čtvrtek 21. dubna 2022

Recenze - Dcera hlubin

Oceán skrývá víc, než si umíme představit. Zjistí to i Ana Dakkarová, která v prvním ročníku námořní akademie objevuje ta nejúžasnější tajemství podvodního světa. Od prázdnin ji dělí už jen poslední víkendová zkouška na moři. Cestou na loď se ale odehraje tragédie a Ana s přáteli odhalí, že jejich akademie je už sto padesát let ve válce s konkurenční střední školou. Dokážou spolužáci čelit nebezpečným nepřátelům, nebo se z nich stane krmení pro žraloky?

Rick Riordan a jeho mýty inspirované middle grade/young adult série patří už dlouhá léta k mým velkým oblíbencům, a to hlavně Percy Jackson. Už dlouho jsem ale od Ricka nic nečetla, a tak jsem se rozhodla dát šanci jeho nové standalone z prostředí mořských hlubin, která je inspirovaná kapitánem Nemem a jeho Nautilem. Zní to skvěle, ne?

Ana Dakkarová studuje prvním rokem na prestižní námořní akademii, která se už léta zabývá průzkumem tajemství podvodního světa. Během poslední zkoušky na moři se ale stane ohromná tragédie, která Anu stojí to nejcennější - místo, kterému začala říkat domov a rodinu. Mimoto také zjistí, že je jejich akademie už od pradávna spjatá s konkurenční střední školou, která by ráda zneužila vynálezy Aniny rodiny. Byl Anin život až do téhle chvíle pouhapouhá lež? Dokáže se postavit nepřátelům čelem a ochránit své spolužáky nebo je čeká konec v mořských hlubinách?

Dcera hlubin je standalone román z žánru middle grade fantasy. Je tak primárně určen pro mladší čtenáře, z vlastní zkušenosti ale mohu potvrdit, že bavit bude čtenáře jakéhokoliv věku. Autorem není nikdo jiný než Rick Riordan, který v našich vodách proslul především díky sérii Percy Jackson. Ve své nejnovější knize se autor vydává trošku jiným směrem a zaměřuje se na příběh o kapitánu Nemovi a jeho ponorce Nautilu. Jeho vynálezy a odkazy na knihy Julese Verna je kniha doslova prodchnutá. Čeká vás tak podmořské dobrodružství, během kterého jde i o život. Krátké a poutavé kapitoly jsou jen jedna z mála věcí, které na vás čekají. Riordanův styl psaní je svižný, dynamický a velmi dobře se čte. Akce na těch správných místech graduje a čekají vás i nějaké ty zvraty, které možná nebudete čekat.

Se dny, které vám změní život, se to má tak. Začínají jako všechny ostatní. Nedojde vám, že se váš život chystá rozpadnout na milion doutnajících kousíčků hrůzy, dokud není pozdě.
Riordan má za sebou celou řadu knih, a tak je řádně vypsaný. Svým postavám věnuje patřičnou pozornost, a to především naší hlavní hrdince Aně. I když to sama ještě neví, její rodina není obyčejná a skrývá ohromné tajemství. Ana se s tím musí postupně vyrovnat, stejně jako s tragédií, která postihla jejich akademii. Ana mi byla už od začátku sympatická. Nehraje si na něco, co není a chová se úměrně svému věku. To platí i o jejích spolužácích a dalších vedlejších postavách. Autor nezapomněl na nikoho - ani na Aniny nepřátele. Romantiku nečekejte, není tam (možná v náznacích, ale to berte s rezervou).

Nakonec mé vlastní dojmy. Skvělá jednohubka, tak bych to nějak shrnula. Riordan opět nezklamal. I když jsou hrdinové o trošku mladší než byste možná čekali, vůbec to nevadí. Díky nulové romantice se autor mohl zaměřit na samotný děj, rodinné vztahy a odhalování vynálezů, z kterých vás přejde zrak. K tomu přidejte sympatickou hlavní hrdinku, její posádku a opici kuchaře a máte Dceru hlubin.

Dceru hlubin bych doporučila všem, kteří hledají čtivý a dobrodružný příběh z podmořského světa plný vynálezů, tajných spiknutí a inteligentních delfínů.