pátek 30. října 2020

Recenze - Navždycky

Láska přes messenger. Feel-good romance ze střední podle hitu z aplikace Storki.

Mei Bradleyová se pomalu smiřuje s tím, že dopis z Bradavic už nedorazí. Tuhle nespravedlnost naštěstí zmírňuje čokoláda, kterou fakt miluje! Když už jsme u toho, miluje i svého nejlepšího kámoše Travise, ale to mu nemůže říct, aby všechno nepokazila. U jejího úhlavního nepřítele Liama není co pokazit, protože s tím válčí už od třetí třídy. Přestane Liam někdy prudit? Uvidí Travis v Mei víc než jenom kamarádku? A dojde konečně i na vysněné rande?

Protože humbuk. Kolem vydání celé knihy se strhla obrovská debata - pozitivní i negativní. Autorkou je navíc Olga Biernatová, která na sociálních sítích vystupuje pod přezdívkou nofreeusernames. Olu znám už z dob, kdy ještě pracovala coby markeťačka pro Neoluxor a prezentovala se v knihovnictví, takže ji v knižní komunitě beru už jako jakousi stálici. I tak jsem ale byla zvědavá na to, co Ola vytvořila. Pokud někdo z mých známých něco napíše, samozřejmě, že si to chci přečíst. O to víc, když je to feel good romance. A jak si udělat lepší názor než osobně?

Knižní ukázka čtená Hankou (Všechny moje stránky) a Medojedem

Zaujme na první pohled a je velmi povedená. Stojí za ní ilustrátorka Tereza Basařová.

Mei Bradleyová je zarytá potterheadka, miluje čokoládu jako nic na světě a je zamilovaná do svého nejlepšího kamaráda Travise. Je tu však jeden problém - on to neví. Mei je tak neustále ve fázi nervózního oťukávání a odhodlávání se k tomu, aby mu o všem řekla. Její život navíc komplikuje i soused a odvěký nepřítel Liam, kterého Mei nenávidí už od třetí třídy. Být teenagerem není vůbec snadné! První láska, čokoláda a Potter. Připravte si popcorn, něco dobrého k pití a uvelebte se. Jak se s tímhle Mei popere?

Navždycky je standalone debutová kniha autorky nofreeusernames, kterou můžete ze sociálních sítí znát jako Olgu Biernátovou. Ola současně působí jako markeťačka v Albatros Media, mohli jste na ní ale narazit i na akci Neoluxoru či na přednášce o knihovnictví (jako já!). Právě díky své profesi a úzké interakci s potenciální čtenáři se kolem vydání knihy strhla vlna kontroverze (Ola totiž knihu napsala za pouhé dva měsíce), kterou jsem sice sledovala, ale nezapojovala jsem se do ní, hodnocení tak tedy není nijak ovlivněno ať už onou kauzou či sympatiemi k autorce. Navždycky vznikla na popud krátkého chatového příběhu z aplikace storki, na kterém je postavena. Odpovídá tomu i forma celé knihy - kromě klasického textu tu najdete i chatové místnosti hlavní hrdinky doplněné emoji a fotkami. Jsem za ní neskutečně vděčná - vizuálně to zaujme, a to především mladší generaci, pro kterou je kniha primárně určena. Také je třeba počítat s tím, že nejde o žádný hluboký příběh. Kniha se prezentuje jako feel good romance na jeden večer, ke které si můžete dát čokoládu a odpočinout si. A přesně to to je. Že jsou tam klišé? Možná. To ale nemění nic na tom, že se u knihy skvěle relaxuje. Samotná zápletka není nijak originální, svému účelu ale poslouží skvěle. Navíc tu najdete celou řadu popkulturních referencí, pokud jste tedy potterhead či nějaký jiný typ geeka, určitě si přijdete na své.

„Jednorožci jsou pasé, lama je nový jednorožec.“ Teď už se na mě šklebil bez ostychu a ty dolíčky mě fakt rozptylovaly. A pak mi došlo, co říká…

Co se týče postav, nehledejte tu žádné hlubokomyslné charaktery. To fakt ne. Je velká pravděpodobnost, že vás bude iritovat hlavní hrdinka, tak na to myslete. Mei má vlastní hlavu a rozhodně se podle toho i chová. Svou lásku pro čokoládu nijak neskrývá, což může některé čtenáře lehce štvát, já jsem to ale přežila ve zdraví. Nejsem si úplně jistá, jestli by po takovém množství neumřela na předávkování cukrem, ale budiž. Její nejlepší kamarád Travis mi nepřišel nijak zajímavý, na druhou stranu je to pohodář, kterého nic jen tak nerozhodí. Jeho vztah s Mei se mi moc líbil (ten přátelský) a jsem fakt ráda, že to skončilo tak, jak to skončilo. A pak je tu Liam, Meiin odvěký nepřítel. Liam mi ze všech postav přišel asi nejzajímavější - jeho povaha mi sedla nejvíc a neskutečně mě bavilo, jak se s Mei neustále špičkoval. Dalším zajímavým přírůstkem je Ava, která v sobě rozhodně má potenciál, který bude doufejme využit v další knize.

A nakonec to nejzajímavější - mé vlastní dojmy! Trochu jsem se po všech těch negativních recenzích bála, naštěstí jsem ale dostala přesně to, co jsem čekala - oddechovku. Mei se sice ne vždycky chovala logicky a ne vždy jsem s ní souhlasila, na druhou stranu to mohlo být i horší. Její obsesi čokoládou naprosto chápu, taky se po ní můžu užrat. Nejvíc jsem asi ocenila popkulturní reference - na Harrym jsem vyrostla a oceňuji i to, že samotný název knihy je jedna velká reference. Pak mě neuvěřitelně bavila přestřelka mezi Mei a Liamem - přesně tenhle typ vztahů v knihách absolutně žeru. Další bod nahoru za formu příběhu - po chatech se můžu utlouct. Navíc si myslím, že je takto psaná kniha pro dnešní mladé neuvěřitelně atraktivní - obsahuje totiž něco, co dobře znají. Jediné mínus snad jen za vazbu knihy, nedala se pořádně otevřít a při delším čtení jsem ji musela odložit. To ale není chyba autorky, takže dobrý. Pokud nejste nijak nároční, rozhodně knihu zkuste a udělejte si vlastní názor. Nic za to nedáte! Jsem navíc zvědavá i na Olinu druhou knihu, doufám, že bude o Avě!

Navždycky bych doporučila všem, kteří hledají feel good romantiku na jeden večer, u které budou moci vypnout. Must read pro všechny potterheady!

Celkové hodnocení: 3.75 z 5 hvězdiček