pondělí 24. února 2020

Recenze - Štěstí na dosah

Štěstí na dosahOficiální anotace

Ireně se splní přání - společně se dvěma kamarádkami odlétá na prázdniny do vysněného Londýna. Města, ve kterém září spousta hvězd nejen na nebi… Irena v něm prožije svůj sen, lásku i smutek. Podaří se jí najít svoje štěstí?

Také jste někdy snily o klukovi z plakátu? Co byste dělaly, kdyby stál najednou před vámi?

Protože jsem sebevrah. Nic jiného v tom není. Kdysi dávno jsem se téhle knize omylem vyhla, nakonec na mě ale stejně došlo. Byla v shitstafetě, kterou pořádala Matty... A kdo jiný než já by měl číst podobný trash? Dobrovolně jsem do toho šla!

Nebudu se vyjadřovat. Není to úplně to nejhorší, co u Fragmentu najdete, ale to nahoře má být Harry. Pořád nechápu, že autorku za použití 1D jako hlavních postav nezavřeli, ale dejme tomu. To už je mohla rovnou dát i na obálku...

Irenka je na první pohled obyčejná středoškolačka. Má však velké ambice - stát se slavnou zpěvačkou a herečkou (vyberte si). Jednoho dne se jí splní velký sen - spolu se svými dvěma kamarádkami se vydává na brigádu do Londýna (do Starbucksu, vše hrazené, jak jinak). Už několik let je její velkou inspirací Harry Styles, frontman chlapecké skupiny One Direction. Jaká je asi náhoda, že se zamiluje zrovna do Irenky ? Irenčino velké dobrodružství plné nerozhodnosti, randění s více kluky najednou a tragických chvil právě začíná!

Harry Styles 10 Reason Why Taylor Swift  Knew He Was Trouble
Štěstí na dosah je standalone románem z pera české autorky Ireny Petříkové, který vyšel v edici Young adults u nakladatelství Fragment. Zůstává velkou záhadou, jak se autorce podařilo protlačit k vydání knihu, ve které jsou jedněmi z hlavních postav kluci z 1D (haló, fanfiction a autorská práva?), ale je to tak. Ve svém žánru bych ji nedoporučila vůbec nikomu. Samotné téma cesty za svým snem a velké lásky je možná atraktivní, samotné zpracování však bohužel dost pokulhávalo. Prvním problémem je autorčin styl psaní - nekonzistentní a v některých pasážích ani nedávající smysl. Většinou dokážu autorům odpustit, pokud se to alespoň dobře čte, tady jsem bohužel u každé strany trpěla - ať už u nelogičností nebo u neustále se opakujících situací. Dalším problémem je samotná přítomnost kapely One Direction. Chápu, že je kniha směřována právě na ně (postavy), pokud ale nejste extra fanda, absolutně nebudete chápat, kdo je kdo (různí manažeři). Autorka se také vyžívá v umělém vyvolávání dramatu, které ani není potřeba (ten konec, HALÓ?). A zapomíná, co o postavách už napsala, takže to ve výsledku nedává smysl. Amen.

Miluju Harryho, ale ten mě chce asi jen dostat - zářez, prostě další do počtu. Jenže je tu i někdo další, kdo mi zamotal hlavu, Neill. On se na mě vždy tak nádherně podíval. Bylo snadné podlehnout jeho studánkám. (Irenčino PoV)

Image result for plane crash
Pak tu máme postavy. Další kámen úrazu. O hlavní hrdince Irence (že by ztvárnění samotné autorky?) bohužel nemůžu říct nic pozitivního. Je mi líto rodičů, kteří tuhle knihu koupí svým dcerkám, protože jestli má být Irenka vzorem, jak se chovat... No potěž. Její jedinou kvalitou je to, že chce jít za svým snem a nevzdává se. To je tak všechno. Polovinu knihy je zmatená z toho, zda je vlastně herečka nebo zpěvačka, svých kamarádek si moc neváží a zajímají ji jedině kluci. Její lásku a posedlost k Harrymu bych ještě skousla, Irenka je bohužel na úplně novém levlu. Ostatní kluci z kapely jsou totiž všichni jen "kamarádi", a tak je úplně normální se s nimi vyspat/líbat či flirtovat, i když už milujete někoho jiného a on vás miluje taky :) Lituju reálného Harryho a je jen dobře, že se mu tahle kniha nikdy nedostane do rukou. Za mě jedinou normální postavou byl sluha Albert, za jehož práva budu bojovat do konce života. Je totiž úplně normální, že vám váš zaměstnavatel říká Alberte, i když se tak vůbec nejmenujete a chová se k vám jako k otrokovi. #spravedlnostproAlberta

Ona je něco jako krásně zajímavá kamarádka, kterou bych chtěl ojet! Doprdele Neillere! Vzuď se! Musím jí to říct. (Neill o Irence)

Nakonec mé dojmy. A že jich je. Věděla jsem, že tahle kniha bude hódně špatná. Bohužel to bylo ještě horší. Fanfiction na 1D bych ještě snesla v případě, kdyby byla alespoň nějak dobře napsaná. Nerealističnost prostředí, autorčin divný styl psaní, nekonzistence a nelogičnost událostí a především hlavní hrdinka, která se chovala jako děvka, mne absolutně znechutili. I když je kniha poměrně krátká, musela jsem se do čtení nutit. Na druhou stranu si teď daleko více vážím trashů alá Papírová princezna a Abbi Glines, protože vždy to jde ještě hůř. Pokud Irenku a její velký sen potkáte v Levných knihách, kupujte jen na vlastní nebezpečí. Za sebe bych to nedoporučila ani nejhoršímu nepříteli.

Štěstí na dosah by se mohlo líbit čtenářkám, které v životě ještě nic nečetly a jsou absolutně zamilované do Harryho Stylese. Garantuji vám ale, že vám při čtení odpadne mozek.

Celkové hodnocení: 0.5 z 5 hvězdiček