čtvrtek 26. září 2019

Recenze - Město ztracených duší

MÄ›sto ztracených duší (The Mortal Instruments, #5)Oficiální anotace

Jace znenadání zmizí. Spolek si dělá starosti kvůli Sebastiánovi. Všichni se snaží najít viníka a také zjistit, jak mohou nejlépe ochránit lovce stínů i zbytek světa před hrozícím nebezpečím. Clary však záleží jen na tom, aby našla svoji lásku – musí Jace najít a zachránit. Ale než boj skončí, každého čeká přetěžká zkouška.

Moje rozhodnutí dočíst letos Nástroje smrti pokračovalo i nadále. Na pátý díl jsem se poměrně těšila, i když pořád jsem před sebou měla vidinu toho posledního, který je fakt... tlustý. Nikdy ale neodmítnu trochu té Clary a Jace, so... here we go!

City of Lost Souls (The Mortal Instruments, #5)Città delle anime perdute (Shadowhunters, #5)City of Lost Souls (The Mortal Instruments, #5)

I když jsou nové obálky, které nakladatelství Slovart převzalo z originálu neskutečně krásné, v případě tohohle dílu jsem fanouškem originálu, s kterým jsem vyrůstala a jednu dobu jsem ho měla i jako design na FB stránce mého blogu. V případě zbytku obálek už to tak růžové není. Meh.

Three's A Crowd by kara-lija
Společenství lovců stínů je vzhůru nohama. Hrozba jménem Sebastián neustále dělá Spolku starosti, a tak úplně opomíjejí vedlejší záležitosti jako je například fakt, že Jace zmizel. Jediný, kdo si o něj dělá starosti, je Clary a její nejbližší přátelé, kteří tuší, že Jaceovo zmizení není až tak úplně normální. Clary tak čelí těžké zkoušce - vydá se hledat svou lásku i bez povolení od Spolku nebo bude následovat Kodex a nechá Jace napospas nebezpečí? Co zvítězí? Láska nebo povinnost?

Město ztracených duší je pátým dílem ze se šestidílné série Nástroje smrti z pera Cassandry Clareové. Autorku již netřeba představovat - proslula celou řadou sérií, které se odehrávají ve fiktivním světě Lovců stínů - poloandělských bytostí, které mají za úkol jediné - hubit démony a chránit před nimi obyčejné lidi. Stejně jako v předchozích dílech zde najdeme celou řadu vypravěčů, kteří přináší různé úhly pohledů na celý příběh a komplexně jej doplňují. Autorčin styl psaní je neskutečně čtivý a stránky doslova mizí pod rukama. Narozdíl od ostatních dílů není Město ztracených duší až tak akční - působí spíše jako jakýsi spojovací článek mezi čtvrtým dílem a epickým finále. I tak je ale o co stát, jelikož informace získané v tomto díle jsou nezbytně důležité pro závěrečný díl série. Čtenáři se mají možnost dozvědět něco málo o tom, jak vlastně funguje Spolek a jaké jsou jeho priority. Nechybí ani nějaká ta romantika.

"Bylo to s ním aspoň pěkné? Protože se mnou by bylo." V krku ji pálila žluč. "Vždyť jsi můj bratr.""Tyhle poučky se na naši situaci vůbec nevztahují. Nejsme lidské bytosti."

Jonathan Christopher Morgenstern by yukihime-san
Postavy jsou neodmyslitelnou součástí celého příběhu a Cassandra Clare se jim věnuje v opravdu velké míře. Ať už je to hlavní hrdinka Clary, která od prvního dílu prošla neuvěřitelnou proměnou a v tomto díle je její láska opět postavena před těžké rozhodnutí. Clary tu měla opravdu hodně prostoru, což mi až tak nevadilo - obzvláště jsem ocenila pasáže, ve kterých se vyvíjel její vztah se Sebastiánem. Co se Sebastiána týče, jsem trochu skeptická, jelikož se mi moc nelíbí jeho incestní tendence... Jako padouch ale dobrý! Jace byl už odpradávna mou velkou láskou a i když je u mě na prvním místě stále Jem Carstairs, Jaceovy hlášky mě nikdy nepřestanou bavit. Užívala jsem si i scény Aleca a Magnuse, kteří patří k mým největším oblíbencům z celého univerza Lovců stínů. Vynechala bych pouze scény s Maiou a Jordanem, které mi byly upřímně ukradené.

A teď ta nejdůležitější část, a to mé vlastní dojmy. Nejsem si jistá, proč jsem s dočtením Nástrojů smrti tak dlouho otálela, protože upřímně... mě tahle série fakt baví. Pekelné stroje jsou sice pořád topovka, TMI jsou ale v závěsu. I když je Město ztracených duší o něco nudnější než předchozí díly a v některých místech lehce zdlouhavé, nemohu mu vyčíst žádné větší chyby. Bavila jsem se od začátku do konce, skvěle se to četlo a hlášky Jace mě dokázaly skvěle rozesmát. A dostala jsem tu správnou porci Maleca (která by mi ke štěstí úplně stačila)! Ve výsledku tedy spoko. Těším se na finále!

Město ztracených duší bych doporučila všem, kteří hledají akční fantasy příběh plný démonů, lovců stínů a nějaké té lásky.

Děkuji nakladatelství Slovart a #booklab za poskytnutí recenzního výtisku.