neděle 7. dubna 2019

Recenze - Zloději dýmu

ZlodÄ›ji dýmu (ZlodÄ›ji dýmu, #1)Oficiální anotace

Princezna, zrádce, lovkyně a zloděj. Čtyři hrdinové mají v rukou osud světa. Čtyři národy stojí na pokraji konfliktu.

V Brigantsku se princezna Catherine připravuje na politické manželství bez kapky lásky, které pro ni chystá její krutý a ambiciózní otec. V Calidoru touží zhrzený sluha March po pomstě knížeti, který zradil jeho lid. V Pitorii cestuje lehkomyslný Edyon od města k městu a krade přitom jednu cetku za druhou, jen pro ten závratný pocit. A na pusté Severní planině při lovu démonů utíká třináctiletá Tash o holý život. Každý je jiný, a přesto je něco spojuje. Všem osud rozdal karty, se kterými hrát nechtějí, a oni z nich musí dostat to nejlepší.

Všechno se mění. Spojenectví se přelévají a rozpadají, staré jistoty tříští a životy našich hrdinů i všech kolem nich se obrací naruby. Jejich budoucnost je neoddělitelně propojena nepředvídatelnými vlivy magie a války. Kdo povstane a kdo padne? Komu se podaří vybojovat si své místo v životě?

Od Sally Green mám doma trilogii Half Bad, ke které jsem se ale zatím nedostala. O Zlodějích dýmů jsem toho v poslední řadě v české blogosféře a hlavně na bookstagramu slyšela strašně moc, takže jsem na ni začala být taky zvědavá, jestli se vyrovná hypu. Navíc ta ořízka!

The Smoke Thieves (The Smoke Thieves, #1)Savuvarkaat (Savuvarkaat, #1)The Smoke Thieves (The Smoke Thieves, #1)

Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství CooBoo rozhodlo pro bílofialový originál, jelikož je ze všech dostupných obálek nejhezčí. Zbytek obálek se mi osobně vůbec nelíbí - americký hardback je takový nijaký a meh, stejně jako zbylé dvě obálky.

Just finished up Sally Green’s ‘The Smoke Thieves’ and I had to sketch Tash and Catherine
Princezna. Voják. Lovkyně. Zrádce. Zloděj. Pět hrdinů žijících ve světě plném království, politických intrik a v neposlední řadě démonů. Démonský dým je neskutečně drahá komodita a v neposlední řadě i droga. Teprve třináctiletá Tash se jejich lovem živí už nějakou tu dubu. Vše pro to, aby si mohla koupit vytoužené boty. Princezna Catherine je sice zamilovaná do svého strážného Ambrose, musí ale splnit povinnost a vdát se za muže, kterého nemiluje. Ambrose touží zjistit, co vedlo k zatčení a popravě jeho sestry. March je sice pouhým sluhou, v srdci ale skrývá nenávist ke svému pánovi, který vyplenil Marchovu domovinu a zabil všechny, které chlapec miloval. Edyon má sklony ke kleptomanství a žije pro rozkoš. Co se musí stát, aby se osudy pěti naprosto různých hrdinů spojily?

Zloději dýmu jsou prvním dílem plánované série z pera Sally Greenové, které u nás v nakladatelství YOLI již vyšla trilogie Half Bad. Kniha je zasazena do fiktivního fantasy světa s historickými prvky, který je rozdělen na jednotlivá království a dobou velmi připomíná středověk. Příběh je vyprávěn hned z pěti pohledů - Tash, Catherine, Ambrose, Marche a Edyona. Každý z nich má svou vlastní dějovou linku - postupem času se však začínají linky prolínat a tvořit jednotný příběh. Větší počet vypravěčů je z jedné strany velká výhoda - každý si tu může najít svého oblíbence. Na druhou stranu je tu i nebezpečí toho, že si neoblíbíte nikoho (naštěstí se mi to nestalo!).

Tash si sáhla na tvář a podívala se na krev na konečcích prstů. Když démoni ucítili krev, rozběsnilo je to ještě víc.

