pátek 1. května 2020

Recenze - Rudá křídla

Rudá křídla (Království lotosu, #2)Oficiální anotace

Gage a Smrťák splnili své poslání a úspěšně doručili vládkyni jednoho z Lotosových království zprávu od čarodějky z Messalinu. Ukázalo se, že obsahuje neobvyklou hádanku, která by měla pomoci v nadcházející válce, ale nikdo ji nedokáže rozluštit. Zatímco Smrťák zůstává u mladé královny Mrithuri a připravuje se na válku, Gage se vydává do nehostinné pouště. Pouze tam, v zemi draků, kde člověk nemá šanci přežít, může najít řešení hádanky…

Klasickou high fantasy nečtu až tak často, jak bych chtěla. Loni se mi ale podařilo přečíst jeden kousek z fragmentovské edice Pendragon, která se na tenhle žánr přímo zaměřuje. A překvapivě se mi to dost líbilo. Proto jsem si nemohla nechat ujít ani druhý a závěrečný díl.

Jsem neskutečně ráda, že máme nakonec originální obálku, protože přivábí čtenáře už na první pohled. Zvolená barevná kombinace ještě navíc zvýrazňuje rudou, která na obálce absolutně dominuje.

Revealing Elizabeth Bear's The Red-Stained Wings, Sequel to The ...
Elizabeth Bear
Lotosová království jsou v nebezpečí. Jedno z nich bylo zničeno ničivými otřesy a je jen otázkou času, kdy přijdou na řadu další. Gagemu i Smrťákovi se podařilo doručit vzkaz od čarodějky z Messalinu. Její poselství však skrývá hádanku, kterou nikdo nedokáže rozluštit. Přitom by mohla ukrývat klíč k vítězství v nadcházející válce. Gage se tak vydává na dlouhou pouť přes smrtící poušť, aby získal odpovědi. Smrťák zůstává po boku mladé rání Mrithuri, v které našel zalíbení. Rání Saje je mezitím vězněna svým bratrancem. Přitom touží po jediném - zachránit svého syna zajatého nepřítelem. Do Lotosových království přichází válka. Kdo odejde jako vítěz?

Rudá křídla jsou druhým a závěrečným dílem dilogie Království lososu z pera Elizabeth Bearové. Série vyšla u nakladatelství Fragment v edici Pendragon, která se zaměřuje na vydávání kvalitních příběhů z žánru high fantasy. V zahraničí k sérii vyšly ještě dvě prequelové novely (Book of Iron, Bone and Jewel Creatures), které se odehrávají několik set let před událostmi Království lososu. Autorce se v prvním díle podařilo vytvořit velmi zajímavý fiktivní svět, jehož hierarchie a mytologie jsou inspirovány Asií (osobně jsem z toho cítila hodně Indie). Díky tomu se druhý díl může vrhnout rovnou do akce. U jedničky jsem si stěžovala na pomalejší rozjezd. To se u Rudých křídel nestalo. Čtenáři se opět dočkají několika vypravěčů, mezi které patří například Smrťák, Gage, Mrithuri, Saje a několik dalších. Díky tomu můžeme získat poměrně jasnou představu o tom, co se kde děje. A že se toho děje dost! Na své si přijde každý - epické bitevní scény, pletichaření, nějaká ta romantika a objevování nových končin.

Saje potřebovala pomoc. Ze stresujícího dne, likéru a nezahojeného zranění na ni jako řetězy na slony dopadlo vyčerpání.

Autorka se ve velké míře zaměřila na budování charakterů všech svých postav, jelikož je to jedna z věcí, která dělá příběh tak zajímavým. V epických fantasy se dost často setkáváme pouze s mužskými hlavními hrdiny, tady je tomu naopak. Kromě Smrťáka a Gageho, kteří byli představeni už v prvním díle, se největší část příběhu točí kolem dvou sestřenic - rání, které se snaží najít to nejlepší řešení pro svůj lid. Osobně jsem si nejvíc oblíbila mladou Mrithuri, která se snaží udržet si svou říši stůj co stůj, ale díky společenským omezením sama nemůže usednout na trůn, aniž by se vzdala. Obdiv si zaslouží i její o něco starší sestřenice Saje, která je v zajetí svého bratrance a snaží se získat zpět svého uneseného syna. Sajino politikaření a hledání spojenců je další z věcí, které mne neskutečně bavily.

Dostávám se k vlastním dojmům. Po pomalejším prvním díle jsem se trochu bála, že mi bude trvat se do příběhu začíst. Naštěstí se tak nestalo. Příběhem jsem doslova proletěla a ve výsledku odešla spokojená. Jedna z věcí, která se mi na sérii líbí asi nejvíc, je již onen zmíněný svět, který autorka vytvořila. Jsem velkou milovnicí Východních kultur a inspiraci Indií jsem tak velmi uvítala. Autorce se navíc podařilo velmi pěkně dotáhnout do konce vše, co začala v prvním díle. A konec? Více než uspokojivý. Samozřejmě, že akce i romantika jsou fajn, ale osobně mne nejvíc bavily vztahy mezi postavami a to, jak se postupně vyvíjely. A občas i nějaký ten humor.

Rudá křídla bych doporučila všem, kteří hledají netradiční fantasy inspirovanou Východem se silnými ženskými hrdinkami.