čtvrtek 11. dubna 2013

Recenze - Jsem roztříštěná

Jsem roztříštěnáAnotace:

Jsem prokletá.
Mám dar.
Jsem zrůda.
Jsem víc než jen člověk.
Můj dotek je smrtící.
Můj dotek znamená sílu.
Jsem jejich zbraň.
Budu se bránit.

Nikdo neví, proč je Juliettin dotek smrtící, ale Obnova s ní má své plány. Chtějí ji použít jako zbraň.
Ovšem Juliettina představa je úplně jiná…
Kniha, kterou držíte v ruce, vás bude děsit.
Tuhle knihu nebudete moci odložit!



Proč jsem si knihu vybrala

Po přečtení anglické verze jsem prakticky až do českého vydání nemohla normálně dýchat. Shatter me mne uhranulo nejenom skvělým příběhem, ale především osobitým stylem psaní. Byla jsem proto zvědavá, jak si s překladem poradilo jedno z našich nejlepších nakladatelství.

Trailer



Něco málo k obálkám

Shatter Me (Shatter Me, #1)Shatter Me (Shatter Me, #1) 

CooBoo všechny překvapilo vlastní obálkou, kterou nikdo určitě nečekal. Chápu ale jejich tah - jak je v dnešní době zvykem, u dalších dílů se měnily obálky, a tak by muselo vytvářet tak či tak svoje. Obálka je nezvyklá a než si na ní člověk zvykne, tak to chvíli trvá. Sice jsem pořád fanouškem cizího originálu, ale oceňuji snahu - povedla se. O originále jsem se zmiňovala už v původní recenzi - je naprosto famózní a dokonale se hodí k ději - kdo četl, pochopí. A i Juliette jsem si nějak podobně představovala. Nakonec jsou tu známá oka. Jelikož mám doma druhý díl v poobném provedení, jsem v nevýhodě. Zvykla jsem si na ně. A líbí se mi. Moc.

Ich fürchte mich nicht (Shatter Me, #1)  Ne me touche pas (Insaisissable, #1)

Němci musejí mít prostě něco extra. Vlastně nechápu, co to s chudinkou modelkou udělali, ale budiž. Nápad zajímavý. Francouzi zvolili růžovouů. Dobře, chlapci. Ty šaty bych možná pochopila. Ale proč žůžová?

Dotyk Julii (Shatter Me, #1)Rör mig inte! 

Nakonec se zmíním o obálkám, které mne zaujaly. Poláci si s obálkou fakt vyhráli - tematicky je podobná té originální. Celkem děsivá, nemyslíte? Druhá je švédská. Vlastně ani nevím, proč mne zaujala. Asi tou barvou - čiší z ní deprese. Celá Juliette.

Hodnocení
  
Juliette se nikoho nedotkla už skoro rok. Ne, že by nechtěla. Jakmile to ale udělá, něco se stane. Obnova jí drží pod zámkem, aby nikomu neublížila. Je ale Juliette tou největší hrozbou? Po příchodu spoluvězně Adama se vězněná dívka konečně dostává ze své uliy a začíná si uvědomovat, že může být něčím víc než zbraní Obnovy. Warner, jeden z velitelů, si to ale nemyslí. 
  
Už od první stránky jsem měla z překladu velký strach. Tahereh Mafi nám naservírovala originální příběh odehrávající se na zničené Zemi, kterou udržuje naživu pouze Obnova. Hlavním kamenem úrazu, který mnoho čtenářů odradí od čtení, je tolik diskutované "škrtané písmo". Dle mého názoru si s ním překladatelka poradila velmi dobře. A v čem je odlišnost a unikátnost tohoto prostředku? 

Díky němu máme možnost příběh ještě více prožívat - ukazuje nám Juliettiony vnitřní myšlenky, které jí v dané chvíli napadnou. V originále jsem si tyto pasáže sice užila o hodně víc, ale to je dané tím, že některá anglická slovíčka není možné přeložit úplně doslova. Je to škoda, protože tak čtenář občas nemusí pochopit autorčin záměr. Celá zápletka se od poměrně klidného začátku s každou další stránkou rozjíždí a ke konci můžeme čekat spoustu akce a šokující rozuzlení, které vám ukáže ochutnávku toho, co najdete ve druhém díle. Největším tahouhnem Roztříštěné jsou beze sporu postavy.



Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.
Já nejsem blázen. Já nejsem blázen. Já nejsem blázen.  Já nejsem blázen.
 


Autorka si skvěle pohrála s každou ze svých postav. Hlavní hrdinka Juliette patří mezi nejobdivuhodnjší postavy, jaké jsem kdy poznala. Vytrpěla si mnohé, a přesto si stále uchovává naději a sílu bojovat. Čtenář se s Juliette lehce ztotožní díky autorčině stylu psaní. Mimo hlavní hrdinku tu máme vojáka Adama, který se zdá v mnoha ohledech dokonalým. Jeho pravým opakem je Warner, který nechal Juliette zavřít pro své zvrácené potěšení. Osobně jsem si Warnera oblíbila ze všech postav nejvíce. Je zajímavé sledovat, jak a proč se chová. Oproti chudáčkovi Adamovi se Warnie dokáže chovat jako solidní psychopat, což ho naprosto odlišuje. Autorka dokázala vytvořit uvěřitelného padoucha, kterého buď budete milovat, nebo nenávidět. Za zmínku stojí i Adamův přítel Kenji, jehož průpovídky vás smíchy srazí do kolen a Adamův bratr, kterého si ale moc neužijete.

Jsem roztříštěná patří k dílům, která budete buď milovat, nebo nenávidět. Tahereh Mafi nám přinesla dystopický příběh s originálním námětem (někteří Roztříštěnou kritizují právě kvůli tomu - osobně jsem se s podobným tématem v KNIHÁCH ale nesetkala - Co na tom, že se objevuje ve filmu?) a osobitými postavami. V budoucnu se můžeme těšit na druhý díl, který ve světě vyšel pod názvem Unravel me a doufejme, že i na novelu Destroy me psanou z pohledu Warnera. 


 Celkové hodnocení:  99 %

Zdroje:
Anotace a obálky
Obrázky 


 "Svět je placatý. Vím to, protože mě z něj shodili a já už se 17 let horko těžko držím na jeho okraji. Už 17 let zkouším vyšplhat zpátky, ale když vám nikdo nepodá ruku, není možné překonat gravitaci. Když se nikdo neodváží riskovat a dotknout se mě. "

4 komentáře :

  1. Kniha sa mi veeeľmi páčila 8) Naozaj skvelý námet aj preškrtané vety a sama hl. postava mi bola veľmi sympatická 8)

    OdpovědětVymazat
  2. Tuhle knížku si chci strašně moc přečíst!!! :D :)

    OdpovědětVymazat
  3. polská obálka je opravdu nádherná :D
    knížku mám zarezervovanou v knihovně, ale jsem asi až 3 :D :D to si ještě počkám... -_- :D

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá recenze! :) Knihu bych si určitě chtěla přečíst. :)

    OdpovědětVymazat