neděle 1. listopadu 2015

Recenze - Buddhismus pro zaneprázdněné: Jak nalézt štěstí v nejistém světě

Buddhismus pro zaneprázdněné: Jak nalézt štěstí v nejistém světěOficiální anotace

Co je třeba ke štěstí? Tuto otázku si v určité fázi života položil snad každý, ale jen málokdo najde cestu k trvalému pocitu naplnění. Autor knihy David Michie měl za to, že si splnil všechny své životní sny a cíle. Získal významné pracovní postavení, má drahý byt v centru, luxusní auto, jezdí na báječné dovolené, ale vnitřní hlas mu šeptal, že mu stále něco chybí. Řízením osudu se dostal k léčitelce, která mu doporučila zajít do buddhistického centra, a tam začala nejdůležitější cesta jeho života.

David Michie v této překrásně napsané knize otevírá bránu k základům učení tibetského buddhismu. Se suchým a sebeironickým humorem ukazuje, jak začal ve svém každodenním životě praktikovat buddhistické cvičení, a vysvětluje, jak postupně pochopil rozdíl mezi dočasnými radostmi všedního života a hlubokým vnitřním klidem a životní spokojeností, která pramení ze spojení s naší přirozeností.

Myšlenky buddhismu mi přijdou více než sympatické, tudíž jsem se nemusela moc dlouho rozhodovat nad výběrem této knihy. Navíc je autorem můj oblíbenec David Michie, od kterého jsem už četla Dalajlámovu kočku a Kouzelníka ze Lhasy, takže... to byla jasná volba!

Buddhism for Busy People: Finding Happiness in an Uncertain WorldBuddhism for Busy People: Finding Happiness in an Uncertain World

Ze všech nalezených obálek se mi ta naše líbí rozhodně nejvíc - barvičky jsou harmonické a příjemné pro oči a pan kravaťák se hodí k tématu knihy. Úchvatné je i zpracování pod přebalem - stejně jako u všech ostatních Michieho knih, které u nás vyšly. K zahraničním obálkám nemám co říct - nejsou nijak přehnané a skvěle se hodí k tématu. Tečka.

Otázkou, jak získat pocit trvalého štěstí, se v dnešní době zabývá už spousta lidí, a to nejen odbroníků. David Michie si ve své nové publikaci tuto otázku také položil - a na příkladu svého vlastního života čtenářům předvedl, že získat trvalé štěstí není vůbec jednoduché. V Buddhismu pro zaneprázdněné prezentuje příběh sebe samého - touhu po luxusu, dobré práci, krásné přítelkyni... a příběh o buddhismu, který mu v těžké životní situaci pomohl. Jste neustále ničím zaneprázdnění a myslíte si, že je kariéra vše, co chcete? Hledáte životní štěstí? Pak je tahle kniha přesně to pravé pro vás.

girl, sunset, and yoga imageBuddhismus pro zaneprázdněné: Jak nalézt štěstí v nejistém světě je samostatně stojící kniha z pera Davida Michieho, který je u nás známý díky svým knihám Dalajlámova kočka a Kouzelník ze Lhasy. Kniha je rozdělena do deseti kapitol, kde každá z nich začíná citátem hodícím se k dané problematice. Publikace je beletristicko-naučná - autor spojil výklad o základních buddhistických praktikách a aplikoval je na příkladu vlastního života, což byl vynikající nápad - čtenář se tak může s autorem velmi dobře ztotožnit. Příběhová složka navíc dodává celé knize spád a dynamičnost. Pokud jde o obsahovou složku, David Michie se zabývá především otázkou trvalého štěstí a jak ho dosáhnout. Seznamuje se základy buddhistického učení a také tím, jak vůbec začít meditovat (najdete tu i 4-5 meditačních technik, které můžete využít).

Nejvíc mě zasáhlo, že po mně chtěla, abych "kultivoval vnitřní klid". Způsob, jakým mi podala seznam meditačních center, naznačoval, že něco takového se lze naučit se stejnou pragmatičností, jako se učíme například řídit auto nebo pracovat s počítačem - a tak to také bylo.

change, quote, and peace image
Jedním z největších plusů, které na knize vidím, je fakt, že se tu můžeme poměrně detailně seznámit s kariérní historií samotného autora. David Michie byl jako jeden z mnoha - muž, který toužil po dobrém pracovním místě, slušném platu, bydlení atd. Na příkladech svých mistrů také prezentuje samotnou náturu buddhistů - což mi přišlo velmi zajímavé vzhledem k tomu, že jsem se s žádným nikdy osobně nesetkala.

Nakonec přecházím k vlastním dojmům. Nebudu předstírat, že k autorovi nechovám vřelé sympatie. Chovám. I tak mne ale kniha velmi příjemně překvapila. Čekala jsem spíš návod pro uspěchané podnikatele, ale dostala jsem něco úplně jiného. Ocenila jsem především vsuvku v podobě autorových vlastních zkušeností - až doteď jsem o něm totiž skoro nic nevěděla (ani to, jak se dostal k buddhismu). Ve výkladových částech jsem se pak orientovala překvapivě dobře - autor píše jasně a srozumitelně, takže to pochopí i laik. Samostatnou kapitolou je pak grafické zpracování knihy - ať už samotný přebal nebo to, co je pod ním. Pokud chcete nějak změnit svůj život a žít ho o trochu klidněji, pak je tahle kniha přesně pro vás.

Buddhismus pro zaneprázdněné bych doporučila všem, kteří jsou již unavení ze všeho toho honění za materiálním bohatstvím a hledají něco, co by jim pro jednou přineslo klid v duši.

Celkové hodnocení:  4 z 5 hvězdiček

Děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.