úterý 9. října 2018

Recenze - Cesty se rozcházejí

Cesty se rozcházejí (Carve the Mark, #2)Oficiální anotace

Životy Cyry a Akose ovládají jejich osudy, které věštba pronesla už při jejich narození. A zdá se, že osud se nedá změnit, ať se snaží sebevíc. Akos je zamilovaný do Cyry, i když dávné proroctví určilo, že zemře ve službách její rodiny. Nebezpečí se ještě více vystupňuje, když se mezi jejich národy rozpoutá válka, kterou se oba snaží zastavit.

Čáry života jsem v loňském roce zařadila mezi jedny z největších zklamání. Kniha to sice až tak zlá nebyla, nic se tam ale nedělo, postavy byly poměrně ploché a celý svět byl slepeninou světů z několika jiných knih. Proto jsem byla celkem na vážkách, jestli se vůbec do Cest pouštět, na druhou stranu jsem ale Veronice chtěla dát ještě jednu šanci, protože její Divergence je naprosto boží a nevím, kam se všechno to psaní ztratilo. Přesně tohle se stane v případě, kdy je autorčina první kniha naprostý skvost a vy pak čekáte, že v podobném duchu budou i její další knihy...

Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství CooBoo rozhodlo zachovat originální obálky, protože jsou na celé knize to nejhezčí. Pořád se nemůžu rozhodnout, jestli se mi víc líbily Čáry nebo Cesty, takže to nechám nejspíš na remíze.

My Cyra Noavek, based on the great Carve The Mark, by @VeronicaRoth. This gal is incredible, I look forward for the next books!
Cyra by Daamile
Cyra a Akos jsou na útěku. Sice se jim podařilo unést Cyřina bratra Ryzka, s nímž zdánlivě skončila krutovláda na Šotetu, další nebezpečí na sebe ale nenechá dlouho čekat. Oba milenci jsou svázáni vyřčenými osudy, které ovládají směr jejich cesty celý jejich život. A ač se snaží sebevíc, nemohou se z pout osudu vyvléknout. Jejich vztah se ale brzy stane tím nejmenším, čeho by se měli obávat. Celá galaxie se neodvratitelně řítí do nevyhnutelné války. Podaří se Cyře a Akosovi zasáhnout dřív, než bude příliš pozdě?

Cesty se rozcházejí jsou druhým a závěrečným dílem dilogie Čáry života z pera Veronicy Rothové, která se u nás proslavila především díky trilogii Divergence. Příběh navazuje přesně tam, kde v prvním díle skončí. Na rozdíl od jedničky je ale vyprávěn z více úhlů pohledu - kromě Cyry a Akose máme možnost nahlédnout do hlavy dalším postavám, jako je Akosova sestra Cisi či jeho bratr Eijeh a několik dalších. Čáry života jsem nehodnotila nijak kladně - hlavní problém jsem měla s tím, že se v knize nic nedělo a přišlo mi, že autorka celým světem vykradla a poslepovala hned několik jiných YA sérií (a s nápady vykradla i sama sebe). U Cest jsem naštěstí tenhle problém už neměla. Možná je to tím, že jsem dvojku četla rok po jedničce a nic moc jsem si už nepamatovala, ale Cesty nebyly vůbec špatné. Nechyběl tu autorčin příznačný čtivý styl psaní, stejně jako nějaká ta akce a napětí. S některými zvraty sice pořád nesouhlasím, celkově to ale působilo uceleněji.

„Chce nás zabít,“ říkáme si. „Je to jisté?“ „Tak jisté jako osudy. Chce, abychom nebyli.“ „Osudy.“ V tom slově zní disonance. Tak jako člověk dokáže něco zároveň milovat i nenávidět, milujeme a nenávidíme osudy. Věříme v ně, ale zároveň nevěříme.

Výsledek obrázku pro carve the mark marks
Co se týče postav, úhlavním párem je tu Cyra Noavek a Akos Kereseth. V prvním díle mi byli oba ukradení - ani jeden z nich mne nezaujal a nedokázala jsem se s nimi sžít (Cyra pro mě byla fake náhražka Juliette z Shatter Me). Světe div se, ve dvojce jsem si k Cyře cestu už našla a její kapitoly si náležitě užila. Akose ráda nemám, musím ale uznat, že už není tak otravný jako v prvním díle. Co se týče romance, považuji ji za jeden z největších mínusů celé knihy - je škoda, že si Cyra a Akos nedokázali sednout a pořádně si promluvit. Namísto toho se pak oba půl knihy užírali tím, co udělali. A to by stačilo si jen promluvit! Na druhou stranu mne jejich vztah bavil. S vedlejšími postavami už to bylo trochu horší. Akosova sestra Cisi se sice snaží vystupovat jako drsňačka, která svým darem ovládá lidi, já jí to ale nesežrala. Nejvíc jsem asi soucítila s Eijehem, jehož kapitoly byly jedny z nejzajímavějších.

A nakonec mé dojmy. Do knihy jsem šla s prakticky nulovým očekáváním, jelikož víme, jak to dopadlo u jedničky, kterou bych nejradši spálila. Pořád si stojím za tím názorem, že Divergence byla autorčinou nejlepší knihou a pak to šlo do kopru. U Cest jsem začala získávat naději zpět, protože to vůbec nebylo strašné. Příběh se tak nevlekl, byla tu akce a napětí, které jsem postrádala u jedničky a vlastně to byla příjemná jednohubka. Určitě to ve svém žánru nepokládám za to nejlepší, pokud se vám ale jednička nelíbila stejně jako mně, zkuste dvojku. Až na pár plot twistů se mi líbil směr, kterým se autorka ubírala, stejně jako akce a napětí... Co se týče postav, Cyra a Akos se od prvního dílu polepšili. Jejich vztah by sice nemusel být tak dramatický, dá se to ale přehlédnout.

Cesty se rozcházejí bych doporučila všem, kteří hledají oddechovou YA sci-fi s rychlým spádem a nějakou tou romantikou.

Celkové hodnocení: slabší 4 z 5 hvězdiček

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku.