sobota 28. prosince 2019

Recenze - Achilleova píseň

Achilleova píseňOficiální anotace

Řecko v časech hrdinů. Patroklos, nešikovný mladý princ, byl vyhoštěn do království Fthie, kde žije přehlížen ve stínu krále Pelea a jeho zlatovlasého syna Achillea. Achilleus, „nejlepší ze všech Řeků“, je vším, čím Patroklos není - silný, krásný, syn bohyně -, a jejich cesty se nikdy neměly zkřížit. Jednoho dne ho však Achilleus vezme pod svou ochranu a brzy se z nich stanou přátelé. Vzdělávají se v umění války a medicíny a z jejich pouta vznikne něco mnohem hlubšího - k nelibosti Achilleovy matky Thetidy, kruté mořské nymfy.

Když přijde zpráva, že byla unesena Helena Spartská, jsou řečtí muži vyzváni, aby šli do války proti Troji. Achilleus se připojí, sveden příslibem slavného osudu. Patroklos, zmítaný láskou a strachem o svého přítele, následuje Achillea do války, aniž tuší, jak krutá zkouška je čeká. Toto dojemné a originální ztvárnění trojské války je zničujícím příběhem lásky a soupeření mezi bohy a lidmi. Hlavní zápas se však odehrává mezi nelítostnou ctižádostí a touhou lidského srdce po míru.

Po naprosto fantastické Kirke jsem nemohla odolat ani novému vydání Achilleovy písně. Na jednu stranu trochu lituji toho, že jsem si ji nepřečetla už v prvním vydání, na tu druhou jsem si to teď užila daleko víc. Cokoliv inspirované řeckou mytologií je pro mě automatické ano.

The Song of AchillesLa canzone di AchilleAchilleova píseň

Všechny obálky jsou tematicky stejné - buď přilba nebo štít. Sama nevím, která z obálek je mojí favoritkou, ale rozhodně jsem ráda, že se nakladatelství Slovart rozhodlo pro znovuvydání, protože u toho prvního se o Achilleovi moc nemluvilo.

by poikas
Starověké Řecko bylo kolébkou velkých hrdinů. Tím "největším z Řeků" byl Achilles, zlatovlasý princ, syn bohyně. Jen málokdo však znal i jeho stinnou stránku. Princ Patroklos byl vyhoštěn ze svého království a poslán na výchovu do Fthie, kde se s Achillem poprvé setkal. Nešikovný chlapec byl pravým opakem opěvovaného hrdiny, přesto se z nich ale během let stali nejlepší přátelé a později i milenci - k nelibosti Achilleovy matky Thetidy. Brzy však na Řecko padne stín války. Spartská královna Helena byla unesena trojským princem Paridem. Její manžel tak povolá do zbraně spolu s vojáky i největší hrdiny, aby mu pomohli získat manželku zpět a dobyli Tróju. Patroklos se tak k velké nelibosti vydává po boku svého milého do kruté války, která přinese mnohé oběti.

Achilleova píseň je standalone román z pera Madeline Miller, která za něj v roce 2012 získala Orange Prize za román roku. Jedná se o historickou fikci s prvky LGBT, která novým a kreativním způsobem zpracovává známý příběh o trójské válce a o Achilleovi, tentokrát však z pohledu jeho nejlepšího přítele. Kromě militaristických prvků tvoří velkou část příběhu i postupně rozvíjející se vztah mezi Patroklem a Achilleem, který se brzy změní v něco víc než jen přátelství. V českém překladu vyšla kniha v prvním vydání už v roce 2014, a to u Hostu; nakladatelství Slovart se při příležitosti vydání autorčiny druhé knihy rozhodlo znovu vydat i Achillea. Autorčin styl psaní je velmi čtivý a dokáže velmi snadno vtáhnout do děje. Madeline umí velmi dobře vrstvit příběh, gradovat napětí a vyvolat v čtenáři emoce, o kterých se mu ani nesnilo. Kirke pro mě patřila k jedněm z top knih minulého roku, Achilleova píseň ji však hravě překonala. Na konci jsem byla jedno slzavé údolí.

"Představoval sis, že jsou to zvířata, jak ti to radil otec?"Zavrtěl hlavou. "Nepředstavoval jsem si vůbec nic."Nad hlavami nám přelétali a křičeli racci. Pokusil jsem si představit, jak bude zítra po prvním nájezdu celý od krve, až vraždění skončí. "Bojíš se?" zeptal jsem se. "Ne," odpověděl. "Já jsem se pro tohle narodil.

by Kite04
Madeline věnuje velkou pozornost psychologii svých postav, a to nejenom smrtelníků, ale i bohů a polobohů. Jsem neskutečně vděčná za to, že byl hlavním hrdinou Patroklos a ne Achilles. Patroklos je jedna z nejzajímavějších postav, s jakou jsem se kdy setkala. Není to žádný velký svalovec a válečník a právě jeho nedostatky z něj dělaly postavu, s kterou se můžete velmi dobře sžít a soucítit s ní. Tak, jak moc jsem milovala Patrokla, tak moc jsem nenáviděla jeho milence Achillea. Ocenila jsem způsob, jakým ho autorka vykreslila - ve všech mýtech se o něm totiž mluví jako o úžasném hrdinovi, nikdo ale už nezmiňuje to, co s ním očekávání a moc udělala. Achilles patří mezi nejarogantnější postavy, s kterými jsem se kdy setkala. Jediným pozitivem byl jeho vztah s Patroklem (i když byl příšerně toxický). Poměrně velkou pozornost dostaly i vedlejší postavy, jmenovitě hlavně Achilleova matka, která mě taktéž neskutečně iritovala. Na druhou stranu do příběhu vnesla element mateřské lásky, s čímž se až tak často nesetkáme.

Dostávám se k vlastním dojmům. Že se nedá populární pověst zpracovat netradičně a originálně? Madeline Miller je toho živoucím důkazem. Achilleova píseň mě zasáhla na velmi citlivém místě a absolutně mě emočně zničila. I když dopředu víte, jak celý příběh dopadne, pořád doufáte a doufáte... (sice marně, ale co). Jak jsem zmínila výše, po naprosto fantastické Kirke jsem měla poměrně vysoká očekávání. A splnila se do posledního písmene. Hltala jsem absolutně všechno - autorčin styl vyprávění, všechny malé detaily z mýtů, které tak dobře znám, milované hrdiny a bohy a v neposlední řadě Patrokla. Jeden z nejlepších vypravěčů, s kterými jsem se kdy setkala. Vzala bych si ho hned domů. A i když jsem nenáviděla jak Achilla, tak i jeho matku, ve výsledku to byla úžasná podívaná. Pokud milujete řeckou mytologii, pak je tohle must read.

Achilleovu píseň bych doporučila každému milovníkovi řecké mytologie. Klasický příběh v netradičním pojetí s LGBT vztahem navrh. Zničí vás to.

Děkuji nakladatelství Slovart za poskytnutí recenzního výtisku.