neděle 5. května 2019

Recenze - Vzestup

Vzestup (Dobyvatelská sága, #2)Oficiální anotace

Lada Dracula nemá žádné spojence. A musí spoléhat pouze sama na sebe. A tak ve snaze získat valašský trůn pustoší jedno město za druhým, stává se stále nemilosrdnější a nemilosrdnější. A přitom nemůže přestat myslet na Mehmeda, který jako by její vůli svíral ve svých rukou.

Co Lada potřebuje, je rafinovanost mladšího bratra Rada. Toho však Mehmed poslal do Konstantinopole – a nejde o diplomatickou misi. Mehmed chce ovládnout město a z Rada se stal dvojitý špion za nepřátelskými liniemi. Radu touží po rozhodnosti své sestry, ale poprvé v životě odmítá její nečekanou žádost o pomoc. Rozervaný mezi loajalitou k sestře na jedné a k víře, Osmáncům a Mehmedovi na druhé straně musí vzít osud do vlastních rukou.

Jak se kolem nich rozpadají národy, sourozenci se musí rozhodnout: co obětují, aby naplnili své osudy? Říše se bortí, trůny mění majitele… a duše budou navždy zatraceny.

Proč jsem si knihu vybrala?

Na začátku roku se mi povedlo doposlouchat anglickou audioknihu Temnoty, která u nás v té době už vyšla v překladu. A i když jsem občas měla s angličtinou problém, byl to neuvěřitelný zážitek a příběh Lady se zařadil k mým nejoblíbenějším. Od Kiersten White jsem navíc před několika lety už četla trilogii Paranormálové, takže jsem byla zvědavá, kam se autorka za ta léta posunula. Nemohla jsem si tedy nechat ujít pokračování, do kterého jsem se už pustila v češtině.

Něco málo k obálkám

Now I Rise (The Conqueror's Saga, #2)

Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství CooBoo rozhodlo pro originální obálku, která naživo vypadá fantasticky. Špatná není ani ta obličejová obálka, osobně ale dávám přednost těm našim.

Hodnocení

“Souls and thrones are irreconcilable.” x
——
Lada Dracul from Kiersten White’s ‘And I Darken’
Lada by JannaSophia
Neohrožená Lada Dracul je bez spojenců. Její cíl zůstává stejný - získat zpět Valašsko a usednout na jeho trůn. Doprovází ji pouze hrstka nejvěrnějších mužů, kterým nevadí, že jejich leaderem je žena. Cestou do rodné země pustoší zkázu, aby ukázali, že se nikoho nebojí a jsou připraveni na přednost. Lada by přesto potřebovala řečnické schopnosti svého bratra Radua, který ale odmítá pomoci sestře a raději sestává po boku sultána Mehmeda. Ten ho brzy posílá jako špeha do Konstantinopole, aby obhlédl terén na blížící se dobývání. Mehmed se nezastaví před ničím a je ochoten obětovat i svého blízkého přítele. Sourozenci, milenci, přátelé... pouta se stírají, když jde o osudy říše a národů.

Vzestup je druhým dílem z Dobyvatelské ságy z pera Kiersten Whiteové, které u nás v minulosti již vyšla trilogie Paranormálové (u Fortuny Libri). V žánru young adult bych knihu zařadila do sekce historické fikce, jelikož právě historií je příběh silně ovlivněn a dokonce zde vystupují i některé důležité historické postavy, které v daném období žily. Autorka děj svého příběhu zasadila do fiktivního patnáctého století, a to především do Osmanské říše a Valašska. Dobyvatelská sága rozhodně není pro každého - moc bych ji nedoporučovala slabším povahám a těm, kdo nemusí vojenské prostředí. Autorčin styl psaní se za ta léta vytříbil, je velmi čtivý, dokáže vtáhnout do děje a graduje v těch správných momentech. Jsou tu hned dva vypravěči - sourozenci Lada a Radu. Důraz je hodně kladen na politikaření, různé intriky a strategické plánování. Skrze Ladu také autorka poukazuje na postavení žen v tehdejší společnosti, skrze Radua pak střet různých náboženství. Romantiky je tu jen špetka - prakticky žádná, což bylo příjemné překvapení. Osobně považuji jak Temnotu, tak i Vzestup ve svém žánru k jedněm z nejlepších.

