pátek 27. března 2020

Recenze - Krásky

Krásky (The Belles, #1)Oficiální anotace

V honosném světě Orleans je krása nade vše. Lidé se zde rodí šedí a pouze Krásky mohou, díky svému talentu, změnit barvu jejich kůže, očí či vlasů, tvarovat křivky boků nebo rtů. Po jejich doteku touží každý, ale jen ti, kteří zaplatí, si mohou jejich služby dovolit.

Camellia je Kráska, ale to jí nestačí. Chce být nejlepší Kráskou v zemi. Tou, kterou si vybere samotná královna, aby sloužila její rodině a žila spolu s ní na královském dvoře.

Pozlacené zdi paláce však skrývají tajemství. Camellia a její sestry brzy zjistí, že jejich schopnosti lze zneužít pro velmi temné a zvrácené účely.

Nechá se Camellia přesvědčit, aby porušila tabu, riskovala život a použila svoji moc způsobem, o jehož existenci neměla potuchy? Pomůže umírající princezně, a navždy tím změní svět?

The Belles sklidily v zahraniční vesměs kladné ohlasy a na první pohled čtenáře zaujaly překrásnou obálkou. Sama jsem s jejich koupí v angličtině váhala - na jednu stranu mne příběh neskutečně lákal, na tu druhou jsem tak trochu pořád doufala, že vyjde v češtině. A podařilo se! Jak se mi tedy Krásky líbily?

The Belles (The Belles, #1)Schönheit regiert (The Belles, #1)Les Belles (Les Belles #1)Magia fetelor Belles (Fetele Belles #1)

Co si budeme povídat, vesměs všechny obálky této knihy lahodí oku. Nejvíc se mi líbí ty první dvě, i když jasným vítězem je pro mne stále ta naše obálka. Může za to především modelčin výraz, který působí o mnoho více přátelsky než ten na originální obálce.

Emily B. Martin — I'm reading an arc of THE BELLES by Dhonielle...
by Emily B. Martin
V Orléansu má tu největší hodnotu krása. Obyvatelé se rodí od přírody šedí, a proto si za zkrášlení a novou vizáž musí draze zaplatit. O to se starají Krásky - po celé zemi uctívané dívky, které se jako jediné rodí krásné, a jsou pro své umění neskutečně ceněny. A jen jedna z nich se může stát Vyvolenou, nejdůležitější Kráskou v celém království. Camellia už od mala snila, že se jí stejně jako její matka stane. Po příchodu do paláce ale zjišťuje, že realita je tak trochu jiná a že za životem Krásek se skrývá děsivé tajemství. Dokáže Camellie odolat temným silám a rozhodnout se pro to, co je správné? Osud celého Orléansu totiž leží v jejích rukách...

Krásky jsou prvním dílem stejnojmenné plánované trilogie z pera Dhonielle Claytonové. Zároveň se jedná o její debutový román. Ve své knize stvořila fiktivní svět Orléans, který se v mnohém podobá tomu našemu, tím největším rozdílem je ale to, že se jeho obyvatelé rodí šedí, bez jakéhokoliv přirozeného půvabu. Právě kolem toho se autorka rozhodla postavit celý příběh a ukázat, jak by mohla společnost vypadat, pokud by tím nejdůležitějším byl pouze vzhled. Nikdy bych neřekla, že se jedná o autorčinu prvotinu. I přes větší počet stran se kniha četla sama - příběh byl dynamický a na těch správných místech akční. Nesetkala jsem se s nelogičnostmi a velmi jsem ocenila způsob, jakým autorka popsala orléanskou společnost. Své místo si našlo i nějaké to politikaření a pletichy u dvora. Palec nahoru musím dát i za "krásčí magii", která byla velmi pěkně vysvětlena.

Budu nejlepší. Budu dokonalá. Zbožňovala jsem to, že jsem Kráska... Krása je v krvi.

by Emily B. Martin
Velký důraz autorka také kladla na rozvíjení charakterů svých postav. Hlavní hrdinku Camellii jsem si zamilovala už po několika prvních stránkách. Působila totiž velmi realisticky. Líbilo se mi, že i přes vřelý vztah s ostatními Kráskami dokázala myslet jen na vlastní dobro a chovala se občas sobecky. I přes přísná pravidla měla svou vlastní hlavu a nebála se zakročit, pokud se jí něco nelíbilo. Na druhou stranu si stále dokázala zachovat svou lidskost, což jsem v některých situacích fakt obdivovala. V menší míře autorka představila i ostatní Krásky, které však budou hrát větší roli až v dalších dílech. Palec nahoru za Ivy, jejíž přítomnost mne vždy dokázala uklidnit. Dále chci autorku pochválit za princeznu Sophii. Neskutečně fascinující charakter a upřímně doufám, že v pokračování uvidíme její stinnou stránku o dost víc. Co se týče romantické linky, byla tam, ale jen v malé míře. Hezky tak dokreslila celou atmosféru.

Dostávám se k vlastním dojmům. Upřímně jsem nečekala, že se mi Krásky budou líbit až tak moc, a tímto autorce tleskám. Po více než 8 letech čtení young adult je v žánru fantasy velmi těžké mne překvapit něčím novým. Dhonielle však vsadila na výjimečný a dle mého názoru vcelku originální nápad, který v knize prostě fungoval. Napomohla k tomu sympatická a realisticky popsaná hlavní hrdinka a zajímavý systém krásčí "magie". Pokud jste stejně jako já milovníky knih z prostředí královského dvora, rozhodně si přijdete na své. Trocha romantiky, intrik a politikaření je už samozřejmostí. K tomu se kniha velmi dobře četla - za jeden den jsem ji měla slupnutou.

Krásky bych tedy doporučila všem, kteří hledají čtivou young adult fantasy se zajímavým a netradičním nápadem, drzou hlavní hrdinkou a princeznou jako vyšitou z psychárny.

Obálky a anotace