neděle 3. března 2019

Recenze - Stálo to za to

Stálo to za toOficiální anotace

Říká se, že když si někoho připoutáš, jsi za něj zodpovědný po zbytek života. Otázka zní, jestli to stojí za to.

Bašku a Lívii pojí pouto nejsilnější, pokrevní. Ale navzdory tomu, že jsou sestry, jako by neměly nic společného. Zatímco Lívii se ve všem daří, Baška zůstává na druhé koleji - ve škole, mezi kamarády, dokonce i doma. Zaslepeným rodičům ani sestře se zkrátka není možné zavděčit. Jedinou naději na štěstí vidí Baša v rodícím se vztahu s Jakubem, který však skrývá tajemství. Navíc, čím dál víc nesnesitelnější Lívii něco očividně tíží… Zvítězí pocit zodpovědnosti anebo sobeckost stáhne všechny na samotné dno?

Další kniha Mirky Varáčkové je pronikavou sondou pod povrch běžné, zdánlivě normální rodiny, příběhem, ve kterém se překvapivě mnozí najdou. Neboť získat od života dobré karty někdy na rozehrání hry o štěstí nestačí.

S knížkami Mirky Varáčkové vedu takovou malou válku - některé se mi líbí, některé už méně. Proto ke každé přistupuji s opatrností, jelikož nikdy nevím, který prvek mi v její novince sedne/nesedne. Čtu také hodně podle nálady, takže občas tomu odpovídají i hodnocení. Rozhodla jsem se ale dát Mirce ještě šanci - anotace k její nejnovější knize totiž zněla dost dobře.

Stálo to za to

V tomhle případě se nemohu rozhodnout, zda se mi víc líbí naše nebo slovenská obálka. Obě totiž mají něco do sebe.

Výsledek obrázku pro broken sisterhood
Baška a Lívie jsou sice sestry a poutá je proto krevní pouto, kromě toho ale spolu nemají nic společného. I když se Baška snaží sebevíc, v ničem se své úžasné sestřičce nemůže vyrovnat - ve škole, sportu, doma i mezi kamarády. A to se přitom tak snaží... Rodiče mají oči jen pro její sestru, které ve všem nadržují a Baška je tak na vše sama. Peníze si vydělává na brigádě a co se týče vztahu... ten neexistuje. Jednoho večera ale potkává Jakuba - pohledného a tajemného kluka, ke kterému to dívku neskutečně táhne. Mohl by právě on být vysvobozením ze začarovaného kruhu utrpení? Ani Jakub ale není bez chyby - skrývá tajemství, které ho neskutečně tíží. Ani Lívie na tom není nejlépe - pod maskou dokonalé slečny skrývá něco, o čem nikdo nemá tušení...

Stálo to za to je samostatně stojící román z pera slovenské autorky Mirky Varáčkové, které u Slovartu vyšlo hned několik románů (např. Adaptace či Grafitové děvče). Autorka proslula především díky citlivým příběhům o lásce s hrdinkami, které čelí těžkostem života a musí se s nimi nějak vypořádat. Do této kategorie spadá i její nejnovější román, který v překladu vyšel. Hned na začátku bych ráda zmínila, že se pokusím vynechat osobní dojmy a zmíním je až ke konci článku, jelikož dost silně ovlivňují můj názor na celou knihu. V této knize se autorka nejvíce zaměřuje na vztah mezi hlavní hrdinkou a její sestrou a to, jak nadržování jednoho dítěte může ovlivnit vývoj a vztahy toho druhého. Celá kniha se nese v hodně depresivním tónu, nedoporučovala bych ji tedy pro slabší povahy. Autorka dokázala velmi dobře vykreslit emoce postav a pohrát si s jejich vztahy. Nechybí tu ani romantika, která do děje vnesla trochu něčeho pozitivního, to bylo ale tak všechno. Jedním z největších lákadel na celé knize je bezesporu velký plot twist na samotném konci, který většinu, kteří knihu už četli, naprosto dostal. Pevně věřím, že i vy budete mezi ty šťastné.

Naštěstí naši zalezli do kuchyně a tam horečně diskutovali. Určitě probírali, jak se jim jejich mladší dcera nevydařila a jak strašně a nesmazatelně je zklamala.

Co se týče postav, autorka odvedla velmi dobrou práci. Proti hlavní hrdince Bašce stojí prakticky celý svět. I přes to vše čelí všem těžkostem se zdviženou hlavou a odvahou. Právě to jsem na ní obdivovala nejvíce. Bylo mi jí neskutečně líto a vážně jsem doufala, že se dočká happy endu. Je to asi hrdinka, ke které jsem ze všech autorčiných hrdinek přilnula nejvíce. Co se ale týče její sestry Lívie a jejích rodičů... nejraději bych je vymazala z existence. Lívie se sice snažila vykoupit, většinu času se ale chovala jako neskutečná a nevděčná kráva, která sestře jenom ztěžovala život. O rodičích nemluvím, ti by si zasloužili někam deportovat. Zachraňoval to alespoň Jakub, který se vážně snažil. Díky bohu za tebe, Jakube!

Dostáváme se k mým dojmům, které... jsou velmi komplikované. Asi tak do tří čtvrtin jsem knihu hltala s otevřenou pusou a byla jsem až překvapená, jak depresivní a temná ta kniha je. Což je přesně to, co většině knih s podobnou tematikou chybí. Neustále jsem ve vzduchu cítila pocit beznaděje, který nekončil a nekončil... Byla mi sympatická i hlavní hrdinka, což se až tak často nestává. Pokud bych tedy hodnotila první tři čtvrtiny, byla by to jasná pecka. Osobně mne ale děsně rozsekal wow konec, o kterém jsem mluvila v první části. Většina lidí ho miluje a šokoval je, mě neskutečně znechutil a měla jsem chuť knihu spálit. To je ale pouze můj osobní názor a jsem si stoprocentně jistá, že vám se kniha líbit bude. Jinak totiž byla skvělá. Kvůli tomu tentokrát vynechávám celkové hodnocení, jelikož by bylo hodně ovlivněno koncem, který se mi nelíbil.

Děkuji BookLabu (Slovart) za poskytnutí recenzního výtisku.