být pěkně arogantní a sebestředný, sám si prošel nějakým vývojem, za který může především Clary. Ostatní členy Claryina gangu mám už o poznání radši - ať už jsou to sourozenci Lightwoodovi nebo Simon, který mě až tak neštve. Nemusím snad zmiňovat Magnuse, který je absolutně fabulous. Mou oblíbenou postavou se tu ale stál Sebastián. Až na ty incestní sklony mne neskutečně fascinoval jeho psychologický vývoj a ke konci knihy jsem s ním dokonce už sympatizovala. Mé srdce ale navždy patří bratru Zachariášovi a Tesse. Pokud chcete vědět víc, přečtěte si Pekelné stroje.

A nakonec mé vlastní dojmy. Každá další kniha Cassie Clare je pro mě tak trochu nostalgická záležitost. Výše jsem zmiňovala, že mi trochu vadí šablonovitost postav, které se hodně podobají. Dá se na to sice zvyknout, ale po dvou třech sériích vás to přestane bavit. I tak jsem si ale závěrečný díl Nástrojů smrti neuvěřitelně užila. Knihu jsem měla přečtenou za jeden den, což vzhledem k jejímu počtu stran (640) ukazuje, jak dobře se četla. I přesto, že jsem měla spoustu věcí vyspoilerovaných z Paní půlnoci, ničemu to nevadilo. Ocenila jsem, že prostor dostali i Emma s Juliánem, což jsem nečekala. Své oblíbené postavy jsem tu měla, prostor dostala i Tessa, takže Vendea spokojená. A konec? Uspokojivý.

Město nebeského ohně bych doporučila všem, kteří hledají čtivou young adult fantasy plnou paranormálna, romantiky a akce.

Děkuji nakladatelství #booklab za poskytnutí recenzního výtisku.