čtvrtek 23. června 2022

Recenze - Naše zakázané vášně

Láska i nenávist mohou být silnější než osud. Co zvítězí tentokrát?

Píše se rok 1926 a krvavý konflikt mezi dvěma gangy barví ulice Šanghaje do ruda.
V srdci chaosu je osmnáctiletá Juliette Caiová, která má převzít roli dědičky Šarlatového gangu. Proti němu stojí Bílé květy - rivalský gang pod vedením otce Romy Montagova, Juliettiny někdejší lásky. Když však gangstery na obou stranách posedne šílenství, musí se Juliette a Roma společně postavit nadpřirozenému zlu. Jinak už brzo nebude žádné město, kterému by mohli vládnout.

Retellingů na Romea a Julii moc neznám. Proto jsem byla příjemně překvapená českým překladem Našich zakázaných vášní. Kniha sklízela jednu dobrou recenzi za druhou, a tak jsem se jí rozhodla dát šanci. Anotace zněla setsakra dobře, takže proč ne?

Juliette by lasq.draws
Šanghaj. Rok 1926. Dva gangy, které ovládají město a mají mezi sebou krevní mstu. Cizinci snažící se získat nadvládu. Dva mladí dědicové - Roma a Juliette, které pojí společná minulost a hořká nenávist k tomu, co mohlo být. Tajemná nemoc, která se šíří ulicemi jako mor a zabíjí na potkání. Neviditelné šílenství. Dokáží Roma s Juliette na chvíli odložit dávnou mstu a spojit síly, aby přišli na kloub nepřirozenému zlu a zachránili nic netušící město před katastrofou?

Naše zakázané vášně jsou prvním dílem z plánované dilogie z pera Chloe Gong. Jedná se o jeden z Humbook Tipů. Jsou inspirovány tragickým příběhem o zakázané lásce Romea a Julie od Shakespeara. Autorka si s ním však velmi kreativně pohrála a přinesla nám místo toho Romu a Juliette v prostředí gangsterské Šanghaje z 30.let 20.století. Atmosféra z knihy doslova dýchá a není divu - Chloe Gong se inspirovala dobovými reáliemi a promítla je i do svého příběhu. Pokud čekáte klasický zamilovaný románek, pak budete zklamaní. Čeká na vás místo toho tajemná nemoc, která přivádí obyvatele k šílenství. Takže spousta akce, napětí a nečekaných zvratů. Máme tu hned několik vypravěčů, i když ústředním párem jsou Roma s Juliette. Autorka píše velmi poutavě a okamžitě vás vtáhne do děje

Vybral sis mě před čtyřmi lety. Vybral by sis mě i dnes?

Roma and Juliette by artbymashley
Velká část příběhu stojí na různorodých charakterech postav a na jejich vzájemné dynamice. Oba hlavní hrdinové mají hloubku - čtenář postupem času odhaluje jejich minulost a to, co je pohání v současnosti. Velkým plusem je fakt, že autorka z protagonistů nedělá nějaké hrdiny - ukazuje jejich pravé já a to, co život v gangu obnáší. I to nepěkné, co s tím souvisí. Sympatičtější mi o trošku více byla Juliette Caiová - trošku lehkovážná, avšak neméně inteligentní dědička Šarlatového gangu. Následník Bílých květů, Roma Montagov, ale nebyl o moc pozadu. Chemie mezi oběma hrdiny byla hmatatelná, nemluvě o jejich společné minulosti. Prostor dostávají i vedlejší postavy, které si buď zamilujete nebo je budete nenávidět.

Nakonec mé vlastní dojmy. Na začátku jsem byla trošku skeptická, protože upřímně? Téma zakázané lásky je samo o sobě klišé a je poměrně těžké v dnešní době přijít s něčím originálním, co tenhle trope ozvláštní. Byla jsem ale velmi mile překvapená. Abych to uvedla na pravou míru - téma nemoci či pandemie v knihách zbožňuji. Tolik možností! A autorce se ho povedlo zpracovat na výbornou. Realistické prostředí Šanghaje včetně politické scény, gangy, drogy, odpor k cizincům... to vše jen znásobilo nadšení, s kterým jsem knihu hltala. Líbilo se mi, že romantika byla až na druhé koleji a pouze příběh doplňovala. Postavy tak samy o sobě daleko lépe vynikly. Nikdy bych nečekala, že tohle řeknu, ale retelling Romea a Julie může mít i něco do sebe. Netrpělivě vyhlížím druhý díl, protože tohle je pecka a kniha by vám neměla uniknout.

Naše zakázané vášně doporučuji všem, kteří hledají akční a napínavou young adult z prostředí Šanghaje. Pouze pro silnější povahy. Pokud se chcete dovědět, do kterého gangu byste patřili, zkuste TENTO kvíz od Humbooku

Děkuji společnosti albatrosmedia.cz za poskytnutí reading copy.