pondělí 6. května 2019

Recenze - Catwoman: Zlodějka duší

Catwoman: ZlodÄ›jka duší (DC Icons, #3)Oficiální anotace

Dva roky poté, co Selina Kyleová utekla ze slumu v Gothamu, se vrací na scénu jako zámožná a tajemná Holly Vanderheesová. Když je Batman pryč na důležité misi a jediný, kdo chrání město před nepřátelskými živly, je Batwing, je to pro ni příležitost jako stvořená. Lucius Fox se snaží, seč může, aby se předvedl jako dobrý Batwing a pomáhal přitom lidem. Musí se vypořádat s novým zlodějem, jenže ten je podle všeho chytřejší než všichni předchozí. Holly se spřáhla s Harley Quinnovou a Poison Ivy a společně jsou ztělesněním zmatku. Tahle Catwoman by mohla být Batwingův konec.

S DC hrdiny nemám prakticky žádné zkušenosti. Komiksy jsem žádné nečetla a co se týče filmů, tak jsem viděla Suicide Squad, Wonder Woman, Muže z oceli a Aquamana. Původně jsem knížku ani číst neplánovala, ale nakonec mě na ni nalákala videa na booktubu a také autorka. Byla jsem zvědavá na to, jak se Maasová popere s něčím, co nejsou Dvory nebo Trůn. Catwoman jsem nikdy neviděla, takže jsem o ní měla absolutně nulové informace... a právě to mi nejspíš zachránilo krk.

Catwoman: Soulstealer (DC Icons series)Catwoman: Dušekradica (DC Icons, #3)

V případě Catwoman si nejsem jistá, kterou obálku mám nejradši. Ta naše, převzatá z originálu, je bezesporu velmi povedená, své kouzlo má ale i ta s kočičí maskou (viděla jsem naživo a je nádherná). Takže asi tak...

Související obrázek
Selina Kyleová rozhodně neměla nejnormálnější dospívání. Matka alkholička, která nikdy není doma, závažně nemocná mladší sestra, nedostatek peněz a práce, kterou by jen málokdo pokládal vhodnou pro mladou slečnu. Když se ale naskytne příležitost, Selina opouští svůj život vstříc lepším zítřkům. Po dvou letech výcviku se do Gothamu vrací v přestrojení bohaté Holly Vanderheesové s nejasnou minulostí a miliony na bankovním účtu. Selina se pod přezdívkou Catwoman brzy stává postrachem Gothamu - loupeže, přepadení a odcizení uměleckých děl. Do party si přibere i obávanou Harley Quinn a Poison Ivy - dvě nebezpečné ženy, které už v Gothamu pověst mají. Jediný, kdo jim může v řádění zabránit, je Lucius Fox, který v převleku Batwinga město chrání v nepřítomnosti svého šéfa, Batmana. Jak si netopýr poradí s kočičkou, která má drápy a nebojí se seknout?

Catwoman: Zlodějka duší je standalone román, který vyšel v řadě companion románů DC Ikony (v překladu u nás již vyšla Wonder Woman od Leigh Bardugo a Batman od Marie Lu, dále se ještě chystá Superman od Matta de la Peny). Příběh kočičí ženy má na svědomí světově proslulá autorka Sarah J. Maasová, proslavená díky svým YA fantasy sériím Skleněný trůn a Dvůr trnů a růží. Stejně jako v předchozích románech, i zde si autorka zachovala svůj typický čtivý styl vypravování, do kterého je velmi lehké se začíst. Kniha je primárně zaměřena na dospívání Seliny a to, jak se vlastně Catwoman stala. V příběhu nechybí ani romantická linka a setkání s dalšími známými DC hrdiny jako jsou Harley Quinn, Joker, Batwing či Poison Ivy. Jak jsem zmiňovala výše, sama nemám s DC komiksy a filmy skoro žádné zkušenosti, tudíž nemohu posoudit, jak moc se autorka držela předlohy a zda vše odpovídá... Knihu jsem hodnotila jen na základě příběhu a postav. Zlodějka duší je poměrně akční - najdete tu spoustu vloupání, bojových scén a epických útěků, které děj oživují a dynamizují.

V noční tmě nebyla o nic víc než stín. Tentokrát po ní někdo začne pátrat. A snad si bude chtít hrát.

Výsledek obrázku pro batwing luke fox
Luke Fox by phil-cho
Autorka se ve velké míře zaměřila i na své postavy. Hlavní hrdinka Selina mi byla už od začátku velmi sympatická a neměla jsem problém si ji oblíbit. Maasová vytvořila inteligentní mladou ženu, která bojuje za svou rodinu a je ochotná pro svou umírající sestru udělat prakticky cokoliv. Také je velmi osvěžující číst o někom, kdo nemá žádné nadpřirozené superschopnosti, a vše, co umí, si musel tvrdě vydřít ve výcviku. Co se týče Luciuse Foxe aka Batwinga, jeho kapitoly jsem měla o poznání méně, i když to byl vcelku sympaťák. K Batmanovi jsem nikdy netíhla, stejně jako k jeho poskokům, takže asi tak... Autorka ale skrze Lukův charakter skvěle poukázala na rasismus a to, jak se smetánka staví k lidem jiné pleti, pokud nejsou stejně bohatí jako oni. Fajn byly i vedlejší postavy - oblíbila jsem si hlavně Poison Ivy, s kterou jsem se až do přečtení téhle knihy nikdy nesetkala, ale ihned se zařadila k mým oblíbencům. S Harley jsem měla už tu čest v Suicide Squad, takže jsem věděla, co od ní očekávat. Harley byla ale zklamáním - čekala jsem někoho trochu víc... šíleného.

Dostávám se k vlastním dojmům. Jelikož jsem nečetla komiks a neviděla film, šla jsem do knihy naprosto s nulovým očekáváním. Sice jsem věděla, že knihu napsala má oblíbená Maasová, ale popravdě jsem byla trochu skeptická k žánru knihy, jelikož to není něco, co by autorka obvykle psala. Nakonec jsem ale byla spokojená. Zlodějka duší rozhodně není nejlepší příběh o superhrdinech na světě, rozhodně ale také ne ten nejhorší. Romantická linka mě i vcelku bavila, i když bych se obešla i bez ní. Nejlepší na celém příběhu je rozhodně vztah Seliny a její mladší sestry, plus Poison Ivy. Pokud hledáte fajn akční oddechovku, pak je Catwoman právě pro vás.

Catwoman: Zlodějku duší bych chtěla doporučit všem, kteří se zajímají o dospívání Kočičí ženy a to, jak se jí vlastně stala. Nezáleží na tom, zda znáte předlohu či ne - svůj obrázek si musíte udělat sami.