pondělí 13. července 2015

Recenze - A Court of Thorns and Roses

A Court of Thorns and Roses (A Court of Thorns and Roses, #1)Oficiální anotace

Devatenáctiletá lovkyně Feyre zabije v lesích vlka, což vyvolá reakci - podivné monstrum dorazí až na práh jejího domu, toužící po odplatě. Feyre je odvlečena do podivné kouzelné země, kterou zná pouze z legend a příběhů. Také zjistí, že její věznitel není zvíře, ale Tamlin - jeden ze smrtících nesmrtelných faerie, kteří kdysi vládli světu.

Během jejího pobytu v jeho sídlech se její city k Tamlinovi pomalu mění - ledová nevraživost na planoucí vášeň, která spaluje všechny lži a varování, které kdy Feyre slyšela o krásném, ale nebezpečném světě Fae. Faerijské země ale začínají chřadnout pod tíhou starodávného a zlého stínu, který se objevil. Feyre musí najít cestu, jak jej zastavit... nebo zavrhnout Tamlina a jeho svět... už navždy.

Od Sarah J. Maas jsem si nejdřív chtěla přečíst Throne of Glass, nakonec jsem ale skončila u ACOTAR. Je to druhá kniha, kterou máme s Kath v Summer Readingu, takže... proč ne? Už podle anotace to znělo totálně cool.

Tahle grafika je naprosto dechberoucí. Miluju červenou a v kombinaci s badass Feyre... Miluju její tetování! (Kdo četl, tak ví). Doufám, že i naše obálka bude stejná jako ta originální.

A Court Of Thorns And RosesDevatenáctiletá Feyre se musela stát lovkyní - její otec je naprosto neschopný, stejně jako její sestry. Jednoho dne uloví Feyre vlka se zlatýma očima, které nevěstí nic dobrého. Odplata na sebe nenechá dlouho čekat - na prahu jejich domu se zjeví bestie, která dá Feyre na vybranou - buď zemře nebo odejde do zapovězené země nesmrtelných a krutých Fae. Feyre se nenechá pobízet a brzy zjišťuje, že svůj život prožije v rezidenci jednoho z Fae, které tak nenávidí. Její bestiální únosce je navíc také jedním z Fae a Feyre brzy zjišťuje, že to, co o nesmrtelných slýchala, jsou jen lži. Dokáže se dívka s ledovým srdcem ubránit planoucím citům, které v ní pomalu rostou? A co temná hrozba, která se objevila ve faerijských lesech?

A Court of Thorns and Roses je prvním dílem nové série z pera Sarah J. Maas, která se proslavila svou sérií Throne of Glass. Příběh je zasazen do fiktivního fantasy světa, který je rozdělen na faerijská království a lidské země, které odděluje zeď. Fae tu hrají velkou roli, stejně jako jejich historie a konflikt s lidmi. Autorka velmi pěkně vykreslila kontrast mezi oběma rasami - a to především díky hlavní hrdince, která je člověk a svůj život má strávit mezi krásnými nesmrtelnými Fae. Autorčin styl psaní je velmi návykový - kniha se čte velmi dobře. Příběh nese jisté prvky klasického pohádkového příběhu o Krásce a Zvířeti - Sarah J. Maas si jej však upravila k obrazu svému a přidala mnoho dalšího. Už od samého začátku je kniha nabitá akcí, která následně plynule přechází v samotný popis faerijského panství (a následně opět v akci). Oproti Krásce a Zvířeti je ale Court of Thorns and Roses daleko krvavější a krutější. Nechybí ani romantická linka mezi hlavními hrdiny - autorka skvěle popsala pomalu se rodící vztah a vzájemné jiskření.

Rhysand stared at me for long enough that I faced him.

"Be glad of your human heart, Feyre. Pity those who don't feel anything at all.”

A Court of Thorns And RosesTak se dostáváme pomalu k postavám. Hlavní hrdinka Feyre je velmi sympatická a má všech pět pohromadě. Oproti jiným YA hrdinkám dokáže Feyre racionálně myslet a postarat se o ostatní (a také dělat těžká rozhodnutí). Rozhodně to není žádná uťápnutá šedá myška, která by si nechala poroučet. Osobně mě iritovala její nejbližší rodina, především otec a sestra Elain. Druhá sestra Nesta byla zpočátku sice taky děsná, ale časem jsem si k ní našla cestu.

Samotnou kapitolu tvoří Fae - Tamlin je hodně zajímavá postava s historií, kterou Feyre odhalí až postupem času. Zamilovala jsem si i Tamova nejlepšího přítele Luciena - správně sarkastický a vtipný (na to, že je Fae). V mém srdci má místo i Rhysand, o kterém tu ale v zájmu spoilerů mluvit nebudu (stejně jako o zbytku padouchů). Stačí říct jedno - nenávidím je.

A mé dojmy? Nebudu nic zastírat, od knihy jsem čekala něco úplně jiného. Proto jsem byla velmi mile překvapená. Bylo podezřelé, jak moc všichni Sarah chválí, takže jsem se chtěla přesvědčit sama. A je asi dobře, že jsem začala s ACOTAR místo s TOG. Velkým plusem bylo určitě to, že mi už od samého začátku sedla hlavní hrdinka. Dále samotní Fae - miluju Fae a konečně jsem našla knihu, kde jsou vylíčení dle mých představ - neúprosní, majestátně nádherní, ale krutí. Pak ten vztah mezi Feyre a Tamem... prostě ááá! Ti dva by mohli podpálit i mokrý dřevo! A Lucien! Trochu mi připomíná mého manžela... Kenjiho z Shatter Me. Samotný koncept příběhu je geniální a je super, že i když je kniha inspirována Kráskou a Zvířetem, není tak pohádková. Byla to prostě jízda.

A Court of Thorns and Roses bych doporučila všem, kteří mají rádi příběhy s pohádkovou tematikou a nevadí jim, že se jedná o trochu temnější a drsnější verzi.

Celkové hodnocení:  95 %