neděle 2. prosince 2018

Recenze - Hate List

Hate List

Před pěti měsíci střílel Valeriin přítel Nick na spolužáky v kantýně. Valerie se ho pokusila zastavit a jeden život tak zachránila, ale kvůli seznamu, který pomáhala sepsat, je podezřelá ze spoluúčasti. Byla na něm jména lidí a věcí, které oba nenáviděli. Pro ni to byla jen slova na papíře, pro něj však cíle k odstranění. Po létě stráveném v ústraní se teď Val vrací do školy. Pohledy spolužáků i vlastní rodina jí neustále připomínají, čeho byla součástí. Musí se vypořádat nejen s Nickovou smrtí, ale především s důsledky toho, co udělal. Vina padá i na ni, ale jakou roli vlastně při tragédii sehrála? Dokáže odčinit to, co pomohla  stvořit, ale nikdy nechtěla přivést k životu?

Proč jsem i knihu vybrala?

Co se týče knih se závažnějšími tématy, dost si mezi tituly vybírám. Neskutečně mne ale překvapilo, že u nás letos vyšla kniha, kterou jsem vídala lidi číst x let dozadu,  době, kdy jsem s blogem teprve začínala. Nic podobného jsem už dlouho nečetla, tudíž byl volba jasná.

Hate ListHate ListA Lista Negra

Žádná z obálek Hate Listu ke mne až tak nepromlouvá, ale ani bych neřekla, že jsou ošklivé. Naše vlastní, originální obálka, se dle mého názoru velmi povedla a jsem ráda, že ji máme.

Výsledek obrázku pro hate list jennifer brown quotes
Valerie a její přítel Nick to nikdy neměli na jejich střední škole lehké. Velmi často byli terčem šikany, a proto spolu sepsali seznam lidí, které nenáviděla. Val nikdy ale netušila, že to Nick bere smrtelně vážně a jejich seznam zaviní tragédii, která otřese celou školu. Jedno květnové ráno se tak změní v naprosté peklo - Nick zastřelí několik svých spolužáků, profesorů, sebe a postřelí i svou přítelkyni. Val se tak musí vyrovnat se ztrátou milovaného a postavit se následkům, které ze střílení vyplývají. Spolu se zbraní se najde i Seznam, který naznačuje, že by Val mohla být spolukomplicem. Je Val skutečně vinna nebo je hrdinkou, která zastavila střílení?

Hate List je samostatným a prvním přeloženým románem do češtiny z pera Jennifer Brownové, mezi jejíž další počiny patří např. Torn Away či Thousand Words. I když v originále vyšel už v roce 2009, česká knihkupectví se ho dočkala až v letošním roce. Autorka se v něm zabývá velmi závažným tématem, které je aktuální především v USA, a to střílením na středních školách. Prvně je třeba zmínit, že román získal velkou řadu literárních ocenění, která jen poukazují na jeho kvalitu. Autorka zvolila velmi zajímavý způsob vyprávění hned ve třech časových rovinách, který příběh ozvláštňuje a pomáhá čtenáři pochopit, co se přesně stalo. Jedna z nich se odehrává v minulosti a přibližuje nám, co se stalo před samotným střílením. Druhá se odehrává během samotného střílení a ta třetí pak několik měsíců po střílení. Všechny tři roviny ozvláštňují novinové výstřižky s rozhovory s přeživšími či s rodinami mrtvých. Díky závažnému tématu není Hate List žádné lehké čtivo. Nedoporučuji tak pro slabší povahy. Hate List je sice hodně čtivý, zároveň je ale také dost temný a depresivní a je dost možné, že vás i rozpláče (stejně jako mě).

Nějak se stalo, že doktor Hieler, který mi většinou jednoznačně stranil, dal mámě svolení použít klíč a vlézt mi do pokoje, kdy se jí zachce. Jen pro případ, že jo. Jako pojistku, že jo. Je tu ta otázka sebevraždy, že jo. Takže kdykoli jsem jí teď neodpověděla na zaklepání, vlezla prostě dovnitř, s telefonem v ruce, jen pro případ, že by vešla a já ležela v kaluži žiletek a krve na svém koberečku ve tvaru sedmikrásky.

Autorka hodně pozornosti věnuje svým postavám, a to především hlavní hrdince Valerii, která byla přítelkyní toho, který střílel. Díky retrospektivnímu vyprávění tak Valerii poznáváme ještě v době, kdy se nic špatného nedělo a v době, kdy vznikl nechvalně proslulý Hate List. V průběhu knihy si Val prochází celou řadou ošklivých událostí, s kterými se musí psychicky vyrovnat. Valina cesta spolu s jejím psychologem pro mne byla jednou z největších výzev, které tahle kniha nabízela.

I když Val v podstatě všechny zachránila a neměla ponětí o tom, co její příběh chystá, celé okolí a i její vlastní rodina v ní vidí zločince, který sice nezmáčkl spoušť, ale i tak se toho účastnil. I když je Nick po většinu příběhu mrtvý, i tak se s ním prostřednictvím Val setkáváme. Osobně jsem ho sice tak ráda neměla, ale moc se mi líbilo to, že ani sama autorka nevěděla, co se Nickovi honilo hlavou a proč všechny postřílel. Kromě Val a Nicka se autorka zaměřila i na řadu vedlejších postav - ať už jsou to Valeriini bývalí přátelé či dívka, kterou Val během střílení zachránila.

mé dojmy z Hate Listu? Už teď mohu říci, že se Hate List zařadí na první příčky nejlepších knih, které jsem letos četla. A není to jen díky dobře zpracovanému tématu, o kterém je třeba mluvit. Jennifer Brown dokázala mistrně zachytit emoce a myšlenky osoby, která se sice střílení neúčastnila, částečně za něj ale také mohla. Autorka se zaměřila nejen na vinnou stránku, ale také na fakt, že i ona ztratila někoho blízkého - fakt, že i ten, kdo střílel, je pouze jen člověk a ne monstrum, za kterého ho má především veřejnost. Je neskutečně dobře, že se Fragment rozhodl knihu i po tolika letech přeložit a vydat.

Hate List bych doporučila každému - autorka dokázala velmi dobře zpracovat téma, o kterém je třeba mluvit.

Celkové hodnocení: 5 z 5 hvězdiček

Děkuji společnosti albatrosmedia.cz za poskytnutí recenzního výtisku.