pondělí 8. dubna 2024

Recenze - Noční ptáčata

Zakázaná magie, intriky a tajemství v blyštivém fantasy světě inspirovaném dvacátými lety.

O Nočních ptáčatech se ve městě Simta mluví jen šeptem – jsou to dívky s výjimečnou magií v krvi. Jediným polibkem mohou změnit lidský osud. Jejich identita je přísně tajná, ale žádné tajemství nemůže zůstat skryto navždy. Když Matilde a její sestry zjistí, že jejich schopnosti jsou daleko silnější, než jim mocní tvrdili, budou se muset rozhodnout. Zůstanou ve zlaté kleci, nebo zkusí změnit prohnilý systém od základu? Ve světě, kde ženám za jakýkoli projev magie hrozí upálení, může být každá chyba smrtící…

Tohle byl insta cover buy. Jakmile ilustrátorka české obálky, Adéla Stopka, zveřejnila první návrh, byla jsem přesvědčená o tom, že kupuji, a to nehledě na to, o čem kniha bude. Sice jsem se nesčetněkrát už spálila, ale upřímně? Bylo by mi to fuk, protože cover Ptáčat je fakt porno pro oči.

Ptáčata od Adély Stopky

Dívky vládnoucí mocnou magií ve světě, ve kterém je magie víceméně tabu... Říká se jim Noční ptáčata a jediným polibkem mohou svou moc předat někomu dalšímu. Ač o nich kolují různé zvěsti a mnozí nevěří, že skutečně existují, za správný obnos peněz či klenotů se k nim může dostat kdokoliv. Matilde a její sestry svou magii a identitu ukrývají před celým světem. Jejich moc se však nečekaně probudí a sílí. Vydají se dívky nebezpečnou cestou a opustí bezpečné pozlátko zlaté klece a roztáhnou křídla? Co se je nebezpečnější než krásná dívka? Nespoutaná dívka poháněná hněvem svých staletí utlačovaných sester.

Noční ptáčata jsou prvním dílem plánované série z pera Kate J. Armstrong. Za překrásnou českou obálkou stojí Adéla Stopka, která má na svědomí například obálky série Divoká říše, Vampýrská akademie či Woodhillu. Autorka svůj příběh zasadila do fantasy světa inspirovaného dvacátými lety. V opozici zde stojí monarchie versus církev. Magie je ve své podstatě velké tabu a je striktně kontrolována skrze alchymii či očarování. Ženy jí vládnoucí jsou persekuovány a následně i popraveny. Jedinou výjimku tvoří tzv. Noční ptáčata, která svou moc prodávají za úplatky skrze polibek a jsou chráněna mocnými šlechtickými rody. Příběh je vyprávěn z pohledu tří ptáčat - Matilde, Sayer a Æsy. Ač je první polovina knihy pomalejší a seznamuje čtenáře s dějem a sílícími schopnostmi dívek, ve druhé polovině přechází do akce a nečekaných zvratů, které jsem popravdě nečekala. Velkou roli zde také hraje politika a boj s církví, což bylo velmi osvěžující a dodalo to celému světu na komplexnosti.

Matilde je stvořená z tisícera vrstev tajemství. Některá jí lnou ke kůži a každý, kdo ví jak, si je může přečíst. Jiná jsou skrytá v jazyce, kterému rozumí jen hrstka dívek. A pak se najdou ještě taková, která mají křídla a jsou schovaná v jejím nitru.

Noční ptáčata od Adély Stopky
Kolem postav a jejich vývoje se točí prakticky celá kniha. Autorka se bezesporu snažila do svého příběhu přidat "girlpower", což se jí povedlo. Ačkoliv jsem sama na tuto tematiku hodně opatrná, jelikož ne každému se povede ji napsat, Armstrongová to zvládla na výbornou. Svědčí o tom i naše hlavní hrdinky. Svou povahou možná nesednou každému (což je vítané plus!), ale já si je zamilovala. Matilde je prominentní dcerkou z významné šlechtické rodiny. Spoustě lidí bude nesympatická, ale víte co? Líbilo se mi, jakým způsobem se se svou rostoucí mocí vyrovnala. A proč jsem si ji zamilovala? I když byla na útěku, nebála se přiznat, že jí hodně chybí luxus, na který je zvyklá. Ve spoustě young adultovek se holky z dobrých rodin s těžkými podmínkami sžijí až příliš rychle. Ehm... takhle to nefunguje? Není ostuda si pobrečet a postesknout nad krásnými šaty. Sayer většinu svého života vyrostla v gangu a zlaté pozlátko je pro ni tak něčím novým. To samé platí i o Æse, která vyrostla daleko od Simty. Autorka se ve velké míře věnuje i tomu, co to znamená být "sestrami".

Nakonec mé vlastní dojmy. Noční ptáčata jsou pravděpodobně největším překvapením letošního roku. Fakticky jsem nečekala, že se do toho světa až tak zamiluju. Ale stalo se. Kromě nečekané akce a napětí mi byla sympatická i nepřítomnost romantiky (nějaká tam je, ale nehraje skoro žádnou roli nebo slouží příběhu). Objevování schopností spolu s dívkami bylo neskutečně fascinující a jsem vážně zvědavá, jak se dál příběh vyvine. A jo, bylo to daleko lepší jak Čtvrté křídlo!