"Byl bych poctěn, kdybys mi přitom stála po boku. Myslím, že společně dokážeme zastavit snad i sílu samotného pekla."

Související obrázek
Konstantinopol (Zdroj)
Jednou z nejsilnějších stránek celé série jsou její postavy. V prvním díle jsme měli možnost se sourozenci vyrůstat a vidět, jak se oni sami a jejich vztah postupně vyvíjel. Vzestup v tom pokračuje - Lada i Radu čelí novým výzvám a musí si neustále klást otázku, co je pro ně nejdůležitější. Mou nejoblíbenější postavou je bezesporu jedna z hlavních postav - Lada Dracul, která je z obou sourozenců ta násilnější, odvážnější a bojovnější. I když Lada není celkově moc oblíbená a není to běžná YA hrdinka, mě si získala svou bojovností, tvrdostí a tím, že si jde za svým i přes mrtvoly. A i když dokáže být Lada pěkně nesnesitelná a v druhém díle to občas už přehání, je stokrát lepší než její bratr Radu. Měla jsem s ním problém už v jedničce. Nedokážu ho vystát. Radu se narozdíl od Lady umí pohybovat ve společnosti, je milejší a lidé ho mají rádi. A i když je Lada jeho sestra, vždy dá raději přednost Mehmedovi, do kterého je zamilovaný. Raduovy kapitoly pro mě byly snesitelné jen díky tomu, co se v nich děla - jeho přítomnost jsem okázale ignorovala a pořád doufám, že umře. I když má Lada své chyby, Radu se na pořád vykašlal. Zabila bych i sultána Mehmeda, kterému jsem ještě neodpustila první díl. Mým dalším favoritem se pak stal Hunyadi. Autorce se povedlo vytvořit realistické postavy, což pokládám kromě promakaného prostředí za velké plus.

A dostávám se k mým dojmům. Od Vzestupu jsem měla poměrně vysoká očekávání, jelikož mne první díl uchvátil a byla jsem neskutečně zvědavá na pokračování. Co se týče děje a zápletky, líbila se mi dvojka o něco více než jednička - hlavně kvůli tomu, že v dvojce už nejsou sourozenci malí. Knihu jsem přečetla jedním dechem, neskutečně mě bavilo historické prostředí, všechno to intrikování, politikaření, různá spojenectví, drancování a bitva. Jsem ohromená tím, co za ta léta Kiersten Whiteová dokázala - od slečinky s růžovým paralyzérem došla až hrdince jako je Lada - neohrožené, kruté a bojovné ženě, která touží získat zpět svou vlast. Jak jsem zmínila výše, Lada je jednou z mých nejoblíbenějších ženských hrdinek a nemůžu se dočkat, až u nás vyjde trojka (ta obálka!). Stále doufám, že se v budoucnosti v young adult literatuře objeví více historické fikce, protože je to paráda (pokud se s tím autor dobře popasuje).

Vzestup bych doporučila všem, kteří hledají zajímavý historický příběh z patnáctého století s netradiční hlavní hrdinkou, spoustou politikaření a intrik.

Celkové hodnocení: 5 z 5 hvězdiček

Děkuji společnosti albatrosmedia.cz za poskytnutí recenzního výtisku. 
Více o knize ZDE

Zdroje:
Anotace a obálky

1 komentář :

  1. Tak toto vyzerá naozaj skvelo. Doteraz som o knihe nevedela, ale určite si ju poznačím :

    OdpovědětVymazat