sobota 28. září 2019

Recenze - Hodinky

HodinkyOficiální anotace

Pilot Samuel a fotografka Patricie spolu žili s neochvějnou důvěrou a naivitou. Věřili, že právě jim se špatné věci nemohou stát. Všechno se změnilo ve chvíli, kdy Samuel odjel na pomoc nejlepšímu kamarádovi. Od té doby se Samuel a Patricie neviděli. Každý prožil svou životní cestu, jak nejlépe uměl.

Co se tenkrát stalo? Proč Samuel zmizel a nemohl se vrátit? Jak se každý vypořádal s odloučením? Co zažili na oddělené cestě životem? Střetnou se ještě někdy životy Samuela a Patricie?

Původně jsem o existenci knihy neměla sebemenší tušení. Nebýt mamky, která nám ji předobjednala, bych o ní ani nevěděla. A jsem neskutečně vděčná, že mě následně donutila i k jejímu přečtení, protože... to byla fakt jízda. České autory obyčejně nečtu, ale možná bych měla začít. Zvlášť, pokud se jedná o rodáky.

Hodinky jsou krásnou ukázkou toho, že úplně jednoduchá obálka někdy stačí. Výjev mladého páru s charakteristickými hodinkami je perfektní, barevná kompozice lahodí oku. Grafickou úpravu má na svědomí mimojiné autorčin manžel.

Patricie a Samuel spolu měli nádherný vztah plný lásky a plánů do budoucna. Vše se však může změnit v jednom momentu. Od doby, kdy Samuel záhadně zmizel, se mladý pár neviděl. Co se tenkrát vlastně stalo? Proč Samuel během jedné noci zmizel a nikdy se už Patricii neozval? Samuel i Patricie tak životem proplouvají sami a neustále vzpomínají na toho druhého. Potkají se ještě někdy? Založil ten druhý už rodinu a našel si novou drahou polovičku?

Hodinky jsou samostatně stojícím románem z pera Veroniky Jonešové. Jedná se taktéž o autorčinu prvotinu, kterou s pomocí svého manžela vydala vlastním nákladem. Její manžel má na svědomí taktéž grafickou úpravu celé knihy, která je vskutku dechberoucí. Kniha Hodinky spadá do žánru psychologicko-společenského románu, což z ní činí zajímavý mix. Netradiční je i autorčin styl vyprávění. Máme tu hned několik vypravěčů (nejenom Patricii a Sama), kteří se ve vyprávění střídají, a to retrospektivně. To znamená, že se přesouváme z minulosti do současnosti a zase nazpátek a postupně odhalujeme, co se vlastně v minulosti stalo a jaké to mělo pro oba hrdiny následky do budoucna. Sama bych nikdy neuhádla, že jde o autorčinu prvotinu, jelikož tak román vůbec nepůsobí. Autorčin styl vyprávění je neuvěřitelně čtivý a poutavý a nepustí vás až do samotného konce. Nechybí zde akce, napětí a v neposlední řadě i nějaká ta romantika. Autorka se také zaměřila na některé vážnější problémy, které v současném světě máme jako je například výchova dětí, rasismus a podobně.

Občas jsem se bála, že jsem si to celé vymyslela. Že on nikdy nebyl. Že neexistoval a že jsem blázen. V tu chvíli jsem se vrhala po krabicích a šantročila v nich všechny ty relikvie, které jsem nechtěla, aby mi ho připomínaly, a zároveň jsem se potřebovala ujistit, že jsem s ním opravdu žila.

Postavy jsou jedním z nejdůležitějších pilířů, na kterém celá kniha stojí. Autorka si s nimi pohrála vskutku mistrně a vytvořila originální a rozličné charaktery, s kterými se čtenáři mohou snadno ztotožnit a které působí velmi reálně. Patricie je velmi talentovaná fotografka, která se však pořádně začíná angažovat až po Samově zmizení. Už od začátku jsem si její kapitoly zamilovala a neskutečně jí fandila. Autorka moc krásně ukázala, jak se dá vyrovnat se zlomeným srdcem a prostě jít dál. Podobně na tom byl i pilot Samuel, jehož příběh byl o dost dramatičtější a v některých směrech i závažnější, jelikož se zaměřoval na ona vážná témata, která jsem zmiňovala dříve. Velký prostor dostaly i vedlejší postavy, některé z nich dokonce dostaly i vlastní kapitoly z jejich pohledu.

A nakonec to nejdůležitější - mé vlastní dojmy. Jelikož jsem o knize dopředu nic nevěděla, neměla jsem ani žádná očekávání. A že jsem byla překvapená, jak boží to je! Rozhodně to nepůsobí jako prvotina - autorka má skvělý styl vyprávění, který zaujme, vtáhne do děje a už nepustí. Všechny postavy mi přirostly k srdci a se zatajeným dechem jsem čekala, jak to všechno dopadne. Retrospektivu sice moc nemusím, v Hodinkách ale fungovala skvěle. Jsem neskutečně nadšená, že autorka začala psát pokračování, protože prostě potřebuju víc Patricie a Samuela!

Pokud chcete autorku podpořit a knihu vyzkoušet, můžete ji zakoupit ZDE
S poštovným zdarma!