úterý 30. července 2019

Recenze - Strážce ztracených měst

Strážce ztracených měst (Strážce ztracených měst, #1)Oficiální anotace

Sophie je dvanáctiletá dívka, která vyniká chytrostí. Ve škole ale nemá moc kamarádů, spolužáci ji považují za šprtku a podivínku. Vše se však brzy změní, když potká Fitze, záhadného kluka, který jediný rozumí jejím problémům. Fitz jí ukáže místo, kam doopravdy patří a odhalí jí její zvláštní schopnost, o které jen tušila. Sophie je telepatka, dokáže slyšet a číst myšlenky ostatních. Ale aby mohla naplno rozvinout své schopnosti, musí opustit svou rodinu a svět, ve kterém dosud žila. Vztahy mezi lidmi a elfy jsou totiž zakázané.

Sophie posléze nastoupí na Foxfire, slavnou akademii pro nadané elfy, kde se pere s předměty, popírajícími všechny pozemské zákonitosti, o nichž se doposud učila. Kromě probírané látky se také potýká s novými schopnostmi, které musí ovládnout, a se svou záhadnou myslí. Postupně také zjišťuje, že i mezi elfy je poměrně neobyčejná. A to nejen kvůli svým hnědým očím. Ke konci roku však musí obstát ve zkoušce mnohem těžší, než je jakýkoliv akademický předmět. Sophie má totiž nevědomky klíč k něčemu, pro co by ostatní zabíjeli. A zjišťuje, že i mírumilovný svět elfů má svá temná zákoutí.

O Shannon Messenger ani o její sérii Strážce ztracených měst jsem v životě neslyšela. Naskytla se mi ale možnost zrecenzovat první díl, kterého jsem velmi ráda využila. Kniha má totiž na GR naprosto skvělé recenze, které slibovaly zábavnou middle grade. A taková se vždy hodí!

Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství Ocelot rozhodlo zachovat originální obálku, protože jsou naprosto neskutečné a skvěle se hodí k atmosféře celého příběhu. Naživo navíc vypadá ještě o něco lépe!

Sophie (zdroj)
Sophie je dvanáctiletá dívka, která ve škole nemá moc kamarádů a na svůj věk je neskutečně inteligentní. Už odmala dokáže navíc lidem číst myšlenky, o čemž ale nikdo jiný neví. Její život se brzy obrátí vzhůru nohama, když potká tajemného Fitze, který ji unese do magického světa elfů, do kterého dle jeho slov Sophie sama patří. Aby toho nebylo málo, čeká ji nástup na Foxfire, elitní akademii pro nadané elfy, na které je velmi těžké se udržet. Dokáže Sophie dokončit ročník, najít si nové kamarády, porozumět svým schopnostem a zjistit, odkud vlastně pochází?

Strážce ztracených měst je prvním dílem stejnojmenné série (v zahraničí vydaných již 7 dílů) z pera Shannon Messenger. V překladu Radky Kolebáčové vyšla u nakladatelství Ocelot. Série je primárně označená jako middle-grade, což znamená, že zaujme i mladší čtenáře (doporučuji tak od 10 let), své fanoušky si ale najde i u starších čtenářů. Autorka vytvořila alternativní fantasy svět, který existuje vedle toho lidského. Jeho hlavními obyvateli jsou elfové, rasa, která dokáže ovládat magii a žije o dost déle než lidé. Hodně lidí přirovnává Strážce k Harrymu Potterovi a v některých směrech tomu zajisté tak je (magická škola, dva světy žijící vedle sebe, dobrodružství), na druhou stranu bych ale řekla, že Strážce ztracených měst je určen pro trochu starší čtenáře než Harry. Kromě akce a napětí totiž autorka neopomíná ani romantickou linku, která zlehčuje temnější části příběhu. Autorčin styl psaní je velmi čtivý a dokáže vtáhnout do děje. Pokud jste milovníci magických škol, je tohle kniha pro vás.

Zvíře se rozvinulo a vystrčilo na ni obrovskou hlodavčí hlavu se skelnýma černýma očima, špičatými tesáky a vyboulenými tvářemi. Křečci jí vždy připadali roztomilí, ale tenhle byl velký jako rotvajler a Sophie se najednou cítila jako japonské město před útokem Křečkodzilly.

Keefe (zdroj)
Shannon Messenger se ve velké míře zaměřila na rozvíjení svých postav. Největší prostor dostává samozřejmě hlavní hrdinka Sophie, která vyrůstala v lidském světě a netuší, že je elf. Sophie je teprve dvanáct, a i když je na svůj věk dost vyspělá a chytrá, v některých věcech se stále chová jako dítě. Právě to mi ze začátku vadilo - Sophie se totiž zamiluje do kluka na první pohled, což by ve všech young adult příbězích znamenalo insta love. Sophie jsem to ale odpustila, jelikož je tak mladá a pořád lehce naivní. V ostatních směrech jsem si ale Sophie zamilovala a jsem neskutečně ráda, že má série tolik dalších dílů. Autorka neopomněla ani vedlejší postavy, které dostaly hodně prostoru - ať už se jedná o Sophiiny nové adoptivní rodiče, její učitele či její nové kamarády. Mým největším favoritem byl asi Keefe a doufám, že se v dalším díle objeví o něco víc!

Dostávám se tak k té nejdůležitější části, a to jsou mé dojmy. Od Strážce ztracených měst jsem měla nulová očekávání, tudíž o to víc jsem byla příjemně překvapená. Zprvu jsem netušila, že se jedná o middle grade, takže jsem první dvě kapitoly protrpěla s tím, že je ta kniha příšerná. Pak jsem ale prozřela a uvědomila si, že je hlavní hrdince pouhých dvanáct let. A hned to bylo lepší! Kniha je velmi solidním prvním dílem, který nás uvede do světa a do příběhu. Neskutečně se mi líbil celý aspekt s magickou školou - je to jeden z mých oblíbených tropů v knihách. I když jsem nejvíc žrala části, ve kterých Sophie objevovala své nové schopnosti, užívala jsem si i její interakce s okolím a s novými lidmi. Za sebe mohu knihu více než doporučit. Už teď chci druhý díl!

Sama jsem měla možnost knihu získat díky skvělé nabídce od Megaknih.cz ve spolupráci s nakladatelstvím Ocelot, za což moc děkuji. Pokud stále váháte, zda si knihu pořídit, rozhodně do toho jděte. Kniha nabízí magický příběh z prostředí magické školy, která svou atmosférou připomíná Harryho Pottera, pouze s tím rozdílem, že je hlavní hrdinkou tentokrát dívka. Na stránkách Megaknih.cz (ZDE) si navíc můžete knihu pořídit s poštovným zdarma.