March asked, ‘But how can we be Abask when Abask doesn’t exist anymore?’
Holywell jabbed March in his chest. ‘In there is Abask. In there. In your soul, your spirit’.
Autorčin styl psaní je velmi čtivý a poutavý. Kapitoly jsou poměrně krátké a rychle ubíhají. Začátek má sice pomalejší rozjezd a moc mě nebavil, to je ale pouze můj problém. Občas je děj lehce předvídatelný a některé plot twisty jsem uhodla, na druhou stranu to až tak nevadilo. Jako celek působí kniha velmi solidně. Nesmím opomenout ani naprosto fantastické grafické zpracování - ať už se jedná o barevnou ořízku, obálku, detaily na začátcích kapitol či mapu (ta sice vypadá trochu jako by ji kreslilo dítě, to ale nevadí!). Na konci knihy je i přehled zemí a postav, pokud byste se náhodou ztráceli.

Co se týče postav, autorka na nich v podstatě postavila celý příběh. Hlavních hrdinů máme hned pět a rozhodně je z čeho vybírat. Jako první máme třináctiletou Tash, která je sice lovkyně démonů, pořád je ale ještě dítě. Jejím hlavním snem je koupit si krásné boty. Tash mi osobně vůbec nesedla (možná to bude jejím věkem) a její kapitoly patřily k mým nejméně oblíbeným. Další osobou, kterou jsem moc nemusela, byl sluha March. Působil na mě trochu jako slizoun a prostě... brrr (i když Holywell byl daleko horší). Pak je tu princezna Catherine, jejíž kapitoly patřily naopak mezi mé nejoblíbenější. Skrze její oči se totiž setkáváme s tím, jak se v autorčině světě zachází se ženami. Kdyby to bylo na mě, klidně bych vypustila Tashiny kapitoly a plně se soustředila pouze na Catherine a její sňatek. Pak je tu Catherinin strážce Ambrose, do kterého je také zamilovaná. Ambrose byl celkem okay, i když taky nic extra. A nakonec je tu můj oblíbenec Edyon - zloděj, který má neustále nutkání krást a vyhledává rád společnost krásných mužů. Autorka nezapomíná i na další vedlejší postavy, které hrají stejně důležitou roli jako ty hlavní. Je tam celá řada skvěle napsaných záporáků, které bych nejradši zabila.

Ruce se jí třásly a Catherine si všimla, že má dívka polámané a zdeformované prsty. Nejdřív nechápala proč, než jí došlo, že je to součást rituálu popravy zrádce.

Dostávám se tak k mým dojmům. Jak jsem zmiňovala výše, do knihy jsem šla s poměrně velkým očekáváním, jelikož kniha měla pouze samá pětihvězdičková hodnocení. To je možná taky důvod, že jsem čekala něco... víc. Nenechte se zmýlit, knize jsem dala solidní čtyři hvězdičky... ale na těch pět to nebylo. Sally Greenová rozhodně psát umí - kapitoly mi ubíhaly pod rukama a knihu jsem měla za dva-tři dny přečtenou. Její svět je také zajímavý, i když osobně bych možná víc ocenila politickou linku narozdíl od té s démoním dýmem.

Největší problém jsem měla asi s postavami - čekala jsem, že si jich oblíbím víc. Nejvíc mne zaujal příběh Catherine a Edyona, Ambrose jsem nějak strpěla a u Marche s Tash mi bylo jedno, co se jim stalo a jejich kapitoly jsem nějak protrpěla. Ze začátku mi to pocitově připomínalo Šest vran, což se postupem času naštěstí změnilo. I když to bylo občas předvídatelné, konec rozhodně stál za to a jsem si jistá, že pokračování by mohlo být pětihvězdičkovou záležitostí.

Zloděje dýmů bych doporučila všem, kteří hledají zajímavý fantasy příběh s více vypravěči, zajímavou zápletkou a krásným grafickým zpracováním.