neděle 10. března 2019

Recenze - Kulti

Kulti

Když se chlapík, kterého odmalička zbožňuješ, stane tvým trenérem, zní to jako sen. Ale to probuzení… Netrvalo ani týden, aby Sal Casillasová o fotbalové hvězdě, která ji v dětství inspirovala natolik, že sama začala hrát profesionální fotbal, ztratila veškeré iluze. Kam se poděly její sny o tom, že si Reinera Kultiho jednou vezme? Její idol je teď tady, nastoupil do jejího týmu jako trenér. Je však zachmuřený, samotářský a neurvalý. Zkrátka úplně jiný, než si ho vysnila… Bude mít Sal odvahu vytáhnout ho z jeho ulity a probudit v něm znovu vášeň a energii, kterými před lety hýřil a které ji tolik okouzlovaly? Ustojí tlak médií, která se kolem Kultiho neustále točí a pod jejichž drobnohledem se teď ocitá i ona?

S autorčinou tvorbou jsem se dosud nesetkala, tudíž pro mě byl Kulti premiéra (i když jsem na Goodreads už postřehla její knihu From Lukov With Love). Kulti mne ale ihned zaujal především svou anotací (a obálkou), jelikož mi byl prezentován jako love story ve fotbalovém prostředí. A na fotbal já slyším.

KultiKultiKulti

I když jsem nejprve nebyla velkou fanynkou naší obálky, po zhlédnutí těch zahraničních musím uznat, že je fakt krásná a k příběhu perfektně sedí. Sama autorka ji navíc sdílela na svém insta a všichni zahraniční čtenáři nám ji závidí, takže asi tak!

Sal Casillasová je profesionální fotbalistka, která už od mala obdivovala hvězdu německého fotbalu, Reinera Kultiho a snila o tom, že si ho jednoho dne vezme. Ta léta už jsou dávno pryč a i když Sal německého šampiona stále obdivuje, její dětské sny jsou ty tam. O to větší překvapení na ni čeká ve chvíli, kdy zjistí, že její bývalý miláček začne spolutrénovat jejich tým. Splněný sen? To sotva. Netrvá to ani týden a Sal zjišťuje, že Kulti není až tak dokonalý, jak ho vykreslují média. Vášeň pro fotbal je ta tam a na jejím místě zbyl zahořklý a málomluvný čtyřicátník, který nenávidí celý svět. Dokáže se Sal postavit novému členovi týmu čelem a probudit v něm opět lásku k fotbalu nebo ji přitažlivý Němec tento sport spíše znechutí?

Kulti je standalone contemporary román z pera Mariany Zapaty, které v zahraniční vyšlo již několik románů, mezi ty nejznámější patří From Lukov With Love z loňského roku. Zařadila bych ji do slow-burn romance ze sportovního prostředí. Líbit se bude především starším čtenářům a čtenářkám (díky starším hlavním hrdinům), přečíst si ji ale může úplně kdokoliv. Jak již bylo zmíněno na začátku, jde o slow burn romance, což znamená, že se vztah mezi hrdiny vyvíjí velmi velmi pomalu. Na druhou stranu je to jedna z věcí, která Kultiho odlišuje. Já osobně jsem pro vztah Sal a Kultiho žila a líbilo se, jak jej autorka popisuje a postupně rozvíjí. Sice jsem sama velkou fanynkou fotbalu, tudíž jsem fotbalové prostředí uvítala, pokud tomuto sportu ale neholdujete, pak se nemusíte bát. Sportovní prostředí tu působí spíše jako kulisa a daleko důležitější jsou samotné postavy a zápletka. I když má kniha bezmála 500 stránek, je neuvěřitelně čtivá a já osobně jsem ji měla přečtenou za jeden den.

Nebuď na něj hnusná. A hlavně mu nenadávej a neříkej mu Führer.

Výsledek obrázku pro kulti mariana zapata
Jelikož kniha stojí hodně na vztazích, jsou pro ni nesmírně důležité postavy. Mariana Zapata dokázala vytvořit uvěřitelné a různorodé charaktery, s kterými se může čtenář sžít a lépe jim porozumět. Hlavní hrdinka Sal je velká sympaťačka, která není žádná modelka a své místo v týmu si musela tvrdě vymakat. Sal jsem si okamžitě zamilovala, jelikož se nebojí postav za ty, které miluje a zároveň si velmi dobře uvědomuje vlastní chyby. Co se týče německého fotbalisty Reinera Kultiho, autorka si s jeho charakterem opět pohrála a v první části z něj udělala postavu, kterou budete prakticky nesnášet. O to zábavnější je pak sledovat jeho "proměnu" a růst, kterým si Kulti projde. Oba dva hlavní hrdinové navíc nejsou úplně nejmladší. Sal je okolo 27 let a Kultimu táhne na čtyřicítku, což není až tak časté. Věkový rozdíl byl příjemným zpestřením a rozhodně za něj autorka získává bonusové body. Zapata se také hodně soustředí na vztahy v rodině.

Dostáváme se k mým dojmům, které jsem po dočtení měla. Kultiho jsem měla přečteného za necelý den, což už o něčem svědčí. S autorkou jsem se sice setkala poprvé, hned od začátku mne ale její styl psaní zaujal a vtáhl do děje a už nepustil. Slow-burn romance sice nejsou něco, co bych četla každý den, v poslední době jim ale přicházím na chuť a baví mě čím dál víc. Na knize se mi líbilo prakticky vše - fotbalové prostředí, propracovaní hrdinové, kteří se chovali jako lidi a měli své chyby a v neposlední řadě pak i vztah mezi Sal a Kultim. Mariana Zapata si dokáže velmi dobře pohrát s pocity čtenáře a napínat ho až do poslední chvíle. Dalším velkým plusem bylo i to, že autorka sice hlavní mužskou postavu popsala jako atraktivní, hlavní hrdinka ale nikdy neměla tendenci se na něj okamžitě vrhnout a strhat z něj šaty, což se u hodně eroťáren stává poměrně často (nebo i YA).

"Hej, ty brátvurste zatracená!"

Kultiho bych doporučila všem, kteří hledají inteligentní příběh ze sportovního prostředí s pomalu vyvíjejícím se vztahem a romancí a řadou neskutečně vtipných scén.